ایرنا نوشت:

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: به دلیل پایداری هوا در هفته جاری، چهارشنبه این هفته انباشت آلایندگی در هوا در تهران به حداکثر می رسد.


مجید آزادی روز شنبه گفت: اکنون سامانه ناپایداری از جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور شده است که استان های شمالی، کرمان، فارس، یاسوج و یزد را تحت تاثیر قرار داده است.

او گفت: این سامانه تا حدودی تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب پراکندگی آلایندگی در سطح شهر شده است که پیش بینی می شود موجب بارندگی بسیار خفیف در شهر تهران شود، البته در ارتفاعات و اطراف تهران بارش مناسبی را انتظار داریم.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی ادامه داد: این ناپایداری در اواسط سه شنبه هفته جاری ادامه دارد اما از ظهر روز سه شنبه پایداری هوا در تهران حاکم می شود که شاهد انباشت آلایندگی خواهیم بود که این انباشت روز چهارشنبه به بیشترین حد خود می رسد.

آزادی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد اواخر وقت پنج شنبه هفته جاری پایداری از بین می رود و دوباره تا حدودی ناپایداری حاکم خواهد شد.

او گفت: از آنجا که در حال رسیدن به ماه بهمن هستیم از این رو به تدریج روزها طولانی تر، تابش خورشید بیشتر و هوا گرمتر خواهد شد از این رو انتظار می رود دیگر شاهد بروز پدیده وارونگی دما که موجب انباشت آلایندگی در هوا می شود، نباشیم.

آزادی گفت: انتظار می رود دیگر حالت اضطرار هوا در کلان شهرها به ویژه تهران بروز نکند زیرا زمان اوج ناپایداری را پشت سر گذاشته ایم.

بروز پدیده وارونگی دما در کلان شهرها به ویژه تهران موجب انباشت آلایندگی می شود که این پدیده امری طبیعی است و معمولا در فصول سرد سال شاهد بروز آن هستیم.

وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده ای گفته می شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی است. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا می شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =