رئیس قوه قضاییه گفت: بخش مهمی از هجمه‌هایی که امروز علیه دستگاه قضایی می‌شود به خاطر این است که قوه قضاییه به عنوان رکن مهمی از نظام جمهوری اسلامی پای اهداف و ارزش‌های این نظام ایستاده است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با اشاره به روایاتی مربوط به شأن قاضی گفت: ما باید عظمت امر قضا را بدانیم و برای این کار عظیم آماده باشیم. در قانون اساسی علاوه بر فصل خصومت و احقاق حق وظایف بزرگ دیگری بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده که بخشی از آن‌ها به عهده‌ قضات و بخشی دیگر به عهده غیرقضات است.

وی تصریح کرد: پیش بینی نظارت قوه قضاییه بر دستگاه‌های اجرایی توسط دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی موضوعی است فراتر از فصل خصومت؛ بنابراین دستگاه قضایی وظیفه‌ بسیار بزرگ نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را نیز بر عهده دارد.

وی با بیان این که خوشحالیم که امروز دستگاه قضایی از نظر اقتدار و نوگرایی در مسیر اعتدال گام برمی‌دارد گفت: قوه قضاییه به لحاظ نوع کاری که دارد دائما باید نو شود، البته متاسفانه در دوره‌ای از این امر محروم بودیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیش‌بینی جذب 4 هزار قاضی در برنامه‌ پنجم توسعه گفت: امیدواریم در برنامه ششم نیز اجازه جذب همین تعداد قاضی به قوه قضاییه داده شود و همچنین امیدواریم یک برنامه جذب دائمی به فراخور نیاز داشته باشیم.

آملی‌لاریجانی با بیان این که دستگاه قضایی به لحاظ قانونی و شرایط جهانی وظایف مهمی را بر عهده دارد گفت: دستگاه قضایی رکن مهمی از نظام جمهوری اسلامی است و نظریه‌ امام خمینی (ره) که توسط مقام معظم رهبری از آن به مردم سالاری دینی تعبیر می‌شود راه جدیدی است. یعنی ترکیبی بین اتکال به آرای مردم و جمع ارزش‌های اخلاقی و معنوی است و به همین جهت ما این ویژگی ها را در نظام‌های سیاسی دیگر احساس نمی‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: بخش مهمی از هجمه‌هایی که امروز علیه دستگاه قضایی می‌شود به خاطر این است که قوه قضاییه به عنوان رکن مهمی از نظام جمهوری اسلامی پای اهداف و ارزش‌های این نظام ایستاده است.

چه آنها که در درون نظام نقماتی دارند و چه هجمه‌های حقوق بشری از بیرون کشور که عمدتا به خاطر این است که دستگاه قضایی خود را نسبت به نظام مسئول می‌داند.

وی با بیان این که بسیاری از تخطئه‌ها به خاطر اجرای قانون است، گفت: مثلا قصاص حقی است که در قرآن و قانون ما آمده و مورد قبول شیعه و سنی است. آنها که نمی‌توانند با یک میلیارد مسلمان درگیر شوند مستقیم سراغ قصاص نمی‌روند بلکه سراغ قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران می‌آیند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این که قوه قضاییه دور از جنجال‌های رسانه‌ای به وظایف خود عمل می کند، گفت: من همیشه با کار تبلیغاتی مخالف بوده‌ام، البته اطلاع‌رسانی اهمیت زیادی دارد، ولی کار تبلیغاتی در شأن قوه قضاییه نیست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت برخورد با مفاسد گفت: این که یک یا چندین قاضی در باب مبارزه با مفاسد پای کار بیایند و با همه‌ خطرات آن کار را به نتیجه برسانند خیلی مهم است. در پرونده 3 هزار میلیاردی دیدید که می گفتند قوه قضاییه نمی‌تواند به این پرونده رسیدگی کند یا مثلا می‌گفتند قوه قضاییه خودش آلوده است. رسانه‌های بیگانه مرتبا روی این مباحث کار می‌کردند و ما از درون تحت فشار بودیم، اما قوه قضاییه با قاطعیت به این پرونده رسیدگی کرد و آن را به نتیجه رساند، هر چند بخش های دیگری از آن هنوز مفتوح است.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در عرصه‌های مختلف مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اشرار و متجاوزین کارنامه بسیار خوبی دارد، گفت: من باید از قضات محترم قوه قضاییه به لحاظ حجم کاری که دارند و زحماتی که می‌کشند تشکر کنم. در حال حاضر قریب به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی مطرح است که البته این رقم مربوط به کل پرونده‌هایی است که در مراحل مختلف رسیدگی می‌شوند. این وظیفه‌ بسیار سنگین به دوش قضات و کارکنان دستگاه قضایی است و من باید به این جهت از آنها تشکر کنم.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه برخی سخن‌ها در مورد قضات و دستگاه قضایی ظلم است گفت: بعضی اوقات برخی یک امر نامطبوع را در گوشه‌ای می‌بینند و این را به کل دستگاه قضایی سرایت می‌دهند. ممکن است یک ایراد مربوط به یک مدیر دفتر و یا حتی یک قاضی مشاهده شود و البته ممکن است این امر از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد، اما به نفع این فرد نبوده و او موضوع را به کل دستگاه قضایی تسری می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر یک قاضی در گوشه‌ای رشوه گرفت این را به کل قضات و دستگاه قضایی تسری می‌دهند که من از این بابت از همه قضات عذرخواهی می‌کنم و به شما می‌گویم از این حرف‌ها نهراسیده و در راه حق از ملامت ملامت‌کنندگان نهراسید.

آملی‌لاریجانی با اشاره به ضرورت به روز بودن دانش قضات گفت: شما به هیچ وجه نباید به آنچه در کارآموزی یا دانشگاه آموخته‌اید اکتفا کنید. من بیش از 20 سال درس خارج تدریس می‌کردم و می‌گویم هنوز هم فروعاتی در بحث‌ها پیدا می‌شود که انسان در آنها می‌ماند. عرض من این است انسان به هر مرحله‌ای که برسد باید وقتی برای نوکردن دانش خود بگذارد و این طور نباشد که بگویید ابلاغی گرفتیم و کار تمام شد زیرا آرای شما تحت نظارت است.

وی تصریح کرد: کار قضا نه تنها از نظر عمل بلکه از نظر فهم نیز اهمیت دارد و مانند کار طبیبی است که باید موضوعات را تطبیق دهد؛ به ویژه با قراردادهایی که امروز در اختیار شما قرار می‌دهند یا صورت‌جلسه‌هایی که نیروی انتظامی در امور کیفری در اختیار شما می‌گذارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی قدرت می‌آید وسوسه‌ها به‌ویژه برای اعمال قدرت در غیر از محل خود به دنبال آن هستند؛ لذا باید مواظب باشید که این قدرت برای اعمال حق است نه این که خدای نکرده ظالم باشید.

آملی‌لاریجانی با تاکید بر اهمیت توجه به اخلاق گفت: متاسفانه همه ما از سعادت اخروی غفلت داریم. زندگی دنیایی ما را به غفلت انداخته است در حالی که این روزها و لحظات به سرعت می‌گذرد و یک حیات واقعی بی‌پایان وجود دارد که ما باید برای آن فکر کنیم.



23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401745

برچسب‌ها