علی حسن المجید، پسر عموی صدام که به خاطر استفاده از بمب های شیمایی علیه کردهای عراق و رزمندگان ایران به علی شیمیایی معروف شده بود سه شنبه شب در مقبره رهبران نظام سابق عراق دفن شد.

به گزارش پایگاه خبری الجوار این مراسم با حضور برخی از خویشان علی شیمیایی در منطقه عوجه تکریت برگزار شد. ویشان علی شیمیایی او را در کنار طه یاسین رمضان معاون اول صدام دفن کردند.

او، که پسرعموی صدام حسین بود، هفته گذشته برای چهارمین بار به مجازات مرگ محکوم شد. این حکم در ارتباط با منفورترین جرمش، دستور کشتار کردها در حلبچه در سال ۱۹۸۸ بود که روز دوشنبه (۲۵ ژانویه)، به اجرا درآمد.

علی حسن المجید مسئول حمله شیمیایی به روستای کردنشین حلبچه بود که به کشته شدن پنج هزار نفر انجامید. بیشتر کشته شدگان زنان و کودکان بودند.

پیش تر دادگاهی در عراق، علی حسن المجید را به دلیل نقشی که در سرکوب مسلمانان شیعه در سال ۱۹۹۹ داشت نیز به اعدام محکوم کرده بود.

حمله به حلبچه یکی از خشونت بارترین اقدامات دولت صدام حسین بود که تصاویر آن در سراسر دنیا پخش شد.

علی حسن المجید که مدتی وزیر دفاع عراق نیز بود، به عنوان عضو شورای فرماندهی انقلابی، در تصمیم گیری های مهم در زمان ریاست جمهوری صدام حسین شرکت داشت و مامور سرکوب شورش های منطقه ای بود.

"علی شیمیایی" در ماه اوت سال ۲۰۰۳ و در پی اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد.

برای دیدن عکس اینجا کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hassan IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۷
    5 1
    به درک که اعدام شد