مراسم تودیع و معارفه معاون قدیم و جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با رونمایی از سند مالکیت فیلم های سینمایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح روز دوشنبه سیزدهم بهمن ماه سازمان سینمایی میزبان جمعی از اهالی سینما بود تا مراسم تودیع محمد احسانی و معارفه حبیب ایل‌بیگی به عنوان معاونان قدیم و جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شود. در جریان این برنامه از سند مالکیت فیلم‌های سینمایی نیز رونمایی شد.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این جلسه با تشکر از کسانی که در ماه‌های گذشته، سینمای ایران را یاری کردند به زمان انتخاب معاون‌هایش اشاره و اظهار کرد: اگر به گذشته برگردیم به یاد می‌آوریم که کسانی تردید داشتند در این مسیر سخت قدم بگذارند، اما آقای احسانی از همان ابتدا با وجود اینکه می‌دانست مسیر، دشوار است‌ به دلیل آگاهی براینکه سینما نیازمند کمک اوست‌، مسئولیت پیشنهاد شده را قبول کرد.

براساس گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: شاید آقای احسانی آن زمان چهره آشنایی برای سینمایی‌ها نبود، اما او خیلی زود توانست اعتماد سینمایی‌ها را جلب کند و همین که آن‌ها با شخصیت آرام ‌، متین و نگاه عالمانه او آشنا شدند این شناخت روز به روز تقویت شد.

او با بیان اینکه اطمینان داشته با حضور احسانی امور مربوط به شوراهای صدور پروانه نمایش و ساخت به خوبی رتق و فتق می‌شود، ادامه داد: از این دوران همکاری، بسیار خوشحالیم اما وقتی بحث رفتن او به صدا و سیما مطرح شد به شدت مخالف بودم و همچنان هم هستم. با توجه به اینکه حضور او در صدا و سیما لازم بود آنچه مرا در این زمینه قانع کرد، این بود که این جابجایی منجر به شکل‌گیری روابط خوبی میان سینما و صدا و سیما شود.

ایوبی در این بخش تصریح کرد: این را به عنوان مطالبه می‌گویم که سینما از تلویزیون انتظاری به حق دارد، چون در بسیاری از کشورهای دیگر که صاحب سینما هستند این رابطه به درستی تعریف شده و وظیفه تلویزیون است که به سینما کمک کند چرا که این رسانه خواسته یا ناخواسته رقیب قدرتمند سینماست و اگر بخواهد می‌تواند آن را به اوج برساند یا آن را تعطیل کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه احسانی عضو کمیته مشترک میان سینما و تلویزیون است، ابراز امیدواری کرد از اینکه با توجه به جایگاه مهم او در صدا و سیما این کمیته به سرعت شکل بگیرد و گفت: جای آقای احسانی را چهره‌ای آشنا و بسیار معقول سینما پر کرده که هرجا فعالیت کرده با کار درست،رفتار احترام انگیز و عالمانه درخشیده است.

ایوبی درباره تاخیر در تصمیم‌اش برای انتخاب معاون نظارت و ارزشیابی، گفت:دلیل تاخیر در معرفی معاون جدید این بود که تردید داشتم، آقای ایل‌بیگی را از انجمن جدا کنم و به معاونت بیاورم.

این مدیر سینمایی همچنین مطرح کرد که بسیاری از اهالی سینما علاقه‌مند بودند در مراسم تودیع محمد احسانی شرکت کنند اما به دلیل برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر این امکان فراهم نشد‌.

او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:البته اطمینان دارم که کارهای خوب آقای احسانی توسط آقای ایل‌بیگی با همان مشی و فرمان پیش‌ می‌رود اما انجمن سینمای جوان از آنجا که آغاز کار در سینماست و بسیاری از جوانان کار خود را در این حوزه با این انجمن آغاز می‌کنند، جدا کردن ایشان از انجمن سخن بود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با تاکید بر اینکه معاون نظارت سازمان سینمایی فقط بر امر تولید و توزیع نظارت نمی‌کند‌، نظارت این معاونت را تنظیم مناسبات با اصناف ‌، رفع دغدغه‌ سینماگران‌، سروسامان دادن به مسائل حقوقی و ... دانست.

او در این بخش با اشاره به همکاری خانه سینما و کامبیز نوروزی (حقوق‌دان) گفت: سند مالیکت فیلم‌های سینمایی از جمله اقداماتی است که انجام شده است و امیدوارم این سند روز به روز معتبرتر شود تا بتوان آن را وثیقه گذاشت یا با آن وام گرفت.

حجت‌الله ایوبی سپس با همراهی محمدمهدی عسگر‌پور سند مالکیت فیلم‌های سینمایی را رونمایی کرد و این خبر را هم داد که قرار است محمد احسانی در یکی از شوراهای ساخت یا نمایش فیلم‌های سینمایی همچنان حضور داشته باشد.

محمد احسانی هم در این مراسم در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه کار ویژه‌ای در سازمان سینمایی انجام نداده است، گفت: تنها سعی کردیم سینما را به حرکت طبیعی خود برگردانیم و شاید تنها کار این بود که سعی کردیم پیام دوستی و تعامل را به دوستان سینماگر ارسال کنیم.

حبیب ایل‌بیگی هم به عنوان معاون جدید نظارت و ارزشیابی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: با درک جایگاهی که سینما دارد و نیز در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده است، این مسئولیت را پذیرفتم و تلاش می‌کنم موجبات رشد و رونق سینمای ایران را فراهم کنم.

او همچنین گفت، مواردی که حجت‌الله ایوبی در حکم انتصاب او قید کرده است را به عنوان ماموریت خود در معاونت نظارت و ارزشیابی تلقی می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم فرهاد توحیدی‌، رئیس هیات مدیره خانه سینما هم پیش از آغاز صحبت‌های خود گفت: قرار است خانه سینما در جلسه‌ای جداگانه از محمد احسانی قدردانی کند. البته وزرای مختلفی به خانه سینما آمده‌اند اما به دلیل اینکه به ما گفته‌اند آقای جنتی آدرس خانه سینما را بلد نیستند، می‌خواهیم که آقای احسانی ایشان را به آنجا بیاورند تا تقدیر جداگانه‌ای انجام شود.

او در ادامه با اشاره به عصر دیجیتال و اینکه همواره در ایران پدیده‌های مدرن زودتر از تفکر مدرن به کشور وارد شده‌اند اظهار کرد: در بخش قوانین در دوره ماقبل آنالوگ هستیم و یک حقوق مولف داریم که به سال 48 مربوط می شود، اما بقیه مناسبات تعریف نشده است.

توحیدی با اشاره به سند سینمایی که توسط جواد شمقدری‌ (رئیس اسبق سازمان سینمایی) آماده شده بود‌، گفت: خوشبختانه در این دولت سند در حال بازنگری است، اما امیدوارم اهالی سینما آن را تدوین کنند نه اینکه این کار در اتاق‌های تاریک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مهمی در سازمان سینمایی از تنظیم قراردادهای تیپ گرفته تا تنظیم سند مالکیت فیلم‌ها در حال رخ دادن است‌ بیان کرد: حکومت قانون، حتی اگر قانون بد باشد بهتر از بی‌قانونی است و امیدوارم دوستان در دوره‌ای که در سازمان سینمایی تصدی دارند‌، در زمینه‌هایی که دچار خلأ هستیم‌، ورود پیدا کنند و اسناد درجه یکی از خودشان به جای بگذارند.

در این مراسم تودیع و معارفه جمعی از مدیران و کارکنان سازمان سینمایی و زیر مجموعه‌های آن حضور داشتند که هدایایی هم از سوی سازمان‌های تابعه به محمد احسانی اهدا شد.

ز جمله حاضران در این جلسه به محمد مهدی عسگر پور(مدیرعامل خانه سینما)، محمد حیدری‌(مدیر موزه سینما)،محمد مهدی طباطبایی‌نژاد(مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)،‌ مجید مسچی(مدیر موسسه تصویر شهر)‌، حیدری خلیلی (سرپرست بنیاد سینمایی فارابی)،‌ محمدرضا فرجی (مدیر کل سینمای حرفه‌ ای) ‌، حسین مسافر آستانه(مدیر موسسه رسانه‌های تصویری)،‌ فرهاد توحیدی (رئیس هیات مدیره خانه سینما)،‌ حبشی(مدیر کل دفتر مجامع)، امیرحسین علم الهدی (مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه)،‌ امیر اثباتی،‌محمد شایسته،‌ حجت الاسلام مرقاتی و ... می‌توان اشاره کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =