بر اساس نظر سنجی خبرگزاری ایرنا در زمینه مذاکرات هسته ای 96.3درصد پاسخگویان قدردان زحمات تیم مذاکره کننده به ریاست دکتر ظریف وزیر امور خارجه و حمایت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بوده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)پس از صدور بیانیه سوییس در زمینه مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 در سطح تهران اقدام به نظر سنجی کرد و نظرات شهروندان تهرانی را در مورد این بیانیه جویا شد.

براساس این نظرسنجی 82.6 درصد پاسخگویان از شنیدن خبر تفاهم هسته ای در لوزان سوییس احساس خوشحالی ، آرامش و امید کرده اند.
پس از خاتمه مذاکرات لوزان و صدور بیانیه سوییس ، رییس جمهوری گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم داشت که براساس این نظر سنجی 72.5 درصد پاسخگویان این گفت وگو را مشاهده کرده اند اما 27.5 در صد اطلاعی از سخنان رییس قوه مجریه نداشتند.

برقراری روابط مناسب و شایسته با کشورهای دنیا که رییس جمهور بر آن تاکید داشت ، از نظر 32.1 درصد پاسخگویان خوشایندترین بخش اظهارات ایشان بود. اما 20 درصد پاسخگویان از قدردانی آقای روحانی از مردم استقبال کردند و 12.8درصد دیگر توضیحات ایشان در مورد بیانیه سوییس را مورد توجه دانستند.

روایت مطهری از فضای جلسه غیر علنی مجلس


علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جلسه غیرعلنی امروز بسیاری از ابهامات نمایندگان درمورد نشست لوزان سوئیس برطرف شد، گفت: این جلسه در جهت گیری مجلس در مورد مذاکرات موثر خواهد بود.

مطهری جلسه غیرعلنی امروز مجلس با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و اعضای تیم هسته ای را جلسه خوبی ارزیابی کرد و گفت: اطلاعات جدیدی در این جلسه به ما داده شد.

او با تاکید بر این که ما در این جلسه اطلاعات فنی جدیدی کسب کردیم، گفت: فکر می کنم بسیاری از ابهامات نمایندگان در این جلسه برطرف شده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: فضای مجلس و اکثریت نمایندگان ، موافق صحبت های تیم مذاکره کننده هسته ای بود.
سادات ابراهیمی، نماینده شوشتر در مجلس گفت گروهی خاص از نمایندگان مجلس به سخنان محمد جواد ظریف در جلسه غیرعلنی اعتراض کردند که با نکوهش اکثریت مجلس روبرو شدند.

در هنگام این صحبت ها چند نماینده از گروهی خاص اعتراضاتی داشتند که اعتراض آن ها مورد نکوهش اکثریت مجلس قرار گرفت. کلیات مجلس با سخنان ظریف و صالحی موافق است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت: ابهامی درباره درخواست آمریکا برای برداشتن تحریم ها از ایران در چند مرحله در توافق نهایی هسته ای وجود ندارد اما درباره جزئیات آن مذاکرات خواهد شد.


نظرات نخست وزیر عراق درباره کمک ایران به کشورش در موضوع داعش؛ به ایرانی ها مدیون نیستیم

حیدر العبادی نخست وزیر عراق به اشپیگل در پاسخ به این سئوال که آیا شما برای همبستگی با ایران باید هزینه سیاسی بپردازید، گفت: من هیچ چیز به آنها (ایرانیها) مدیون نیستم. آنها بخاطر امنیت ملی خودشان وارد عمل شدند. چون داعش برای ایران نیز تهدیدی بزرگ محسوب می شود. حتی اگر من از اینکار ناراضی هم بودم، باز ایرانیها به حمایت از ما ادامه می دادند. با اینحال پر واضح است که ایران، تشکیل دولت را به من دیکته نمی کند و عراقی ها اراده خود را دارند.

نخست وزیر عراق در ادامه اظهار داشت: کشورهای زیادی هستند که خواستار کمک به عراقند. ایران، امارات متحده عربی، اردن و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که استفاده از نیروهای هوایی شان را پیشنهاد دادند. اما با احترام زیادی که برای همه آنها قائلم باید بگویم که آنها همه بدنبال منافع خویشند. وی با اشاره به اینکه ترجیح می دهد بیشتر روی ائتلاف بین المللی متمرکز شود، افزود: به نظرم مدیریت کردن این راه، آسانتر است. چون فاقد هیچگونه منافع ضد و نقیض نظیر منافع همجواری و همسایگی است و در این سطح آنها نمی خواهند یک گروه را علیه گروه دیگر در درون عراق مورد حمایت قرار دهند.


واکنش رسمی سعودی به توافق لوزان


دولت عربستان سعودی روز گذشته با صدور بیانیه ای برای نخستین بار موضع رسمی خود را نسبت به تفاهم سیاسی اخیر بین ایران و قدرت های جهانی در لوزان سوییس اعلام کرد.استقبال عربستان از توافق هسته ای با ایران : ملک سلمان صف خود را از نتانیاهو جدا کرد
شورای وزیران عربستان بعد از ظهر دوشنبه با صدور بیانیه ای از تفاهم اخیر لوزان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کند.


یک روایت متفاوت از رفتار اردوغان دراجلاس داووس 2009


حسین طلا نماینده تهران در گفت وگویی رفتار اردوغان در اجلاس سال ۲۰۰۹ داووس در برابر شيمون پرز را نمایشی خواند. وی تصریح کرد: با پايان يافتن سخنان شيمون پرز، اردوغان كه در تمام مدت سخنراني او مشغول نت برداري بود از مدير نشست براي سخنراني درخواست وقت كرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: وي در سخنان خود گفت جناب پرز شما از من مسن تر هستي، صدايت هم خيلي بالا مي رود. معتقدم كه اين طور بالا رفتن صداي شما ريشه در يك احساس رواني گناه دارد اما مطمئن باش كه صداي من اينطور بالا نخواهد رفت. پاي كشتار كه وسط بيايد، شما خوب بلديد بكشيد، من خوب مي دانم كه شما چطور بچه ها را هدف مي گيريد و مي كشيد، شما نخست وزيراني داشتيد كه مي گفتند( وقتي يك تانك وارد سرزمين هاي فلسطين مي شود در خود احساس لذت مي كنيم)، من كساني را هم كه براي چنين ظلمي كف مي زنند تقبيح مي كنم زيرا فكر مي كنم تشويق اين قاتلين كودكان و انسانها خود نوعي جنايت بشريت است. در اينجا من فقط دو مطلب را به شما عرض خواهم كرد. اول اينكه در ده فرمان تورات بند ششم آمده است كه: نبايد دست به قتل بزنيد اما در فلسطين كشتار مي شود، اما دوم اينكه توجه كنيد كه اين هم خيلي شنيدني است (گيلعاد آتزمون ) مي گويد: بربريت و توحش اسرائيل بسيار فراتر از هر گونه ظلمي است و (آوي شالوم) پروفسور روابط بين الملل دانشگاه آكسفورد در روزنامه گاردين گفته است (اسرائيل به يك دولت راهزن تبديل شده است) در اين هنگام اقاي اردوغان از فرط غضب برافروخته شده و بدون اينكه حتي به مديران جلسه نگاه كند مي گويد ديگر در اين اجلاس حضور نخواهم يافت و جلسه را ترك مي كند.

طلا در ادامه يادآور شد: حال با بازخواني صحبتهاي اردوغان در اجلاس سال ۲۰۰۹ داووس به راحتي مي توان پي برد كه صحبت هاي اردوغان برگرفته از يك سناريوي نمايشی و از پيش تعيين شده بوده است و مردم دنيا مي توانند با مقايسه صحبت هاي او در اجلاس داووس و عملكردش به دروغ بودن اين مستند پي ببرند و حال بعد از اينهمه دروغ او روي به ملت ايران كرده است و ايران را عامل تشنج در منطقه مي داند و اين نكته مهم را كتمان مي كند كه سكوت و حمايت عملي دولت تركيه از گروههاي تكفيري بدست آوردن نفت ارزان كشورهاي عراق و سوريه مي باشد كه هر قطره آن بوي خون مردمان اين كشورها را مي دهد.

تفسیر آمریکایی از نحوه برداشته شدن تحریم ها


دولت آمریکا اعلام کرد درخواست این کشور برداشتن چندمرحله ای تحریم ها علیه ایران است البته درباره جزئیات آن مذاکره خواهد شد.

دولت آمریکا اضافه کرد برداشتن تحریم ها در یک نقطه به صورت مشروط ممکن خواهد بود.


مردم اعتمادشان به مجلس کم شده است


حسن غفوری فرد در کافه خبر در مورد ماجرای رحیمی، گفت:اتفاقا من موافقم کسانی که از رحیمی پول گرفته اند بیایند رسما اعلام کنند. خیلی هم خوب است و بالاخره معلوم می شود که افراد سالمی هم وجود دارند.الان مردم اعتمادشان به این مجلس کم شده است و بزرگترین خطر هم برای نظام این است که مردم اعتمادشان را از دست بدهند. من در زمان شاه از سال 42 فعال بودم و قبل از انقلاب هم حکم اعدامم آمده بود و چون به رژیم اعتماد نداشتیم یک بار هم در انتخابات شرکت نکردم و تا قبل از 10 فروردین 1358 که با شهید بهشتی رفتیم رای دادیم ، اصلا صندوق رای ندیده بودم. چون ما به آن رژیم اعتقاد نداشتیم. هر کاری هم که می کرد به او بدبین بودیم، ساعت ها را که جلو و عقب می برد، ما می‌گفتیم این کارها را می کنند که وقت نماز مردم به هم بخورد.

نظر جمعیت ایثارگران درباره توافق لوزان

جمعیت ایثارگران طرف مقابل در مذاکرات را نه یک حریف ساده بلکه دشمنی غدار و غیرقابل اعتماد دانست و تاکید کرد: در توافق خوب تمام تحریم‌های ظالمانه اعمالی بر کشورمان باید یکجا لغو شوند.
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان سوئیس تاکید کرد: تا زمانی که دولتمردان همانند همیشه به اصل عزت، استقلال، آزادی و حفظ حق حاکمیت ملی ایران پایبند باشند مورد حمایت قاطبه ملت شریف ملت ایران قرار دارند.

 

اوباما: نمی‌توان ازایران خواست اسرائیل رابه رسمیت بشناسد

اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت: "در توافق هسته‌ای نهایی نمی‌توان از تهران خواست که اسرائیل را به رسمیت بشناسد، زیرا چنین درخواستی یک خطای استراتژیک است."

اوباما گفت: "موضوع درخواست از تهران برای به رسمیت شناختن دولت عبری، خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای با این کشور است."


تجمع مقابل مجلس برای اعتراض به بیانیه مطبوعاتی لوزان


گروهی دانشجو و طلبه صبح سه شنبه برای آنچه که «اعتراض به بیانیه سوییس و عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای» می خواندند، مقابل مجلس شورای اسلامی بطور غیر قانونی تجمع کردند .

این در حالی است که پیش تر مقامات مسئول در استانداری تهران اعلام کرده بودند برای این اقدام درخواست مجوز نشده و این تجمع غیرقانونی است.

تجمع کنندگان که حدود 200 نفر تخمین زده شدند با در دست داشتن پلاکاردها و توزیع برگه هایی ، مراتب انتقاد خود را از نتایج حاصله از مذاکرات هسته ای ابراز کردند.
تعداد از نمایندگان مجلس که از منتقدان مذاکرات هسته ای هستند، در این تجمع حضور یافتند .

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    12 1
    اینم عوض تشکرشون هست ایران به دنبال منافع خودش هست کلا مثلا اینکه دست ایرانی ها نمک نداره ... خسارت جنگ تحمیلی را که بهشون بخشیدیم.. تازه داریم از همه لحاظ در جنگ علیه داعش کمکشون میکنیم... این همه در عتبات عالیات برای بازسازی و نوسازی هزینه میکنیم بعد به جای تشکر تازه تیکه هم میندازن که اگر کاری میکینم برای منافع خودمون هست