شاکری: ساخت شهرک سینمایی 1000 میلیارد تومان خرج روی دست شهرداری تهران می گذارد

یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرد ساخت دو پروژه فرهنگی در تهران، حدود یک و نیم میلیارد تومان، هزینه داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با حضور در کافه خبر درباره بودجه فرهنگی شهرداری تهران توضیح داد.

او درباره وضعیت توجه شهرداری تهران به بودجه فرهنگی پایتخت به خبرآنلاین گفت: شهرداری تهران تابع بودجه مصوبی است که شورای شهر ابلاغ می کند در مصارف و منابع تعامل بین شورای شهر و شهرداری بودجه را رقم می زند . من که در دل قضایا هستم، به خوبی اطلاع دارم در شهرداری و شورای شهر، بحث فرهنگی از بحثهای مهم است. ما 23 دی ماه سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. آنجا آقای قالیباف گزارش داد و صراحتا گفت من دو خواسته شما (مقام معظم رهبری) را عملیاتی نکردم؛ یکی بحث سیما و منظر اسلامی و ایرانی معماری شهر بود و دومی نیز بحث فرهنگ . البته معنایش این نیست که هیچ کاری نشده، ولی انتظاری که می رفت، به خوبی محقق نشده.

شاکری توضیح داد: الان بودجه فرهنگی شهرداری حدود 1420 میلیارد تومان است تقریبا حدود 8 درصد بودجه کل سال 94 شهرداری تهران می شود، از این مقدار حدود 1040 میلیارد تومان برای زیرساختهایی است که با آن مجموعه ورزشی، سرای محلات، فرهنگسراها، پردیسها، ساخت و سازهایی که کاربری فرهنگی و ورزشی دارد را می سازند. آن چیزی که باقی می ماند با بودجه ای حدود 400 میلیارد است که از این مقدار بخشی در سازمان فرهنگی و هنری صرف می شود و حدود 130 میلیارد می شود که بخشی جاری و بخشی برنامه ای است. در نهایت ما مواجه می شویم با بودجه 250 میلیارد تومانی تا در برنامه های فرهنگی صرف شود. قطعا این مقدار نمی تواند تامین کننده نیاز شهر باشد و اعتراض ما نیز به بودجه این است که ما از چند جنبه درباره مسایل فرهنگی دچار اشکال هستیم. این زیرساختهایی که برای کار فرهنگی وجود دارد، مثلا تالار بزرگ تهران، تالار شهر که حدود 500 میلیارد تومان هزینه ش است و در عباس آباد ساخته می شود، شهرک سینمایی 1000 میلیارد تومانی، یا پردیس هایی آیینی که حدود 50 میلیارد تومان بودجه برای آنها در نظر گرفته شده، واقعیت این است که اصلا تئاتر کشور، زنده نیست، زنگ تفریح یک عده خوش نشین است ، نسبت به سینما حاشیه نشین تر است، مشتری آنچنانی ندارد، ولی متعاقب تصمیمات شوراهای قبلی، رفتند سراغ زیرساخت های کالبدی که بسیار هزینه بر است و خیلی در عرصه فرهنگ، جای آنچنانی ندارد.

این عضو شورای شهر درباره نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی گفت: بود و نبود تالار بزرگ شهر در این شرایط چه فرقی می کند؟ مگر شهرداری تهران، متولی مطلق سینماست که برود بودجه برای شهرک سینمایی بگذارد؟ نظرم این است که بودجه تالار شهر را صفر کنید و بودجه را به سمت مباحث عمومی تر با نتایج زودیاب تر ببرید. نبرید به سمت کارهایی که نتایج آن دیریاب است وهزینه بر است و تاثیر زیادی درعرصه فرهنگ عامه ندارد. لذا به این واسطه است که یک مهندسی در کل بودجه و در داخل بودجه فرهنگی اجتماعی لازم است صورت گیرد. متاسفانه می بینیم در تعامل بین دستگاه های اجرا و قانونگذار در مدیریت شهری، بودجه به سمت و سویی میل می کند که یک دفعه ساخت پردیسها در اولویت قرار می گیرد، این برمیگردد به شناخت و عمق نگاهی که در شورا درباره تصویب بودجه وجود دارد.

شاکری در ادامه گفت: من اعتقاد دارم شهرداری تهران باید با مشارکت مردم کارها را پیش ببرد. یعنی در امور مختلف، هم مشارکت مردم هم هم افزایی با دستگاه های دیگر را صورت بدهد، در این صورت کار فرهنگی در شهر چند برابر شکل می گیرد. الان به لحاظ ساختار تشکیلاتی دچار مشکل هستیم. مدیریت یکپارچه حرفش وجود دارد ولی عملا وجود خارجی ندارد. دولتها از دیدن شهردار در ساختار دولت امتناع می کنند. حضور شهردار در کابینه صورت نمی گیرد. همه استدلال می کنند به دلیل پایتخت بودن تهران، اهمیت داشتن موضوعات شهری، باید شهردار را به عنوان عضو هیات دولت بپذیرند. مدیریت یک پارچه اتفاق نمی افتد. دولت نیز وقتی درگیر مدیریت پایتخت نشد، به بدهی هایش در مدیریت شهر اهمیت نداد، همه چیز به هم می ریزد. مثلا ببینید در دهه فجر بیشتر دستگاه های دولتی اصلا تبلیغاتی برای پیروزی انقلاب و مناسبتهای ملی و اصلی ندارند. همین 4 بنر شهرداری تهران در شهر زده نمی شد، اوضاع سوت و کور بود.

مشروح گفتگوی این عضو شورای شهر را اینجا بخوانید.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    7 4
    به جای این کارا و هزینه های سرسام آور بیهوده، یک استادیوم درست حسابی بسازید تا آبرو داری کنیم جلو کشورهای دیگه و میزبانی جام ملتها رو از دست ندیم.....1000میلیارد واسه شهرک سینمایی آخه به چه درد میخوره و چه توجیهی داره ....