بچه تهران 7 هزار ساله تائید هویت شد/تمدن چشمه علی چیست؟

اسکلت هفت هزار ساله که به قول رسانه ها قدیمی ترین بچه تهران محسوب میشود نه تنها گذری به تهران نیامده بلکه ساکن بوده است.

هادی معیری نژاد- خبر پیدا شدن اسکلت هفت هزار ساله در کاوشی در مولوی تهران تاریخ تهران را ناگهان به سالهای غیر قابل تصوری برد.

این شهر که تا پیش از انتخاب توسط یکی از پادشاهان قاجار به عنوان پایتخت، تاریخ دندان گیری نداشت و همیشه در سایه کشفیات تاریخی قزوین ، ری ،ورامین و بالاخره کاشان قرار داشت .

خبر کشف این اسکلت اتفاقی خاص در باستان شناسی تهران محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میرعابدین کابلی باستان شناس پیشکسوت نظر کاوشگران «مسافر چشمه علی» را اصطلاحی برای تداعی برخی ویژگی های «ارتباطی» و «مبادلاتی» بین تپه چشمه علی و مکان تازه کشف شده در جنوب خیابان مولوی دانست و نه نامی خاص برای فرد تدفین شده یا تعیین هویت او.

وی گفت: سازه حرارت دیده در بالای محل دفن اسکلت نشان از آن دارد که این منطقه به طور یقین سکونتگاهی بوده که در آنجا زندگی جریان داشته و پخت و پز انجام می شده است.

کابلی با اشاره به اینکه این اسکلت بنابر شواهد، متعلق به زمانی است که مردگان را در کف اطاق ها دفن می کردند ، گفت: در جایی که تکه های استخوان و سازه حرارتی وجود دارد به طور یقین سکونت وجود داشته است.

او گفت: در حال حاضر گروه کاوش فقط یک گور را پیدا کرده است و در صورتی که حفاری ها ادامه یابد شاید بقایای معماری و گورهای دیگری هم آشکار شود.

کابلی با اشاره به فاصله 7 کیلومتری مکان کشف این اسکلت با تپه چشمه علی به خط مستقیم، اظهار داشت به طور حتم در اطراف تپه چشمه علی محوطه ها و روستاهایی وجود داشته و هیچ بعید نیست محل مورد بحث از جمله چنین سکونتگاه هایی بوده است. این باستان شناسِ با سابقه تاکید کرد که با شواهد موجود می توان به این نتیجه رسید که قدمت سکونت در محدوده ای که امروزه به تهران موسوم است به هفت هزار سال می رسد.

خسرو پوربخشنده باستان شناس با سابقه در میراث فرهنگی تهران نیز با اشاره به آثار باستانی نویافته در جنوب خیابان مولوی و به ویژه بازار تهران  به خبرگزاری  میراث فرهنگی گفت: تا به حال نمونه ای همچون اسکلت تازه کشف شده در این منطقه شناسایی نشده است و این کشفی منحصر به فرد است.

او همچنین گفت: شواهد نشان می دهد که به طور یقین تدفین طبق آیین و رسوم خاصی انجام شده که شواهد آن را از دوران پیش ازتاریخ شمال مرکز فلات ایران سراغ داریم.

به گفته پوربخشنده برای اظهار نظر در مورد اینکه تدفین کشف شده گوری تک بوده و یا به قسمتی از مجموعه تدفین های هزارة پنجم پیش ازمیلاد تعلق دارد، کمی زود است زیرا برای اثبات آن به ادامه کاوش ها و دستیابی به آثار بیشتر نیازمندیم.

گفتنی است ،یکی از باستان شناسان پس از انتشار خبر هفت هزار ساله شدن تهران در گفت گویی اعلام کرد که با پیدا کردن یک اسکلت و تک سپاری نمی توان قدمت تهران را به هفت هزار سال پیش نسبت داد.

 تمدن چشمه علی چیست؟

نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه علی، که شامل تپه باستانی، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینی است، مربوط به تولید سفالینه‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای سیر و تصاویری که بر آن نقش شده است.

در کنار چشمه، تپه‌ای است که در کاوش سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خ به رهبری اریک اشمیت که برای موزه هنرهای زیبای بوستون و فیلادلفیا در آمریکا انجام شد، از آن آثاری به دست آمده است.

اریک اشمیت بیشتر از شش صد متر مربع از محوطه چشمه‌علی را طی سه فصل متوالی بین سالهای ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خ کاوید قدیمی‌ترین شواهد موجود در این منطقه که به اوایل هزاره چهارم قبل از میلاد بر می‌گردد. نتیجه آن کشف سه دوره مهم فرهنگی، شامل لایه‌ها و آثار دوره‌های‌اسلامی، اشکانی و پیش از تاریخ بود.

هزاران قطعه از اشیایی که اشمیت در چشمه‌علی یافته بود، امروزه در موزه‌ها و دانشگاههای آمریکا و بخش کوچکی از آنها نیز در موزه ایران‌باستان نگهداری می‌شود. با درگذشت اریک اشمیت، مطالعات وی ناقص ماند و چون رموز شماره‌گذاری آثار مکشوفه را فقط خود او می‌دانست، تاکنون کسی موفق به مطالعه آنها نشده و تنها چند گزارش خبری در این‌باره از وی باقی‌مانده است. در ۱۳۷۷ خ، گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد، تپه چشمه‌علی را با هدف تاریخ‌گذاری لایه‌های باستانی آن حفاری کرد.

ترانشه‌هایی در ابعاد ۲ متر در ۵ متر در شرق و غرب تپه ایجاد شد و تا عمق ۱۰ متری، آثار فرهنگی هزاره‌های ششم، پنجم و اوایل چهارم پیش از میلاد مشخص گردید. از لحاظ زمانی تپه فعلی چشمه‌علی مربوط به دوره‌های فرهنگی نوسنگی، کالکولتیک انتقالی و کالکولتیک قدیم است.

چشمه علی

لزوم ادامه جست و جو

مهدی رهبر، دیگر باستان شناس پیشکسوت درباره کشف اسکلتی که قدمت سکونت در تهران را هفت هزارساله کرده است، گفت با توجه به ظرف قرمز منقوشی که بالای سر اسکلت پیدا شده می توان بدون تردید اعلام کرد که این ظرف متعلق به سنت سفالگری رایج در تپة چشمه علی بوده است.

وی براین اساس قدمت نسبی تخمین زده شده برای اسکلت را تأیید کرد. این باستان شناس با رد هرگونه اظهار نظر در باب تک افتاده بودن اسکلت و تعجیل در تعیین هویت و جایگاه اجتماعی او خاطر نشان کرد که تا پیش از تکمیل پژوهش های علمی هنوز برای نتیجه گیری هایی از این دست خیلی زود است.


محمود موسوی باستان شناس پیشکسوت دیگر نیز گفت این کشف بزرگی است که باید با گسترش ابعاد ترانشه های باستان شناسان به دنبال آثار و نشانه های دیگری هم بود.

وی در عین حال اشاره کرد وجود آثار کشف شده را به رغم کم شمار بودن به هیچ عنوان نباید بی اهمیت دانست و باید برای مباحث تحلیلی از ادامه کاوش ها حمایت کرد. وی مسئولان را به پشتیبانی جوانان پژوهشگری که با علاقه و اهتمامی مثال زدنی و به رغم مشکلات فراوان اجرایی طی دو ماه گذشته به چنین کشف مهمی نایل شده اند، فراخواند.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شانلی A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    بچه تهرونم، بچه تهرونای قدیم
    • بی نام GB ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      39 15
      امیدوارم اسم بچه تهرون اسم رسمی اون بشه چون معمولا باید اسم داشته باشند
    • امیر ایرانی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      27 38
      جماله همه بچه تهرونای بامعرفت عشق است تهرونو
    • بی نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      25 15
      کاربرای خبرآنلاین اکثرا شهرستانی هستند چه مشکلی با متولدین تهران دارین ک منفی میدین عزیزان زیر بار هزاران بلای ناشی از مهاجرتها که البته ناچارا هموطنان انجام میدن به تهران هستیم و البته قدم همه روی چشم هر روز هم بدتر میشه امیدوارم به زودی شاهد مهاجرت برعکس و آبادی ایران باشیم و آرامش تهران برای متولدینش
  • کرمانی A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    بچه تهران لهجه هم داره؟
    • بی نام GB ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      41 40
      بچه تهرون قشنگترین اسمی که تا حالا شنیدم ولی نمی دارم چرا بعضی ها دوستش ندارند
  • اهورا IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    کابلی با اشاره به اینکه این اسکلت بنابر شواهد، متعلق به زمانی است که مردگان را در کف اطاق ها دفن می کردند ......ولی در این تصویر بچه تهرون یا همون اسکلت به نظر میاد خوابیده تا اینکه مرده باشه و دفنش کرده باشن.تاریخ وتمدن به زیر خاک نیست باید یه چیزی هم روی زمین باشه تا مشخص بشه تارخ وتمدنی بوده...فردا روز میگن برج آزادی قدمت10000 ساله داره خخخ
    • سید A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      دوست عزیز..... در زمانهای دور دفن مردگان بصورت جنینی مرسوم بوده و اعتقاد کلی براین بوده که انسان به دوران آرامشی که در رحم مادر دارد بازمی گردد. همین الان هم آرامش بخش ترین نوع خوابیدن همین اصطلاحا خوابیدن جنینی است. امتحان کن
    • یاران A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      21 47
      معلوم بچه تهران نیستی که زورت اومده
    • رضایت A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      29 16
      رفیق شما دکترای کفن و دفن باستانی داری که اینطوری شیک نظر دادی و همه چی رو شستی؟
    • رضا.ب IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      8 4
      نظردادن پیرامون موضوعی که نسبش بهش نادانی، بد دردیه
    • دانشجو IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      7 3
      شما متخصص باستان شناسی هستی؟ اصلا می دونی چه آزمایشات مختلفی روی یه اثر انجام میشه تا قدمت اون اثر مشخص بشه؟ مثلا فکر کردی هر کس که می خواهد قدمت یه اثر باستانی رو مشخص کنه فقط مثل شما بی پایه و اساس و حدسی مشخص می کنه؟ از این خخخ آخرت هم معلومه که هیچی از باستان شناسی و دیرینه شناسی نمی دونی و فقط برای خوشمزگی نظر دادی.
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    86 97
    بگو 10000 سال روند تره با كشف يك اسكلت واسه يه شهر نمي شه به صورت ساختگي به يك شهر هويت چند هزار ساله داد. كل تمدن شهر تهران به 250 سال نمي رسه اون هم به لطف پادشاهان قاجار كه بخاطر خوش آب و هوا بودن اين سرزمين اونجا رو براي سكونت انتخاب كردند
    • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      79 26
      خودت میگی خوش آب و هوا خب قبل از این 250 سال این جای خوش آب و هوا خالی از سکنه بوده؟ تمدن نداشته؟ مردمم دیوونه بودن به جای خوش آب و وهوا میر فتن تو بیابون زندگی کنند تا تمدناشون زیر کویر خاک کشف بشه
    • بی نام EU ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      8 2
      اریک اشمیت بیشتر از شش صد متر مربع از محوطه چشمه‌علی را طی سه فصل متوالی بین سالهای ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خ کاوید قدیمی‌ترین شواهد موجود در این منطقه که به اوایل هزاره چهارم قبل از میلاد بر می‌گردد. نتیجه آن کشف سه دوره مهم فرهنگی، شامل لایه‌ها و آثار دوره‌های‌اسلامی، اشکانی و پیش از تاریخ بود.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      11 29
      حسودی نکن شهر شما هم خوبه تمدن داره
  • بی نام RO ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    ولي من به شخصه براي دبي با تاريخ 40 ساله اش احترام بيشتري مي گذارم . جون حال و اينده است كه اهميت دارد ، نه گذشته
    • پوریا IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      به شخصه متاسفم برات
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      25 14
      من اشتباهي مثبت دادم ،صدتا منفي
    • احسان RO ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      33 25
      منم موافقم حال و آینده است که مهمه...گذشته که رفت رسید پی کارش...بودیم بودیم که نشد حرف...چی هستیم الان؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    78 29
    ظاهرا روی صندلی مترو نشسته بوده .کاووش کنید شاید یه خط مترو هم زیرش باشه؟9000ساله
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      8 1
      اي ول ... مترو مولوي هم باستاني شد .....
  • محسن IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    36 2
    انسانها از روزی که زندگی اجتماعی را در روی زمین شروع کرده اند به لحاظ ضرورت در مکانهایی زندگی کرده که بتواند به سهولت به اب دسترسی داشته باشند وتهران هم جایی نبود که عین خلا فضایی هیچ نشانی از حیات در ان وجود نداشته باشد و بنابه اظهار نویسنده گزارش هم، بچه تهران در کنار چشمه احتمالا به همراه چند خانوار سکونت داشته و یا گذر میکرد که فوت کرده و تارخ هفت هزار ساله هم با توجه به تاریخ تمدن انسانهای اولیه تاریخ زیادی نیست
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    19 11
    خوب دوستان متمدن ٧٠٠٠ ساله،خواهش مي كنم آثار باستاني غصبي مردم درجه دوم پلدختر و شوش دانيال را كه در شهر كهنتان نگهداري مي شود و اعتقاد داريد مردم آنجا لياقت اين چيزها را ندارند از موزه ايران باستان به جاي اصليشان برگردانيد تا شايد رونقي هم براي اين شهرها بوجود بيايد
    • دانشجو IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      9 10
      خب این آثار مال تمام ایرانه نه مال یه شهر خاص. اگر اثر تاریخی پیدا بشه یه افتخار برای تمام ایرانه. واژه غصب هم اینجا بی مورده چون به کشور دیگه ای که نرفته همینجا ازش نگهداری می شه و برای مردم شهر محل کشفش هم مایه افتخاره.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    34 40
    جالبتر از تاریخ 7000 هزار ساله تهران، حسادت هموطنان شهرستانی ماست، گویا که از سهمیه تاریخی انها کم کردند و به این طرف اضافه نموده اند
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      20 14
      بسیار حرف قشنگ و متینی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    12 15
    اینو 10 سال پیش یکی کشته 30 سال بشه استخونی نمیمونه چجوری این تو هفت هزار سال سالم مونده
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    22 1
    به نظر شما لزومی نداشت یه توضیحی هم درمورد اینکه چطور این اسکلت تا الان مانده، داده بشه
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    13 19
    بابا از این اسکلت ها محل ما پره چرا نمیان اونجا کاووش کنن قدمتشون خیلی بیشتر از این اسکلته بچه تهرونه، البته نیان بهتره چون هر چی هم اینجا پیدا میشه ربطش میدن به هخامنشیان بر میدارن با خودشون میبرن تهران برا خودشن تاریخ می سازن...... بدست دوستان قاچاقچی کاووش بشه خیلی بهتره لااقل به یه نون و نوایی می رسن...
  • قربانی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    47 17
    طفلک تهران چقدر بدخواه داشته و ما خبر نداشتیم... ای نمکش چشمتون رو بگیره که با آغوش باز همه تون رو تو خودش جا داد... حتی اگر پاهاتون رو روی گلوش گذاشته باشید و خفه اش کنید... تهران خیییلی لوطی ه.... خیییلی
  • صادق ر A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    4 2
    كاش نوشته مي شد چطوري اين اسكلت پيدا شده در عمق چند متري بوده شانسي حفاري شده يا اختصاصي بابت كشف بود ؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    7 1
    فضاهای اطراف رو بگردین اگر تو فاصله های مساوی مثلا توی هر 100 متر مربع یا هر نسبتی دیگه بازم اسکلت دیدن که به فرمهای مشابه یا دیگری دفن شده بود اونوقت فرضیه ها رو حول و حوش زلزله پیش ببرید. تهران به خاطر مجاورت در کنار رشته کوه البزر و وجود آب همیشه محل سکونت قبایل مختلف بوده ولی به علت زلزله هایی که بنابر شواهد هر 150 تا 200 سال یکبار حادث شده تمدنها یا شهرها قبل از شکل گیری ویران شده اند. اما اسکلت پیدا شده با توجه به سالم بودن ارزش بسیار زیادی چه به لحاظ گمانه زنی تاریخی چه به لحاظ شناسایی ژنتیکی اولین اجداد ایارنی که توسط آریایی ها تار و مار شدند و...... دارد. به هر حال این فقز یک فرضیه است و این تحقیقات است که حقیقت را روشن خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    23 8
    خبر فوری: طبق آخرین تحقیقات و بر اساس اشیای مکشوفه در کنار این اسکلت، وی از شهرستان به طهران عزیمت کرده بوده...
  • رضا A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    28 19
    دوباره جو گیر شدین باشه اصلا اول تهران بوجود اومده بعد کره زمین . از کی تا حالا یه اسکلت معرف یه تمدنه؟ شاید یه رهگذر بوده که اونجا مرده
  • انشان A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    22 37
    تمدن واقعی در جنوب غرب وغرب ایران همچنین در سیستان است. ت
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    15 16
    ساختگی خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 2
    واقعا ايراني هم ايراني خودمون چطور سر تمدن دوستان بهم لايك ميدن
  • مستقل IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    10 2
    تمامی تهران و برخی از شهرستانهای اطراف جزیی از توابع ری بوده است.تمدن هفت هزار ساله ری که دیگه محرزه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    7 22
    يه جا به طنز نوشته بود ايران تنها كشوريه كه مردم ساير شهرهاش از پيشرفت و رشد پايتخت اون كشور خوششون نمياد. ظاهرا واقعيت داره. كلا چشم و هم چشمي و حسادت آفت جامعه شده.
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    5 5
    با با دعوا نکنین همه کسانی که توی این شهر زندگی می کنن از صد سال تا 5 سال پیش توی شهرستان های ایران بودند....ترک و لر و کرد و.....حالا خود من که 3 ساله اومدم تهران یا اونیکه 60 سال پیش با باباش اومده خودمنو هم تهرانی می دونیم هم ایرانی
  • siamak IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    7 0
    به هرحال امیدوارم با تخصیص بودجه مناسب و قبل از اینکه یکی از مسوولین محترم مجوز برج سازی در منطقه رو صادر کنه تحقیقات مناسب در این سایت انجام بشه و لی اون چیزی که باعث تاسفه کامنتای هموطنان عزیزمونه که یه مساله علمیو در اینجا چطور باهاش برخورد میکنن.تهرانی و شهرستانی هممون از نظر علمی و فرهنگی فکر و اندیشه مون از صاحب این اسکلت عقب مونده تره قطعا عقب مونده تره....
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    16 0
    چه فرقی میکنه بچه کجا باشیم ، ادمیت رو یاد بگیریم
  • محمد حسین US ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    13 7
    تاریخ نگاران میگویند قدمت تهران 250 سال قبل از میلاد میباشد البته منظورشون 250 سال قبل از ساخت برج میلاد هستش
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    15 10
    چقدر حسود .
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      3 0
      کرباسچی کجایی بود امد تهران را خراب کرد .الان قالیباف کجایی است یک شهردار تهرانی ما نداشتیم .حسودی برای همین دیگه همش کارتون تحربف تاریخه .
  • بی نام US ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    6 16
    بچه تهرون هم می خوان برای خودشون هویت هزاره جمع کنن
  • mostafa A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    5 19
    ای تهرانی ها یی که به یک اسکلت افتخار می کنید افتخار کنید که چه زود است که خودتان نیز زیر همان خاک دفن شوید ویادهایتان برود و خاطره هایتان ازیاد برود وبه همان اسکلتی که حال به ان افتخار میکنید تبدیل شود تقدیم با عشق
    • جد در جد تهرانی A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      10 1
      تو هم ... هستی که به مردم مملکت خودت تو هین می کنی .ببین چقدر عقده داری .فعلا که بچه های تهران نیستند که چپاول ودزدی می کنند .برین کمی تیز بشین ببین کجایی ها هستند .اگر توهین باشه باید همهی شهر های ایران ادم های بد شون که با یک کوله به تهران امدند سر افکنده بشن .اگر بقیه اشو بنویسم درج نمی شه .پس خجالت بکشید وحرمت هم وطن خودتون را ارج بگذارید ..تهرانی وجای دیگه نداره همهگی ادم هستیم .مگر اینکه تو نخواهی ببینی وخودتو به خواب زدی
  • منصف باستانی A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    12 2
    این بچه تهرون نبوده از چین وماچین اومده بوداونموقع برای کارگری تو بخش توسعه متروی تهران شروع طرحش 7000 سال پیش سال خاتمه پروژه 1400 خورشیدی میباشدیکی از همون طرحها بزرگراه تهران شماله هر کی بتونه ازاین طرحها معرفی کنه دسش درد نکنه