چین تنها هدف ایالات متحده در آسیا نیست و واشنگتن خواهان برقراری رابطه باسایر کشورهای منطقه هم است.

اندونزی سرانجام نام نخستین کشور مسلمان میزبان وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده را به خود اختصاص داد. باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش اعلام کرده بود که قصد دارد برای نخستین سفر خارجی خود کشوری مسلمان را انتخاب کند . وعده‌ای که پس از ورود باراک به کاخ سفید عملا به دست فراموشی سپرده شد. هر چند به نظر می‌رسید که هیلاری کلینتون با گنجاندن اندونزی به نخستین تور خارجی خود در قامت وزیر امور خارجه چندان هم این ادعای مافوق خود را بی‌پاسخ نگذاشته است. اندونزی در دوران کودکی باراک اوباما چهار سال میزبان پسربچه‌ای سیه چرده و لاغر اندام بود که هیچ‌کس در آن زمان گمان نمی‌کرد قرار است روزی عنوان چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری امریکا را به خود اختصاص دهد. هیلاری کلینتون در دیدار با مقامات اندونزی به این خاطره دوران کودکی باراک هم اشاره کرده و ادعا کرد که سفرش به این کشور چندان هم بی‌ارتباط به این خاطره نبوده‌است.

اندونزی بزرگترین کشور مسلمان محسوب می‌شود . کشوری که هیلاری کلینتون در توصیفش دست به امان دموکراسی بی‌بدیلی شد که در این کشور مسلمان ریشه دوانده است.
سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس جمهور اندونزی در کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا به مدت چهل و پنج دقیقه میزبان ارشد‌ترین مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده بود. روابط دو جانبه به سنت تمامی دیدارهای دیپلماتیک محور این گفتگوها بود.
اوباما در کودکی در اواخر دهه شصت پس از جدایی مادرش از پدر برای چهار سال در جاکارتا زندگی کرد. هیلاری در مصاحبه مطبوعاتی پس از دیدار با رئیس‌جمهوری اندونزی به این خاطره باراک از کشور میزبان اشاره کرده و گفت: روابط شخصی اوباما با اندونزی برایش بسیار اهمیت دارد، چرا که دورانی که وی در اندونزی سپری کرده دیدگاه جهانی وی را شکل داده است.
باراک اوباما در اندونزی نیز بسیار محبوب است. کلینتون نیز تاکید کرد که سفر او به اندونزی بدین معناست که چین تنها هدف ایالات متحده در آسیا نیست و واشنگتن خواهان برقراری رابطه باسایر کشورها نیز است.

هیلاری همچنین در توجیه سفر به آسیا گفت: من برای اذعان به این اشتباه که طی سالهای گذشته توجه کافی به بخش‌های وسیعی از آسیا نداشته‌ایم، اولین سفر خودم را به آسیا انتخاب کردم. تمامی منافع ما در چین خلاصه نمی‌شود.
کلینتون هم‌چنین با نور حسن ویراجودا، همتای اندونزیایی خود نیز دیدار کرد و تاکید داشت که اندونزی به عنوان یک کشور دموکراتیک مسلمان نقشی کلیدی در تعهد دولت اوباما به قدرت هوشمند ایفا می‌کند.

هیلاری کلینتون با توجه به حضور در کشوری مسلمان ملاحظات مذهبی را هم لحاظ کرده و اشاره‌ای هر چند کوچک به بحران فلسطین هم کرد. هیلاری که کشورش متحد شماره یک اسرائیل است اعلام کرد که قطعا در کنفرانس بین‌المللی کشورهای کمک کننده به غزه که دوم مارس در قاهره برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.
پیش از این احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر نیز از حضور کلینتون در این کنفرانس خبر داده بود. مصر اواخر ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد کنفرانسی جهانی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بازسازی نوار غزه که در حملات 22 روزه اسراییل به شدت آسیب دیده است، برگزار کند.
هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای اندونزیایی‌اش گفت: به یقین اندونزی بزرگترین کشور مسلمان در جهان و سومین دموکراسی بزرگ جهان نقشی محوری در گسترش آینده مشترک ایفا می‌کند. ایجاد روابط سازنده با اندونزی گامی حساس و حیاتی از سوی آمریکا برای نشان دادن تعهدش به قدرت هوشمند است.
وزیر خارجه اندونزی نیز تاکید کرد که جاکارتا می‌تواند همکاری خوب برای واشنگتن برای نزدیک شدن به جهان اسلام باشد.


هیلاری و باز هم کره‌شمالی
هیلاری کلینتون پیش از سفر به اندونزی در سئول پایتخت کره‌جنوبی بار دیگر کره‌شمالی را به واسطه فعالیت‌های هسته‌ای و تهدید‌های گاه و بی‌گاه مورد انتقاد شدید قرار داد . هیلاری کلینتون که در طول سفر به شرق‌ آسیا از هر فرصتی برای اشاره‌ای هر چند کوچک به فعالیت‌های پیونگ یانگ نیز استفاده کرده‌است این بار نیز صریحا اعلام کرد که هر نوع شلیک موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

هیلاری کلینتون پس از دیدار و گفت‌وگو با یومیونگ هوآن، همتای کره جنوبی خود، از پیونگ یانگ خواست تا به تعهدات پیشین خود جامه عمل بپوشاند و سلاح‌های هسته ای خود را کنار بگذارد.
هیلاری کلینتون در این فرصت استفان بُس‌وُرث را به عنوان نماینده جدید آمریکا در امور کره شمالی منصوب کرد. پیش از این کریسوفر هیل نماینده ارشد ایالات متحده در مذاکرات شش جانبه بود.
وزیر امور خارجه آمریکا با مقابل هم قرار دادن دو کره و قیاس آنها اعلام کرد که توسعه، دموکراسی و رفاه در کره جنوبی کاملا مغایر با استبداد و فقر در سراسر کره شمالی است.

سئول اعلام کرده است که کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام آزمایش دوربرد‌ترین موشک خود است که گفته می‌شود قابلیت رسیدن به آلاسکا را دارد. همزمان اما پیونگ یانگ اعلام کرد که به رغم هشدارها از سوی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، در راستای این آزمایش موشکی گام بر خواهد داشت. پیونگ یانگ باز هم در مقام تهدید همسایه جنوبی برآمده و ادعا کرد که کره‌جنوبی باید خود را برای درگیری نظامی با این کشور مهیا کند.
هیلاری کلینتون گفت: مادامی که کره شمالی در راستای توهین به کره جنوبی و امتناع از گفت‌وگو با این کشور حرکت می‌کند، آمریکا روابطی با پیونگ یانگ نخواهد داشت.

آسوشیتدپرس بیستم فوریه 2009

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =