۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
چرا مصرف شیر کاهش یافته است؟

ایسنا نوشت:

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کمینه نیاز سالانه هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن ۱۵۶ کیلوگرم، حد مطلوب ۳۰۰ کیلوگرم و میزان ایده‌آل ۴۵۰ کیلوگرم است و این در حالی است در خوشبینانه‌ترین حالت میزان مصرف سرانه شیر در ایران حدود 85 کیلوگرم اعلام شده است.

عطیه رزازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شیر و سایر لبنیات همچون ماست، پنیر و دوغ از جمله موادغذایی هستند که حاوی بسیاری از مواد به ویژه مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و روزانه باید در سبد غذایی هر خانوار وجود داشته باشد.

وی افزود: هر چند مصرف شیر در برخی استان‌ها بیشتر از متوسط کشور اعلام شده است ولی در مقایسه با میزان مصرف سرانه برخی کشورها که حتی بیش از 500 کیلوگرم است، سرانه مصرف شیر در کشور و طبعاً استان قزوین با متوسط استانداردهای جهانی، فاصله زیادی دارد.

رزازی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین ویژگی شیر و وجه تمایز آن نسبت به سایر موادغذایی، ترکیب پروتئینی و وجود املاح در آن همچون کلسیم و فسفر است. شیر دارای کلیه اسید امینه‌های ضروری است. قند شیر، لاکتوز نام دارد و شیرینی آن 30 بار از قند و نیشکر کمتر است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در تشریح فواید مصرف شیر گفت: مصرف شیر منجر به افزایش طول عمر، بازده جسمی و فکری بیشتر، کاهش بیماری‌های عفونی و استخوانی و رشد مطلوب کودکان و نوجوانان می‌‍شود. مطالعات گوناگونی نشان می‌دهند، بین مصرف سرانه محصولات لبنی و افزایش طول عمر و سن از کار افتادگی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

رزازی با بیان اینکه نبود آگاهی و دانش کافی افراد در خصوص انتخاب صحیح موادغذایی در سبد خانوار، از دلایل مهم کاهش مصرف شیر و لبنیات است، تصریح کرد: برخی کارشناسان اقتصادی، دلیل پایین بودن مصرف شیر را بالا بودن قیمت شیر عنوان کرده‌اند، در حالی که طبق آمار منتشر شده، 90 درصد کودکان 2 تا 12 ساله ایرانی، روزانه حداقل یک بار پفک و نوشابه مصرف می‌کنند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین توضیح داد: متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند هر فرد بالغ روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد که این نیاز را می‌توان با مصرف لبنیات رفع کرد. هر فرد باید روزانه دست کم 2 لیوان شیر یا معادل آن ۲۵ گرم پنیر یا ۲۵۰ گرم ماست مصرف کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شانلی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    3 0
    یعنی شما واقعاً به این آبهای سفید و بی طعم و بو میگین شیر؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    8 0
    گرونی بی پولی و مهمتر از همه عدم اطمینان از تولید کننده