ایرنا نوشت:

فائزه هاشمی رفسنجانی گفت: سعی کنیم در همه موارد به خانم ها اعتقاد داشته باشیم و حضور آنها را جنسیتی نبینیم و براساس توان و تجربه این توجه صورت گیرد و اگر شایسته سالاری صورت بگیرد، مطمئنا خانم ها خیلی بیشتر از اینها در لیست ها قرار خواهند گرفت.

فائزه هاشمی رفسنجانی روز جمعه در هفتمین کنگره حزب اراده ملت، گفت: ما اگر صحبت از اعتدال، اخلاق و تدبیر و احزاب می کنیم باید توجه به نقش بانوان و جایگاه خانم ها و حضور خانم ها در سیاست و ستون مدیریتی توجه کنیم که این امر اغلب مغفول می ماند.

او با بیان اینکه در احزاب ما سنت شده که در لیست انتخابات مجلس شورای اسلامی خود اسامی بانوان را کمتر می آورند، اظهار داشت: برخی احزاب در هنگام بستن لیست های انتخاباتی خود تعدادی محدود نام خانم ها را قرار می دهند که به طور سنتی نام 5 تا 6 نامزد زن را در این لیست ها می گنجانند و توجه چندانی به فعالیت سیاسی زنان نمی کنند.

فائزه هاشمی گفت: متاسفانه در مقایسه با دوره های گذشته مجلس مشاهده می شود تعداد بانوان نماینده کاهش پیدا کرده و بیشترین تعداد خانم ها مربوط به دوره پنجم مجلس بود که بنده هم در آن حضور داشتم و از مجموع 275 نماینده 14 نفر آن خانم ها بودند و الان فکر می کنم تعداد بانوان نماینده تنها 9 نفر باشد.

فائزه هاشمی رفسنجانی یادآور شد: البته وقتی ما در مورد حضور کمرنگ زنان در مجالس شورای اسلامی صحبت می کنیم آقای هاشمی می گویند که این ایراد تقصیر خود خانم ها است که هنگام انتخابات به نامزدهای زن رأی نمی دهند، پس دیگر انتظار چی دارید؟ چرا که اگر خود خانم ها به خودشان رأی دهند بانوان می توانند تمام مجلس را بگیرند که در این هنگام حضار به این سخنان خانم هاشمی با تشویق عکس العمل نشان دادند.

او در ادامه از خانم ها گلایه کرد و گفت: این صحبت آقای هاشمی درست است و ما از خودمان هم باید در این زمینه گلایه کنیم ولی من فکر می کنم این نظر آقای هاشمی پاسخ دارد.

فائزه هاشمی گفت: جامعه معمولا به افرادی رای می دهند که آنها را می شناسند یا اینکه اسامی آنها در لیست ها باشد؟

او با طرح این سوال که افراد چگونه شناخته می شوند؟ گفت: یک ورزشکار، هنرمند که جامعه به خوبی آنها را می شناسند وارد یک لیست می شوند و یا مستقل شرکت می کند، خیلی خوب رای می آورند و معمولا جزو ده نفر اول کسانی که رای آورده اند، می باشند و مهم هم نیست که آیا این فرد در سیاست بوده یا نبوده و به درد آن کار می خورد یا نمی خورد؟ می خواهم از این نتیجه بگیرم که او را می شناسند و به او رای می دهند.

فائزه هاشمی گفت: وقتی می بینیم که همه مسوولین از بالا تا ذیل مانند رییس جمهور، معاونین وی، وزرا و معاونان آنها عمدتا آقایان هستند و رسانه ها هم به اخبار و مطالب آنها می پردازند و کمتر اسم خانم ها در رسانه می آید تا آنها نیز در جامعه شناخته شوند و رای آورند.

او با بیان اینکه این اصل از پایه خراب است که باید درست شود، گفت: احزاب باید در شورای مرکزی و تشکیلات استانی خود به بانوان توجه کنند و بانوان را در راس مدیریت قرار دهند و تعداد اسامی نامزدهای زن در لیست های انتخاباتی احزاب افزایش یابد.

فائزه هاشمی ادامه داد: اگر می خواهیم به اعتدال برسیم فکر می کنم خانم ها اینقدر توان دارند و تجربه نشان داده که می توانند در لیست ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند و سعی کنیم در همه موارد به خانم ها اعتقاد داشته باشیم و حضور را جنسیتی نبینیم و براساس توان و تجربه این توجه صورت گیرد و اگر شایسته سالاری صورت بگیرد، مطمئنا خانم ها خیلی بیشتر از اینها در لیست ها قرار خواهند گرفت.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =