۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
درباره کلید تعدیل تمایلات جنسی در جامعه

واقعیت تبیین شده از دیدگاه دین بیانگر آن است که حجاب، کلید تعدیل تمایلات جنسی و کنترل فضای ارزشی در جامعه است و این در حالی است که رابطه مستقیم رعایت حجاب و عفاف با سلامت روحی فرد و انسجام خانواده، حقیقتی غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «حجاب در فرهنگ اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام‌ سید حمید میرخندان به همت دفتر نشر معارف منتشر شد.

ناشر کتاب را اینگونه معرفی کرده است: موضوع حجاب در سده اخیر یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگی جهان محسوب می­شود که می­تواند بسیاری از مناسبات اجتماعی را متأثر سازد؛ به حدی که گرایش زنان به حجاب در برخی جوامع غرب، تهدیدی بزرگ بر بنیان تفکر سیاستمداران و حتی سرمایه‌داران اقتصادی به شمار می‌رود. به همین دلیل، منع حجاب که در آن دولت‌ها شدت یافته است، نشانه آشکاری بر استیصال و ضعف قدرت‌های حکومتی در برابر تأثیرات عظیم حجاب است.

در ایران امروز، گسترش ادبیات روشنفکری و گرایش افکار متجدد نسل جوان به سمت طرح و تحلیل شبهه‌ها پیرامون مسائل گوناگون دینی، توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر مهندسی فرهنگی جامعه را، به پاسخگویی متناسب با اندیشه‌ها، الزامی کرده است. در این میان مسأله حجاب به عنوان یکی از مباحث پُرمخاطب و جدال‌برانگیز اجتماعی روز، مورد توجه بسیاری از مجامع و محافل است.

واقعیت تبیین شده از دیدگاه دین بیانگر آن است که حجاب، کلید تعدیل تمایلات جنسی و کنترل فضای ارزشی در جامعه است و این در حالی است که رابطه مستقیم رعایت حجاب و عفاف با سلامت روحی فرد و انسجام خانواده، حقیقتی غیرقابل انکار است.

بنابراین گزارش، در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم:

«پوشش زنان ابعاد چندی دارد و می‌توان آن را از جنبه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی مطالعه و بررسی کرد. از لحاظ اجتماعی، لباس و نحوه پوشش در سطوح روابط دو جنس زن و مرد با یکدیگر در اجتماع تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند در تحکیم یا تزلزل خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی نقش داشته باشد. از نظر سیاسی،گاه نحوه پوشش، بیانگر جهت گیری‌های سیاسی است و می‌تواند پیامدهای سیاسی نیز به دنبال داشته باشد. همچنان که حجاب، در دوران انقلاب الجزایر، ابزاری برای مبارزه سیاسی در مقابل استعمار فرانسه بوده است. از لحاظ فرهنگی، پوشش زن به عنوان یک جنس که بخش مهمی از جامعه است و در تعامل با جنس مرد قرار دارد، نشان دهندهٔ گرایش‌ها و جهت گیری‌های فرهنگی است؛ به گونه‌ای که از لباس می‌توان به عنوان نماد و نشانه‌ای فرهنگی یاد کرد؛ نمادی که حکایت از باورها و ارزش‌های یک فرهنگ دارد.»

نویسنده در بخش دیگری از مقدمه می‌نویسد: «نظر به تحول نهادهای اجتماعی، ایجاد نهادهای جدید و نیز تغییر شرایط سیاسی و فرهنگی جوامع در زمان‌های مختلف، بازگشت به منابع اسلامی و مطالعه و بررسی مجدد آن‌ها ضرورت می‌یابد. شکل گیری شرایط و مقتضیات جدید سبب بحث در برخی حیطه‌های نو همانند میزان دخالت حکومت در پوشش زنان شده است. همچنین در برخی حیطه‌ها چون راه‌های ارتقای پوشش اسلامی یا آثار آن به رغم اینکه در گذشته نیز از آن‌ها بحث شده، تبیین دوباره‌ای را ناظر به شرایط جدید اقتضا می‌کند.»

این نوشته در 11 فصل به بحث درباره موضوع پوشش زنان در اسلام پرداخته است: مفاهیم، تاریخچه پوشش زنان، تشریع پوشش زنان در اسلام، احکام و آداب، بسترها و زمینه‌ها، تنوع پذیری و پوشش، آثار پوشش اسلامی، حکومت و پوشش زنان، انتقادها از پوشش اسلامی، عوامل گریز از پوشش اسلامی، ارتقای فرهنگ پوشش اسلامی.

کتاب «حجاب در فرهنگ اسلامی» در 160 صفحه و به قیمت 6500 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    9 59
    حکم و چگونگی رعایت حجاب در دین اسلام، مانند سایر احکام دین، بسیار مطقی و مدبرانه از جانب خداوند حکیم است. البته اگر فقط کمی فکر کنیم به این نتیجه خواهیم رسید.