دیناروند: بودجه کم شده، اما اولویت دولت کاهش نیافتن حمایت از بیماران خاص است/ قیمت داروهای وارداتی باز هم کم می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد شرایط دارویی کشور در سال 94 می گوید که سیاست دولت و وزارت بهداشت کنترل قیمتها و حمایت از بیمران صعب العلاج است برای همین در سال جاری قیمت داروها چندان تغییری نمی کند.

زهرا تالانی: با تشدید شدن تحریم ها، کشور دچار بحران دارو شد و هرچند که تحریم کنندگان اعلام می کردند که دارو تحریم نشده اما چون بانکها تحریم شده و امکان ارسال پول نبود، عملا واردات دارو در کشور دچار مشکل شد. برای همین سال 92 بازار دارو دچار بحران زیادی شد اما با تغییر دولت و سیاستهای وزارت بهداشت در سال 93 تا حد زیادی این مشکلات حل شد .پس از آن وزارت بهداشت با بیمه قردادی منعقد کرد تا 300 قلم داروی بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند. اما در سال 94 با اعلام کاهش سهم پرداختی وزارت بهداشت از مابه التفاوت نرخ ارز این شبه به وجود آمد که امکان گران شدن دارو و امکان بازگشت بحران دارویی دوباره وجود دارد. در همین زمینه با رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت و گویی را انجام داده ایم.او اطمینان می دهد که با راهکارهایی حمایت از این 300 قلم دارو ادامه پیدا می کند و می گوید که سیاست دولت این نیست که افزایش قیمت داشته باشیم.

مشروح  این گفت وگو را می خوانید:

ما به التفاوت نرخ ارزی که به وزارت بهداشت تعلق می گرفت، چقدر در سال 94 کاهش پیدا کرده است و این چه تاثیری در برنامه های شما دارد؟

سال گذشته ، از مابه التفاوت نرخ ارز حدود 1830 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت اما 10 درصد این رقم یعنی حدود 200 تومان برای سال 94 کاهش یافته است.طبعا در سیاست هایی که سال قبل در حمایت از داروی بیماران صعب العلاج و مزمن داشتیم هم تغییراتی پیش می آید.

یعنی پوشش بیمه ای داروی بیماران صعب العلاج در سال 94 تغییر می کند؟

وزیربهداشت تمایل ندارند که حمایتهای دولتی در سال 94 از دارو کاهش یابد، هرچند که بودجه کاهش پیدا کرده است. بنابراین امیدوارم به گونه ای صرفه جویی و کنترل قیمت داشته باشیم که برنامه های حفاظتی کاهش نیافته و حمایت از بیماران تحت تاثیر قرار نگیرد تا با سیاستهای حمایتی سال قبل پیش برویم. به هرحال برخی سال سختی را پیش بینی کردند که امیدوارم اینگونه نباشد و با کاهش بالای قیمت نفت بتوانیم بخش درمان را مدیریت کنیم.

چطور امکان صرفه جویی وجود دارد؟

تاکید من و دکتر هاشمی این است که حمایت و حفاظت از بیماران آسیب نبیند، بنابراین در سازمان غذا و دارو این موضوع را پیگیری می کنیم و این کار با راهکارهای جدیدی امکان پذیر است.مثلا پرداختی داروی بیمارانی که بیماری آنها چندان مزمن نیست و در مدت طولانی یک یا دوسال یک بار مراجعه می کنند را افزایش دهیم ، یعنی اگر 30 درصد فرانشیز دارند و 70 درصد پرداخت می کنند را افزایش دهیم و بیماران 80 درصد پرداخت کنند. در اینصورت به جای 70 درصد حمایت از بیماران صعب العلاج، حمایت از آنها را 80 درصد می کنیم. در واقع باید به دنبال خلاقیت باشیم تا این حمایتها کم نشود.

همانطور که می دانید در تفاهم نامه وزات بهداشت با بیمه ، 300 قلم دارو جزو بیمه هستند. با توجه به کاهش بودجه چقدر بودجه برای پوشش بیمه ای داروی بیماران خاص در نظر دارید؟

در تفاهم نامه وزارت بهداشت 300 قلم دارو یارانه ای هستند، بنابراین هزینه داروی بیماران خاص طبق تفاهم نامه حداقل رایگان یا نزدیک به رایگان است.اعتباری که از محل یارانه ها داریم را برای داروهایی صرف می کنیم که در سال 93 مشمول افزایش قیمت شدند ؛ بخشی از هزینه این داروها از محل اعتبارات مابه التفاوت ارزکه عملا یک اعتبار یارانه ای است تامین می شود که هرچند میزان آن امسال کاهش یافته اما همانطور که توضیح دادم تاثیری در نرخ دارو ندارد ؛ در اینصورت بیماران خاص مانند بیماران دیابتی، پیوندی، هموفیلی، تالاسمی تغییری در هزینه های دارویی ندارند. برخی داروی سایر بیماران صعب العلاج هم مشمول بیمه نبود که اکنون در تفاهم نامه آنها را هم شامل بیمه کردیم. اکنون از این 300 قلم دارو، حدود 200 قلم داروهایی هستند که حمایت 70 درصدی بیمه را دارند که ما در تفاهم نامه آن را 90 درصد کردیم.

آیا امکان دارد که این 300 قلم دارو اضافه شود؟

خیر. امکان ندارد چون اعتبار نداریم. هنر ما این است که همین تعداد را حفظ کنیم.

اگر بودجه داده شود چه تعداد داروی دیگر اضافه می شود؟

یکی از کارهای مهمی که سال قبل انجام ندادیم و کار درستی هم بود حمایت بیشتر از بیماران سرطانی و مزمن بود که با وجود اعتبار انجام ندادیم، چون می ترسیدیم بودجه کم بیاوریم و درست هم پیش بینی کرده بودیم. امسال اگر بتوانیم برنامه های تفاهم نامه را انجام دهیم موفیقت بزرگی خواهد بود.بنابراین تصمیم نداریم که داروی دیگری را فعلا اضافه کنیم.


آقای دکتر، کاهش بودجه می تواند هشدار برای افرایش پرداخت مردم در داروهای خاص باشد؟

کاهش بودجه در وزارت بهداشت،مطمئنا در خدماتی که ما ارائه می دهیم تاثیر دارد اما شکی نیست که این کاهش به اندازه ای نیست که نتوانیم برنامه ها و فعالیتهایمان را مدیریت کنیم.اولویت وزارت بهداشت، عدم کاهش حمایتهاست. همانطور که گفتم، ما الان حمایت 90 درصدی از 300 قلم دارو داریم و سعی داریم برای داروهایی هم که در لیست نیستند با همان خلاقیتی که عنوان کردم، حمایت 70 درصدی داشته باشیم تا پرداختها از جیب مردم کم شود.

چقدر درحمایت از این تفاهم نامه ،سازمانهای بیمه گر با شما همکاری کردند؟

همکاری خوب بود، متاسفانه سال 93 نتوانستیم همه اعتبارهای مورد نیاز وزارت بهداشت را دریافت کنیم و برای همین به سازمانهای بیمه گر بدهکار شدیم و به همین میزان تخصیص اعتبار یارانه ای که دریافت نکردیم به سازمانهای بیمه گر بدهکاریم.

این بدهی چقدر است؟

حدود 300 میلیارد تومان باید پرداخت کنیم که امیدوارم بخشی خیلی زود و بخشی دیگر تا اواخر همین ماه با جا به جایی اعتبارات پرداخت شود.

پیش بینی می کنید قیمت دارو در 6 ماهه امسال تغییر کند؟

سیاست کنترل قیمت در سال 94 هم ادامه پیدا می کند و کنترل هزینه ها در این حوزه جدی خواهد بود، یعنی سیاست دولت این نیست که افزایش قیمت داشته باشیم. در مورد داروهای وارداتی هم فکر می کنم کماکان امکان کاهش قیمت باشد. خصوصا اگر تفاهم نامه اجرا شود مطمئنا روشهای جدید تامین دارو با هزینه های کمتری صورت می گیرد.انتظار داریم این کاهش هزینه به مصرف کننده منتقل شود و در سال 94 شاهد کاهش قیمتهای وارداتی هم باشیم.

اما تولیدکنندگان داخلی دارو با توجه به تورم انتظار افزایش قمیت دارند؟

وقتی قیمت داروهای وارداتی روند کاهشی داشته باشد به هرحال بر تولید داخل هم تاثیرگذار است و تولیدکنندگان هم نمی توانند انتظار افزایش قیمت داشته باشیم. البته سیاست وزارت بهداشت حنایت از تولید داخل است تا کیفیت داروهای داخلی کاهش پیدا نکند چون بخش زیادی از داروهای پرمصرف در داخل تولیسد می شود. اما این قیمتها به گونه ای اصلاح می شوند که نه بخش تولید و نه مردم آسیبی نبینند.

چطور می توانید قیمت داروهای خارجی را کنترل کنید؟

اگر مشکل تحریم حل شود واردات آسان می شود و فرآیند ارسال پول به شرکتهای خارجی تولید کننده این کالاها را تسهیل می‌کند.همین باعث می شود که امکان کنترل قیمتها وجود داشته باشد.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 0
    چرا دروغ میگید این ماه داروی اینترفرون رو ۲۳۰ هزار گرانتر از ماه کذشته از داروخانه گرفتم