تئاتر تهران و شهرستان ندارد/جشنواره تئاترفجر از نگاه دو کارگردان

یعقوب صدیق جمالی می‌گوید نباید تئاتر را به دو دسته تهران و شهرستان تقسیم کرد و حمیدرضا حاجی‌ملاحسینی هم معتقد است که تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره مهجور می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یعقوب صدیق جمالی که امسال با نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستیم» در جشنواره حضور دارد از شهر تبریز در بخش تازه‌های تئاتر ایران حضور یافته است. او درباه کار خودش می‌گوید: «در این متن به موضوع خانواده پرداخته شده است و اصلی‌ترین ویژگی که باعث شد من آن را اجرا کنم نگاه واقع‌بینانه و منتقدانه‌اش به روابط خانوادگی‌ست.» 

این کارگردان همچنین می‌گوید که با بهره‌برداری از ساختار اجرایی رئال تلاش داشته نمایشی واقع‌گرا را به روی صحنه ببرد: «می‌خواستیم نمایش همانند زندگی امروزی باشد. همان شرایطی که اکثر خانواده‌ها با آن درگیر و آشنا هستند.» 

صدیق‌جمالی همچنین درباره بخش‌ تازه‌های تئاتر در جشنواره تئاتر فجر معتقد است: «تازه‌های تئاتر، مهم‌ترین بخش این جشنواره محسوب می‌شود چون تولیدات سایر بخش‌ها به استثنای نسل نو در طول سال اجراهای عمومی‌ داشته‌اید یا در جشنواره‌های مختلف به صحنه رفته‌اند. به نظرم بحث اختصاص اجرای عمومی به آثار این بخش مهم‌ترین ویژگی آن بود که متاسفانه تغییر کرد.» 

  او جشنواره فجر را ویترین تئاتر ایران دانست و یادآور شد: «فجر، ویترین تئاتر ایران است، به ویژه برای هنرمندانی که در استان‌های مختلف کشور کار می‌کنند. جشنواره، بهترین فرصتی است که می‌توانیم بدست آوریم تا به واسطه آن بتوانیم کیفیت کارهای‌مان را با تئاترهای اجرا شده در تهران و دیگر استان‌ها مقایسه کنیم؛ مجالی برای در کنار یکدیگر بودن و آموختن.»

صدیق‌جمالی در پایان سخنانش تاکید کرد: «مفهومی با عنوان تئاتر شهرستان را قبول ندارم و به رسمیت نمی‌شناسم. تئاتر، تئاتر است؛ تهران و شهرستان ندارد. امیدوارم نگاه و رویکردی که در این دوره جشنواره به وجود آمد و آثار بسیاری از استان‌های مختلف در جدول جشنواره حضور دارند و تخصیص عادلانه سالن‌ها ادامه پیدا کند.»

نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستیم» نوشته سیامک افسایی و کار یعقوب صدیق‌‌جمالی، چهارم بهمن ماه ساعت‌های18:30 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.  

اما حمیدرضا حاجی‌ملاحسینی کارگردان نمایش « به کفشات نگاه کن» معتقد است که آثار کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر دیده نمی‌شوند و مهجور می‌مانند. 

او که امسال در بخش مرور جشنواره حضور دارد در این باره می‌گوید:«اگرچه آثار برگزیده‌ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هر دوره به جشنواره فجر راه پیدا می‌کنند، اما متاسفانه این نمایش‌ها به دلیل نداشتن بخشی مجزا در این رویداد بزرگ هنری، دیده نمی‌شوند و مهجور می‌مانند.»

 این کارگردان ادامه می‌دهد: «نمایش‌های کودک و نوجوان در بخش مسابقه نیستند و تمامی نگاه‌ها به سمت آثار بخش مسابقه است. امیدوارم در دوره بعدی جشنواره تئاتر فجر، برنامه ریزی دقیق‌تری برای بخش مرور صورت بگیرد تا تمامی آثار بتوانند دیده شوند و مخاطب از آنها استقبال کند.»

 حمیدرضا حاجی‌ملا‌حسینی در باره ویژگی‌های اجرایی نمایش «به کفشات نگاه کن» گفت: « برای اولین بار است که نمایشی بی کلام با موضوع صلح ودوستی در ژانرکودک و نوجوان اجرا می‌شود. ما تمامی استانداردهای جهانی را در این نمایش رعایت کردیم، اما تا به امروز توجهی از طرف مسئولان به آن نشده است.»

 نمایش «به کفشات نگاه کن» به کارگردانی حمیدرضا حاجی‌ملا‌حسینی، عصر جمعه سوم بهمن در دو نوبت 17 و 19 در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =