ایرنا نوشت:

رئیس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: 30 درصد جوانان گروه سنی 20 تا 35 سال کشور معادل 12 میلیون نفر در کشور ازدواج نکرده اند.

«جلیل دوروزی» روز سه شنبه در سمینار ازدواج مناسب و آسان برای جوانان با بیان اینکه ازدواج به یک مشکل حاد اجتماعی تبدیل شده ، گفت: طی 10 سال اخیر سن ازدواج در حال افزایش است که مسوولان سیاسی و نظام سلامت کشور باید به آن توجه کنند. او گفت: میانگین سن ازدواج در مردان در کشور 28 و در زنان 24.1 سال است.او ادامه داد: طبق تحقیق مشترک وزارت بهداشت و وزارت ورزش ، بالاترین میانگین سن ازدواج زنان در کشور به ترتیب مربوط به استان های تهران ، البرز و سمنان با 26، 24.6 و 24.5سال است.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همچنین بالاترین میانگین سن ازدواج مردان نیز در کشور به ترتیب مربوط به استان های تهران، البرز و ایلام با میانگین سنی 29.2 ، 28.8 و 28.4 سال است.

دوروزی گفت: همین اتفاق در روستاها نیز افتاده و میانگین سن ازدواج مردان در مناطق روستایی به 26.2 سال رسیده است.او گفت: تعداد موارد ثبت ازدواج از سال 70 تا 76 سیرصعودی داشت بطوریکه در سال 76 موارد ازدواج 550 هزار مورد در سال بود که این میزان در سال 89 به 891 هزار مورد، در سال 90 به 872 هزار مورد ، در سال 91 به 822 هزار مورد و آخرین آمار ما در سال گذشته 774 هزار و 513 مورد در سال بوده است.او گفت: هر سال در کشور یک میلیون و 750 هزار مورد بارداری وجود دارد که 250 هزار مورد آن منجر به سقط و برخی دیگر از کودکان جان خود را از دست می دهند و در نهایت هر سال یک میلیون و یکصد هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور به 1.7 رسیده و میانگین بسیاری از شهرها از همین رقم هم کمتر است ، اظهار داشت: این رقم هشدار دهنده بوده و باید به بیش از 2.1 برسد.رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر می خواهیم نرخ رشدجمعیت افزایش یابد باید روی 12 میلیون جوانی که ازدواج نکرده اند، کار کرده و آنان را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کرد نه آنکه خانواده هایی که 4 یا 5 فرزند دارند را به بارداری مجدد تشویق کنیم.

دوروزی با اشاره به مشکل طلاق در جامعه گفت: یک سوم ازدواج های کمتر از پنج سال به طلاق می انجامد و این مساله در کشور ما از نظر اسلامی و فرهنگی، مناسب نیست.او با اشاره به اینکه یک چهارم طلاق ها در کمتر از یک سال و حتی شش ماه بعد از ازدواج اتفاق می افتد، گفت: 60 درصد طلاق ها در افراد زیر 30 سال اتفاق می افتد که این مساله می تواند معضلاتی برای جامعه ایجاد کند.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سن بلوغ جنسی در کشور کاهش یافته است چون کودکان و نوجوانان به راحتی به سایت های غیراخلاقی از طریق اینترنت، ماهواره و موبایل دسترسی داشته و از سوی دیگر نیز سن ازدواج بالا رفته که این دومساله در کنار هم موجب انحرافات اخلاقی می شود.دوروزی گفت: بسیاری از کودکان تصاویری می ببنند که نباید آنها را ببینند و این کاهش سن بلوغ جنسی، زمینه های انحراف را افزایش داده و شاهد رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان و جوانان هستیم.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مساله همخانگی موجب شده که برخی از جوانان بدون عقد رسمی و ثبت با هم زندگی کنند و منجر به پدیده شوم هم خانگی شده است.

دوروزی ادامه داد: باید به این مساله حساس باشیم زیرا در سال 1960 در آمریکا کمتر از نیم میلیون جوان ، هم خانه بودند که این آمار اکنون به شش میلیون و 600 هزار نفر رسید و عدم تمایل به ازدواج در کل دنیا در حال رخ دادن است.او با اشاره به اینکه پدیده شوم ازدواج سفید یا همان همخانگی در کشور رخ داده ، گفت: این مساله ، معضلات و تضییع حقوق و سقط های غیرقانونی فراوانی به همراه خواهد داشت.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فراهم بودن زمینه انحرافات اخلاقی ، سن ازدواج را افزایش داده است؛ بلوغ جنسی زود رس و افزایش سن ازدواج معمولا با انحرافات اخلاقی همراه است.او گفت: برخی پژوهش ها نشان می دهد که روابط آزاد بین دختران و پسران، نیاز به ازدواج را در آنان کاهش و از سوی دیگر بهره گیری جنسی را افزایش می دهد.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: بسیاری از جوانان در کلینیک های مشاوره به ما مراجعه می کنند و می گویند خانه پدری از همه جا بهتر است و مگر بیکار هستیم که با ازدواج برای خودمان دردسر درست کنیم.

دوروزی گفت: در سال 1981 ، 26 درصد جوانان 20 تا 29 سال آمریکا با خانواده زندگی می کرند که این آمار اکنون به 42 درصد رسیده است.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: طی چند سال اخیر، الگوی مصرف در کشور تغییر کرده و قید و بندهایی در نوع زندگی و پوشاک ایجاد و ساده زیستی ها کم شده است.دوروزی گفت: این رفاه طلبی در حال ایجاد مشکل است درحالیکه قبلا الگوی زندگی ایرانیان ، ساده زیستی بود.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: براساس تحقیقات، ادامه تحصیل که در دختران بیشتر است، یکی از دلایل ازدواج نکردن جوانان به شمار می رود.دوروزی گفت: البته خود خانواده ها نیز راغب نیستند فرزندانشان حین تحصیل، ازدواج کنند و از سوی دیگر جوانان گاهی فکر می کنند نمی توانند حین تحصیل مسوولیت خانواده را بپذیرند.او گفت: ازدواج و فرزند آوری مانعی برای تحصیل و کار نیست.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از جوانان فکر می کنند ازدواج به معنای قید و بند است و به همسالان خود می گویند که اکنون راحت زندگی می کنند.دوروزی گفت: این جوانان، مجرد بودن را برابر آزاد بودن می دانند و فکر می کنند با ازدواج دچار محدودیت می شوند.او ادامه داد: برخی دیگر از جوانان نیز تمام امکانات برای ازدواج را دارند اما بحث «تارک دنیا» و «صوفیگری» را دنبال می کنند و فکر می کنند که با ازدواج «تجمل گرا» می شوند.

رئیس سلامت جوانان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وسواس و احتیاط بیش از حد جوانان و گاهی خانواده های آنان در انتخاب همسر یکی دیگر از موانع ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج به شمار می رود.دوروزی گفت: این وسواس ها گاهی تا آن اندازه زیاد است که در شرایطی که قول و قرارها برای ازدواج گذاشته شده، ازدواج ها به هم می خورد.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    29 4
    متشکریم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    94 7
    بی کاری ..............................................................................................
  • وحید A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    42 1
    سعی کنین تو خوشبختی خودتون بقیه رو سهیم کنین نه بدبختی...
  • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    86 7
    شما فقط وضع معيشت خانواده هارو حل كنيين همه چي درست ميشه.
  • کار وصنعت IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    39 7
    اگر قفل بیکاری بوسیله ی صنعت باز بشود قفل ازدواج و بچه دار شدن هم پشت سر آن یکی یکی باز خواهند شد .