راه حلی برای مشکل شناسنامه کودکان متولد از پدران خارجی و مادران ایرانی

عضو کمیسیون قضایی مجلس معتقد است که می توان با تغییر نگرش و پذیرفتن تابعیت از مادر مشکل کودکانی که از پدران خارجی متولد می شوند را حل کرد و به آنها شناسنامه داد.

ابوالفضل ابوترابی در میزگری در کافه خبر با موضوع بررسی آسیب های پدیده ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: در مورد شناسنامه به کودکانی که پدر آنها خارجی است دو نکته وجود دارد اول اینکه مقام معظم رهبری بر افزایش فرزند در خانواده ها تاکید دارند الان یک میلیون کودک بدون شناسنامه وجود دارد که با یک کار نرم افزاری که اصلاح قانون است می توانیم مشکل را حل کنیم.

او گفت: برای حل این مشکل ما باید نگرشمان را سیستماتیک حل کنیم و تابعیت خون را بپذیریم چون وحی که نیست و امکان اصلاح وجود دارد. یک زمانی ایجاب می کرد که تابعیت به خون و پدر باشد اما الان اینگونه نیست که نیاز به عزم و تفکر بین مسئولان و نمایندگان دارد.

نماینده مردم نجف آباد گفت: البته باید شرط بگذاریم فرزندانی که از این ازدواجها هستند و در ایران به دنیا می آیند باید 15 سال در ایران زندگی کرده باشند چون این کودک ارق ملی و هویت ایرانی پیدا می کند.

او با اشاره به اینکه کشش تابعیتی برای کسانی که مادرشان ایرانی است خیلی بیشتر است ادامه داد: بررسی هم اگر بکنید بسیاری از پدران فرزندشان را رها می کنند اما مادران معمولا به پای فرزندشان می مانند. بنابراین باید یک سیستم اساسی داشته باشیم تا تابعیت مادرها را هم بپذیریم.

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    6 2
    من نمیدونم منظورش چی بود که پدران فرزند خود را رها میکنند تا جایی که ما دیدیم زنا تا حرفشون میشه تنها قهر میکنند و میرند
  • دادگر IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    6 1
    چنان نوشته اید پدران خارجی که کسی ندونه فکر می کنه منظورتون سوییسی و فرانسوی و هلندی است خوب بگین مردان افغانی و عراقی دیگه
  • احمد اشرفي نوشنق اردبيليافغاني الاصل A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    4 6
    تو رو خدا التماس مي كنم فكري به حال ما بكنيد