تفاهم نامه مولاوردی و ابتکار برای فعال شدن زنان در حفظ محیط زیست

سازمان محیط زیست و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم ای امضا کردند که یکی از اهداف آن بسیج سرمایه اجتماعی جامعه زنان و دختران برای حفاظت و احیای محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امروز در پارک پردیسان، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست و شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تفاهم نامه ای امضا کردند.

این تفاهم نامه با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسي و ضرورت مشاركت همگاني تمامی دستگاه هاي اجرايی كشور در ايفاي وظيفه حفاظت محيط زيست براي دستيابي به توسعه پايدار و همچنين اجراي برنامه توسعه امور زنان و خانواده مندرج در ماده ٢٣٠برنامه پنجم توسعه، با توجه به وظايف و مسووليت هاي مشترك بين سازمان حفاظت محيط زيست و معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوری منعقد شد.

این تفاهم نامه با هدف به بسيج سرمايه اجتماعي جامعه زنان و دختران براي حفاظت و احياي محيط زيست با تاكيد بر برنامه ششم توسعه، ايجاد سازوكارهاي لازم براي ايفاي نقش موثر زنان و دختران جهت دستيابي به محيط زيست سالم و توسعه پايدار، اصلاح شيوه زندگي و ترويج فرهنگ توليد و مصرف پايدار و ارتقاي دانش، ترويج سواد و اخلاق محيط زيستي با رويكرد حفظ حقوق نسل آينده امضا شده است.

ابتكار در این نشست گفت: امروز فصل نويني از همكاري هاي آموزشي و مشاركتي را در حوزه زنان باز مي كنيم. براي ما نقش زنان براي حفاظت از محيط زيست كليدي است. آنها علاوه بر اينكه پرورش دهندگان نسل آينده ما هستند، امروزه نقش هاي مديريتي و تخصصي زيادي دارند كه در حوزه مساله دشواري مثل محيط زيست كه بحران زيادي دارد نقش زنان اهميت زيادي دارد. زناني كه در خانواده خود از مساله محيط زيست بحث مديريت منابع آب و پسماند آگاه باشند در كنار خانواده همه با هم مي توانند به حفظ محيط زيست كمك كنند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: ما بايد اول از خانواده ها شروع كنيم و بعد نقشي كه زنان در جامعه چه به عنوان شهرنشين و چه به عنوان روستايي دارند.

او گفت: آگاهي زنان در استفاده از آب و خاك اهميت دارد؛ زن روستايي بايد بداند كه استفاده از سم اول بواي خودش و خانواده اش چقدر ضرر دارد بعد تاثيرات بسياري كه در جامعه ميگذارد كه با اين روند كم كم رفتار صحيح شكل مي گيرد.

ابتکار در ادامه گفت: زنان شهري در موضوع آب يا پسماند كه امروز توليد پسماند هدف گذاري مي شود و شيوه زندگي بايد اصلاح شود مي توانند نقش آفريني كنند. ما اميدواريم با برنامه هاي مشترك در زمينه هاي آموزشي اجرايي پژوهشي گام هاي موثري را برداريم. در يك سال و نيم گذشته اقدامات خوبي انجام شده برنامه آموزشي خوب در حوزه اروميه اجرا شده كه هدف گذاري اصلي زنان روستايي بوده و اميدواريم اين الگوها را تعميم دهيم.

او گفت: رشد سازمان هاي مردم نهاد بسيار چشمگير بوده است و در برخي از استان ها به ۵ برابر هم رسيده است.

نقش زنان در تغییرات آب و هوایی

همچنین در این نشست شهیندخت مولاوردي گفت: در سند چشم انداز ٢٠ساله وضعيت محيط زيست مطلوب ارزيابي شده است. ما از اين ٢٠سال، ١٠سال را پشت سر گذاشته ايم و ١٠سال ديگر فرصت داريم. امسال براي برنامه ريزي درست بررسي وضعيت و ميزان فاصله اي كه وجود دارد و اينكه چه اقداماتي بايد انجام دهيم تا به آن شتاب ببخشيم فرصت خوبي است.

معاون رییس جمهور گفت: امسال قرار است قدم هاي بزرگي برداشته شود، به خصوص كه سال همدلي و همزباني دولت و ملت نامگذاري شده است با وجود بحران هاي محيط زيست و چالش هاي حوزه زنان تقارن اين سند با ايام بهار را به فال نيك مي گيريم.

او گفت: در دنيا يكي از بحث هايي كه در سازمان ملل مطرح است مشاركت زنان در تغييرات آب و هوايي است. پس از سال ٢٠١٥ يكي از بحث هاي اساسي توسعه بحث محيط زيست و توسعه است كه زنان نقش مهمي مي توانند داشته باشند. مجموعه اين واقعيت ها باعث شد اين سند تهيه شود. ٤سال زمان براي اين سند تعيين شده است تا شاهد بهره مندي از پتانسيل استثنايي زنان و بهبود اوضاع محيط زيست باشيم.

آنچه در تفاهم نامه آمده است

در این تفاهمنامه تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست در 4 بند از جمله تهیه محتوای آموزشی محیط زیستی برای زنان جهت تقویت نقش آنان در حفظ محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف در خانواده ، معرفی کارشناسان صاحبنظر برای آموزش و ترویج سواد و اخلاق محیط زیستی ، همکاری بر تدوین گزارش های ملی زنان در بخش محیط زیست و ایجاد شرایط لازم برای برخورداری از تسهیلات و ظرفیت های بین المللی در جهت توانمندسازی زنان در حوزه محیط زیست آمده است.

همچنین تعهدات معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در 5 بند آمده است که اطلاع رسانی و ایجاد زمینه های آگاهی جامعه بانوان و توانمندسازی آنان در امور مرتبط با سبزسازی مشاغل موجود و ایجاد و گسترش مشاغل سبز و لحاظ ملاحظات محیط زیستی در تمام طرح ها و پروژه های این معاونت آمده است.

همچنین برگزاری دوره های آموزش محیط زیست برای مشاوران زنان دستگاه های اجرایی در سراسر کشور ، گنجاندن فعالیت های محیط زیستی در برنامه های اوقات فراغت زنان بر اساس دیدگاه مشترک طرفین و توانمندسازی و حمایت از سازمان های مردم نهاد محیط زیستی زنان از دیگر تعهدات معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده است.

بنابر این گزارش ، در این تفاهمنامه 4 تعهد مشترک نیز برای طرفین مشخص شد که برگزاری نشست ها و سمینارهای آموزشی با موضوع زن و محیط زیست ، همکاری متقابل در اجرای طرح ها و پروژه های مشترک در زمینه زنان و حفاظت محیط زیست ، ایجاد بانک اطلاعاتی سمن های فعال زنان به منظور حفاظت از محیط زیست و احترام متقابل به حقوق مادی و معنوی حاصل از فعالیت های مشترک است.

گفتنی است، این تفاهمنامه از تاریخ امضا (22 فروردین 94) به مدت 4 سال اعتبار دارد که تمدید ، ادامه فعالیت ، بازنگری و یا تغییرات اساسی در مفاد آن با توافق طرفین و رعایت موازین قانونی بلامانع است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 4
    مرگ بر فمینیسم