حامد واحدی در تحلیل اثرات توافق هسته ای: زمان کار بیشتر برای توسعه کشور رسیده است

توافق هسته ای می تواند فضا را برای فعالیت های بلند مدت بخش خصوصی مهیا کند.

 

توافق هسته ای امیدوارهای بسیاری را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است. اما با این وجود فعالان بخش خصوصی براین باورند که آنچه طی سال های گذشته رخ داده می تواند، درسی برای آینده اقتصاد ایران باشد.

حامد واحدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران در مورد اثرات توافق هسته ای برای آینده اقتصاد کشور به خبرآنلاین گفت: به طور حتم این توافق می تواند برای آینده اقتصاد کشور بسیار مفید باشد. نکته بسیار مهم این است که بخش خصوصی اکنون می تواند با تمرکز بیشتری به توسعه کسب و کار فکر کند چراکه حداقل می داند، بخشی از موانع بین المللی از میان رفته است.

وی در مورد جذب سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ایران گفت: توافق هسته ای و آنچه طی روزهای گذشته رخ داده نشان می دهد که ایران علاقه ای به انزواء ندارد و تنها تحریم های ظالمانه غرب که طی سال های گذشته براقتصاد ایران تحمیل شده بود، تصویری نامطلوب از اقتصاد ایران می ساخت درحالی که اقتصاد ایران پتانسیل های جذاب بسیاری برای حضور سرمایه گذاران خارجی در دل خود دارد.

وی بیان داشت: در شرایطی که فضای بین المللی به نفع ما به سمت مطلوب تری حرکت می کند، بخش خصوصی کشور می تواند سه هدف بزرگ را دنبال کند. هدف اول این است که با تسهیل شرایط خارجی، صنایع کشور به سمت استفاده از تکنولوژی های روزآمدتر بروند. دسترسی به تکنولوژی در افزایش بازدهی صنعت کشور بسیار موثر است. در حال حاضر هم که طلایه های امید بخش ارتباط بهتر با جهان نمودار شده است، می تواند از این امکان به خوبی بهره برد. هدف دوم بخش خصوصی کشور باید همکاری های بیشتر بین المللی در دو بعد جذب سرمایه گذاران خارجی و همچنین استفاده بهتر از بازارهای هدف باشد. به این معنا که صنایع مختلف می توانند در میان کمپانی های معتبربین المللی به گفت و گو و رایزنی بپردازند تا همکاران و شرکای مناسبی برای توسعه کسب و کار خود در داخل کشور پیدا کنند. همچنین حالا که امیدها به رفع تحریم های ظالمانه زنده شده است،  می توانیم دسترسی بهتری به بازارهای جهانی داشته باشیم. اما هدف سوم و بسیار مهم و کلیدی بخش خصوصی باید ایجاد بستر مناسب کسب و کار در داخل کشور باشد. طی سال های گذشته به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور بسیاری از سرمایه گذاران قید حضور در اقتصاد ایران را زدند ولی حالا فضایی را مهیا کنیم که این سرمایه گذاران به اقتصاد کشور بازگردند و با توسعه صنایع موجود یا راه اندازی صنایع جدید به رونق هرچه بیشتر اقتصاد کشور کمک کنند.

واحدی ادامه داد: البته این نکته را هم باید در ذهن داشته باشیم که هرآنچه طی سال های گذشته و دوران تحریم رخ داد می تواند و باید برای ما درس باشد. برهمین اساس تمامی ارتباطات خارجی ما و تلاش هایمان برای توسعه لازم است که از یک الگوی مشخص پیروی کند. به همین جهت می توانیم رویکردهای اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم تا در آینده درچار چالش های اینگونه نشویم.

وی در مورد آینده بازارهای مالی پس از این توافق نیز اشاره کرد: همه ما می دانیم که دوران رفتارهای هیجانی به سرانجام رسیده است. بنابراین چند نکته ضروری را باید در ذهن داشته باشیم. اولا که رفع تحریم ها به صورت یک شبه و ناگهانی رخ نمی دهد. یعنی اینطور نیست که از همین فردا تمامی سدها از مقابل اقتصاد ایران برداشته شود و ما ناگهان به دل اقتصاد جهانی پرتاب شویم. این توافق نامه در واقع زمینه های امید بخش برای اقتصاد کشور را مهیا کند که طی فرآیندی کوتاه مدت و یا حتی میان مدت به سمت حضور بهتر در اقتصاد جهانی برویم. بنابراین تصور اینکه از همین فردا همه چیز به شکل مطلوبی در می آید را باید از ذهن بیرون کنیم و همگی با برنامه و امید و البته آگاهی زیرساخت های لازم برای روزهای بهتر اقتصادی کشور را بسازیم. بنابراین اثرات کوتاه مدت توافق را باید در رفتارهای هیجانی بازارها از بین ببریم چراکه نوسانات ناگهانی در بازارهای مالی می تواند اثرات مخربی برای اقتصاد کشور داشته باشد. به طور حتم قیمت دلار طی کوتاه مدت پتانسیل کاهش 200 تا 300 تومانی را دارد، شاخص بورس نیز روند صعودی به خود می گیرد. اما سیاست گذاران کشور باید تلاش کنند تا ضربه گیر شوک های ناگهانی بازارها باشند.

رئیس سابق کمیسیون انرژی اتاق تهران اشاره کرد: در این دوره زمانی همگی باید تمرکز خود را روی این اصل بگذاریم که فرصت کم نظیر توسعه در اقتصاد ایران ایجاد شده است. برهمین اساس موانع کلان کسب و کار اقتصادی کشور باید کم رنگ و کم رنگ تر شود. بخش خصوصی هم در این دوره زمانی باید نقش خود را در فضای اقتصادی کشور بشدت تقویت کند. حالا که دولت می گوید آماده واگذاری امور به بخش خصوصی است و فضای بین المللی نیز به سمت مطلوبی حرکت می کند، زمان تلاش بیشتر بخش خصوصی رسیده است. اثرات توافق برای ما باید در کار بیشتر و مفیدتر برای توسعه کشور معنا پیدا کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =