بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 93 بیش از 900 هزار میلیارد تومان از طریق شبکه الکترونیک پرداخت کارتی(شاپرک) تبادل مالی صورت گرفته است.

مریم یعقوبی

تعداد و مبلغ تراکنش های الکترونیکی از سه درگاه پایانه های فروشگاهی (POS)، درگاه اینترنت (IPG) و موبایل (USSD) در سال 93 با رشدی چشمگیر روبرو بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مبلغ کل تراکنش های الکترونیکی که در سال 93 از طریق انجام شده، بیش از 929 هزار و 735 میلیارد تومان بوده است. سهم استان تهران از این تراکنش ها مبلغ 335 هزار و 162 میلیارد و 990 میلیون تومان و سهم سایر استان ها  594 هزار و 570 میلیارد و 38 میلیون تومان بوده است.

اسفند، ماه رکورد تبادل مالی از شاپرک

یکی از نکات جالب توجه در این گزارش افزایش 2 هزار میلیارد تومانی مبالغ تراکنش های کل کشور در اسفند ماه نسبت به ماه بهمن است. در بهمن ماه سال 93 در کل کشور مبلغی حدود 89 هزار و 189 میلیارد تومان گردش مالی از طریق سه درگاه اینترنت پایانه فروشگاهی و موبایل صورت گرفته است.

این در حالی است که  در اسفند ماه مبالغ مربوط به تراکنش های الکترونیکی از این سه درگاه به بیش از 105 هزار و 160 میلیارد تومان رسید.

تراکنش های تهران یک سوم از مبالغ کل تراکنش های سال گذشته در کشور بود

بر اساس این آمار بیش از یک سوم از کل تبادل مالی تراکنش های الکترونیکی شاپرک در تهران صورت گرفته است. در طول سال گذشته از درگاه های اینترنت و موبایل و پایانه های فروشگاهی تنها در تهران مبلغ 324 هزار و 73 میلیارد تومان برای خرید استفاده شده است. مبلغ 11 هزار میلیارد و 89 میلیون تومان نیز از این سه درگاه برای پرداخت قبوض خدماتی و همینطور خرید شارژ همراه و اینترنت جابجا شده است.

سال گذشته از طریق تلفن همراه افزون بر 15 میلیارد و 497 میلیون تومان برای تراکنش خرید استفاده شده و مبلغی بیش از 3 میلیارد و 148 میلیون تومان برای پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق موبایل تنها در استان تهران گردش مالی صورت گرفته است..

موبایل درگاهی ناامن برای خرید اما...

درگاه های سه گانه موبایل، پایانه های فروشگاهی و اینترنت در این تبادلات مالی هر یک سهم جداگانه ای را داشته اند. گردش مالی از درگاه موبایل علیرغم عدم تامین امنیت لازم رقم قابل ملاحظه ای بوده است.

سال گذشته کد های USSD و تلفن همراه مبلغی حدود 17 میلیارد تومان در کل کشور برای خرید جابجا کرده اند. این دستگاه کوچک توانسته است طی سال گذشته مبلغی بیش از  3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت قبوض و همچنین خرید شارژ انتقال دهد.

859 هزار میلیارد تومان خرید با دستگاه کارتخوان

اما پایانه های فروشگاهی در سرویس خرید گوی رقابت را از دو درگاه دیگر ربوده اند. بر این اساس از طریق دستگا های پوز در سال گذشته بیش از 859 هزار و 305 میلیارد تومان تراکنش خرید در کل کشور انجام شده است. این در حالی است که مبلغ قبوض خدماتی و خرید شارژی که از این دستگاه پرداخت شده است بیش از 13 هزار میلیارد تومان در کل کشور بوده است.

2 هزار میلیارد تومان پرداخت قبض و خرید شارژ با اینترنت

افزایش سرعت اینترنت و همچنین افزایش اعتماد عمومی به استفاده از انیترنت نیز سال گذشته در استفاده از این درگاه تاثیر بالایی داشته ست. چرا که سال گذشته در کل کشور مبلغی بیش از 52 هزار میلیارد تومان برای خرید واندکی بیشتر از  2 هزار میلیارد تومان برای پرداخت قبوض و خرید شارژ از اینترنت استفاده شده است.

  افزایش 2 میلیارد تراکنش در سال 93

با توجه به افزایش بیش از 2 میلیارد تراکنش ها در سال 93 به نسبت سال 92 میتوان نتیجه گرفت این افزایش مبالغ تراکنش ها ناشی از افزایش تعداد بوده است.

با مقایسه تعداد و مبالغ تراکنش ها طی دو سال 92 و 93 متوسط سرانه هر تراکنش در سال 92 حدود 150 هزار تومان بوده اما این شاخص به دلیل کاهش تورم در سال 93 به نسبت سال 92 کاهش داشته و متوسط سرانه هر تراکنش در سال 93 مبلغ 126.035 تومان شده است.

با نگاهی اجمالی به این مبالغ می توان به چند نکته ضروری اشاره کرد. گردش مالی سنگین در حدود 900 هزار میلیارد تومان قطعا باید از امنیت بالایی برخوردار باشد . اما با توجه به تذکرات موکد بانک مرکزی همچنان تبلیغات استفاده از کدهای متعدد USSD به صورت روزافزون ادامه داشته و این موضوع بستری برای تولید روشهای جدید کلاهبرداری از طریق موبایل را فراهم می آورد.

و نکته بعد آن است که با توجه به اینکه مبلغی بیش از 911 هزار و 426 میلیارد تومان در تراکنش خرید در کل کشور نقل و انتقال مالی صورت می گیرد آیا زمان آن نرسیده است که برای ارائه این سرویس کارمزد دریافت شود؟

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    4 0
    همینکه مردم پول جابجا نمیکنند وبانک مرکزی هم به چاپ مجدد اسکناس نیاز ندارد ومردم هم به سیستم دارای اشکلات متعدد شما اطمینان کرده اند باید خدا شکر کنید واز طرفی شاهپرک هم از سود پول مردم بهره کافی میبرد
  • حسین IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    4 0
    شایسته است این رو هم مطرح بکنین کجای دنیا کارمزد می گیرن بعد پول رو بعد یک روز به حساب منظور می کنن؟؟؟؟