ایسنا نوشت:

جمعی از شخصیت‌های سیاسی برجسته آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از بیانیه لوزان حمایت کردند و از اعضای کنگره خواستند تا هرگونه اقدامی که می‌تواند حصول یک توافق نهایی را به خطر بیاندازد متوقف کنند.

به نقل از پایگاه خبری هیل که پایگاه اینترنتی رسمی کنگره آمریکا محسوب می‌شود بیش از 50 تن از چهره‌های برجسته سیاسی آمریکا روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن از تفاهم حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است ما از این‌که دولت آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی توانستند با ایران بر سر یک چارچوب که اساس حصول توافق هسته‌ای نهایی است به تفاهم برسند استقبال می‌کنیم.

این سیاستمداران آمریکایی همچنین در بیانیه خود آورده‌اند با توجه به پیشرفت‌های امیدوار کننده به دست آمده در مذاکرات ما از کنگره آمریکا می‌خواهیم تا از هر گونه اقدامی که ممکن است این پیشرفت‌ها را نابود یا تلاش‌های مذاکره‌کنندگان آمریکایی را برای تکمیل به موقع این توافق جامعه نهایی تضعیف کند بپرهیزند.

به گزارش هیل این بیانیه از سوی جمع زیادی از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا امضا شده است که نام برخی از آنها عبارت است از: مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه سابق، رابرت آینهورن عضو سابق وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا، زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا و... .

در ادامه این بیانیه آمده است اگرچه هنوز جزئیات فنی بسیاری وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد مهمترین اهداف آمریکا شامل محدودیت غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم و کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران در این تفاهم به دست آمده است.

این بیانیه همچنین از اعضای کنگره خواسته است تا پیش از تصمیم‌گیری در خصوص این مسأله با برگزاری جلسات استماع اطلاعات کامل درباره این چارچوب به دست آورند.

بر اساس این گزارش، کمیته روابط خارجی مجلس سنا قرار است 14 آوریل (25 فروردین) طرح سناتور باب کورکر را بررسی کند و به رأی‌گیری بگذارد. این طرح از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا هر توافق هسته‌ای با ایران را برای تأیید و بازبینی به کنگره ارائه دهد.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده است رئیس جمهور آمریکا هر قانونی که سبب به خطر افتادن حصول توافق هسته‌ای با ایران شود را وتو خواهد کرد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =