ایسنا نوشت:

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از ثبت رکورد خروج 300 هزار خودروی فرسوده در سال 93 خبر داد و گفت: با تصویب هیات وزیران امکان استفاده از گواهی اسقاط برای کلیه خودروها فراهم شده است.

علیرضا فیض بخش در مراسم ثبت رکورد خروج 300 هزار خودروی فرسوده از رده گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سال 85 به طور جدی با خروج 175 هزار و 304 خودرو آغاز شد و در سال 90 به بیشترین میزان خود یعنی 219 هزار و 494 خودرو رسید؛ اما متاسفانه در سال 92 به دلیل وجود برخی مشکلات به کمترین میزان یعنی 67 هزار و 335 خودرو رسید.

او ادامه داد: در سال 93 با اصلاح برخی روندها توانستیم رکورد خروج خودروهای فرسوده را با 300 هزار خودرو به ثبت برسانیم.

او گفت: بیش از 95 درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده کاربراتوری هستند که میزان مصرف سوخت بالاتری دارند و آلایندگی بیشتری نیز ایجاد می‌کنند. به طور میانگین مصرف خودروهای کاربراتوری دو برابر خودروهایی است که در حال حاضر وارد بازار می‌شوند و حدودا 13 هزار خودروی فرسوده کاربراتوری معادل 400 میلیون لیتر به طور سالانه افزایش مصرف سوخت را به همراه دارند. همچنین این خودروها 22 برابر خودروهای با استاندارد یورو 2 و 50 برابر خودروهای با استاندارد یورو 4 آلایندگی ایجاد می‌کنند.

او کاهش 11.5 درصدی تصادفات را یکی دیگر از اهداف جایگزینی خودروهای فرسوده دانست و گفت: برابر گزارش‌هایی که پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه کرده است 45 درصد تصادفاتی که در کشور به وقوع می‌پیوندد توسط وانت‌ها و تاکسی‌هایی اتفاق می‌افتد که در محدوده اسقاط قرار گرفته‌اند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با اشاره به کاهش آلایندگی‌های محیط زیست، کاهش مصرف سوخت وافزایش ایمنی ناوگان حمل ونقل به عنوان اهداف طرح ملی نوسازی ناوگان حمل ونقل گفت: قطعا با اجرای این طرح شاهد بهبود مبلمان شهری، افزایش بهره‌وری سیستم حمل ونقل و بهبود مدیریت ناوگان حمل ونقل نیز خواهیم بود.

او در ادامه و در تشریح استفاده کلیه خودروها از گواهی اسقاط گفت: براساس مصوبه هیات وزیران امکان استفاده از گواهی اسقاط برای کلیه خودروها فراهم شده و دارندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین و عمومی می‌توانند از گواهی اسقاط استفاده کنند. درحالیکه پیش از این تنها خودروهای شخصی و وانت‌بارها می‌توانستند در این چرخه قرار گیرند؛ اما با اجرای این مصوبه، از این پس وانت (یک تن و پایین‌تر) با یک گواهی اسقاط کمترین میزان و کامیون کشنده با 14 گواهی اسقاط بیشترین تعداد گواهی‌های اسقاط را به خود اختصاص می‌دهند.

فیض بخش ادامه داد: براساس گواهی اسقاط هر تاکسی فرسوده معادل دو خودروی سواری، هر خودروی ون نوع N1 معادل سه خودرو، هر مینی‌بوس معادل 4 گواهی اسقاط، اتوبوس معادل 12 گواهی اسقاط، وانت (یک تن و پایین‌تر) معادل یک گواهی اسقاط، کامیون (دو تا شش تن) معادل سه گواهی اسقاط، کامیون سبک( شش تا 10 تن) معادل 5 گواهی اسقاط، کامیون متوسط (10 تا 26 تن )معادل 10 گواهی اسقاط، کامیون سنگین (26 تن و بالاتر) 12 گواهی اسقاط و کامیون کشنده معادل 14 گواهی اسقاط دریافت می‌کنند.

او گفت: در خصوص خودروهای سنگین در سال‌های گذشته دولت متاسفانه ضعیف عمل کرده و تنها 3500 خودرو از این دسته به عنوان خودروی فرسوده از رده خارج شدند که امیدواریم با پیش بینی گواهی اسقاط‌ها و معادل سازی خودروهای سنگین بتوانیم در روند جایگزینی این خودروها شاهد برداشتن گام‌های موثری باشیم.

او گفت: تاکنون یک میلیون و 621 هزار و128 خودروی فرسوده از سال 85 تاکنون از رده خارج شده‌اند و با توجه به خروج 300 هزار خودروی فرسوده سال جاری توانسته‌ایم یک چهارم ناوگان خودروهای فرسوده که طی سال‌های گذشته انباشته شده بود را از رده خارج کنیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفت: در این راستا همچنین الزام وارد کنندگان به اسقاط خودرو برای اولین پلاک خودروی وارداتی به جای الزام آنان به واریز وجه به حساب ستاد در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوانیم در روند اسقاط خودروها جهش چشمگیری را شاهد باشیم.

او همچنین به کمبود و نقض در مراکز اسقاط اشاره کرد و گفت: در سال آینده پس از تایید پلیس راهور کشور در خصوص متقاضیان جدید مراکز اسقاط امیدواریم در این زمینه هم شرایط لازم فراهم شود تا در خصوص اسقاط خودرو مشکلی نداشته باشیم و قطعا پیگیری صنعتی سازی اسقاط خودرو در کشور را برای سال آینده در دستور کار قرار خواهیم داد.

در مراسم رکورد از رده خارج شدن بیش از 300 هزار خوردوی فرسوده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون اجرایی رئیس جمهور و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 3
    دقیقا منظور از خودروی فرسوده چیه؟ توی ایران تنها ملاک سن خودرو هست و هیچ کجای دنیا یه ماشین به صرف سن بالا فرسوده حساب نمیشه خودروهای کلاسیک غالبا بازسازی شده که اکثر قطعات اون با نمونه ی نو تعویض شده خیلی سالم تر از خودروهای وطنی کار میکنند و بسیار خودروهای ارزشمندی هستند ولی متاسفانه از دیدگاه مسئولین ما هر خودرویی که سنش بالا باشه فرسوده حساب میشه ولو اینکه سالم تر از پراید و پژو کار کنه