وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر 1000 خانه بهداشت را بازسازی و نوسازی کرده و در آینده نیز تعداد خانه های بهداشت را به 2000 خانه افزایش خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در مراسم افتتاحیه تامین مراقبت های اولیه سلامت در مناطق حاشیه شهر مشهد که در سومین روز از هفته سلامت در مرکز سلامت جامعه مهرگان مشهد برگزار شد، گفت: یکی از ماموریت های انسانی، رسیدگی به قشر محروم در جامعه است و بر کسی پوشیده نیست که حوزه بهداشت از نظر دینی و همچنین بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از حوزه های مهم در جامعه است.

وی گفت: عقل سلیم حکم می کند که پیشگیری کنیم تا گرفتار مشکلات زیادی نشویم.

ضرورت حرکت ملی برای ارتقاء حوزه بهداشت

وزیر بهداشت با بیان این که بهداشت فردی و اجتماعی سالهاست که مغفول مانده است، تصریح کرد: ضرورت دارد که یک همت جمعی و حرکت ملی در حوزه بهداشت صورت گیرد و در غیر این صورت بعید است که آینده سلامت کشور تضمین شود.

وی افزود: با توجه به اعتبارات و امکانات موجود و بالا بودن هزینه های درمان و نیز مسن شدن جمعیت کشور در آینده ضروری است که از همین الان در زمینه بهداشت سرمایه گذاری کنیم و از دولت نیز به خاطر اولویت قرار دادن موضوع سلامت تشکر می کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در طول سال گذشته بارها وزارت بهداشت و برنامه های آن را به درمان محور بودن متهم کرده اند و ما نیز چندین بار اعلام کردیم که توانسته ایم مشکلات بخش سلامت کشور را در زمینه های بحران دارویی که مانند یک بحران اجتماعی بود را کاهش دهیم و همچنین پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را در مناطق شهری به 6 درصد و در مناطق روستایی به 3 درصد برسانیم همچنین بخشی از نابسامانی ها در بیمارستان های کشور را سامان داده و لوازم و تجهیزات مناسب را جهت ارائه خدمات در دسترس مردم قرار داده ایم.

ایجاد یک مدل کارآمد و کم هزینه در حوزه بهداشت

هاشمی بیان کرد: در حوزه بهداشت باید به یک مدل کامل و کم هزینه و کارآمد برسیم که اقناع کردن این موضوع برای همکاران و سیاستگذاران کاری دشوار است.
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 1000 خانه بهداشت را بازسازی و نوسازی کرده و در آینده نیز تعداد خانه های بهداشت را به 2000 خانه افزایش خواهیم داد.
وی افزود: تعداد بهورزان را افزایش داده ایم و در حوزه دارو، واکسن و مکمل ها دیگر کمبودی در مراکز بهداشتی درمانی وجود ندارد.

توزیع 4000 پزشک در مناطق محروم
وزیر بهداشت گفت: برای اولین بار در همه شهرهای کمتر از 20 هزار نفر پزشک حضور دارد و همچنین 4000 پزشک متخصص را در مناطق محروم توزیع کرده ایم.
وزیر بهداشت با بیان این که شهر مشهد متعلق به همه ایرانیان است، تصریح کرد: برنامه بهداشت برای حاشیه نشینان شهر و به ویژه حاشیه شهر مشهد امسال با جدیت دنبال می شود.

بهره مندی 14.5 میلیون نفر از حاشیه نشینان از خدمات بهداشتی

هاشمی یادآور شد: امسال 10 میلیون نفر از جمعیت حاشیه نشین کشور تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می گیرند و در سال جاری نیز 4 تا 4.5 میلیون نفر به این طرح اضافه می شوند.

وی گفت: به ازای هر 12 هزار نفر یک پایگاه بهداشتی و به ازای هر 45 تا 50 هزار نفر یک مرکز بهداشت ایجاد خواهد شد. همچنین در شهر های با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر که رقمی بین 4 تا 4.5 میلیون نفر هستند این طرح ارایه خواهد شد.

ایجاد رصدخانه سلامت ایرانیان تا پایان سال جاری

وزیر بهداشت در ادامه از ایجاد رصدخانه سلامت ایرانیان تا پایان سال جاری در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در این رصدخانه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و با استفاده از فناوری های جدید، سطح بهداشت کشور را رصد می کنیم و برای پیشگیری از تبعات سنگین بیماری ها برای آن برنامه ریزی می کنیم.

هاشمی گفت: به یاری خداوند تا پایان شهریور ماه سال جاری تمامی ایرانیان حاشیه شهرها از خدمات بهداشتی بهره مند می شوند.

وزیر بهداشت با بیان این که نباید در کشور حاشیه شهر داشته باشیم، گفت: این پدیده به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها و بعضی از سوء تدبیرها در سالهای گذشته به وجود آمده است و انصاف حکم می کند که این افراد هم بتوانند از خدمات بهداشتی استفاده کنند.

وی گفت: شهر مشهد و حاشیه این شهر نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت و سیمای این شهر متحول خواهد شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت همکاری های بین بخشی و همچنین ضرورت داشتن پیوست سلامت در پروژه های بزرگ ملی اشاره کرد و گفت: حوزه سلامت مربوط به همه دستگاه هاست و رفتار و تصمیم گیری های قوه های مقننه و قضائیه می تواند باعث تقویت یا ضعف پیوست سلامت شود.

ضرورت پیوست سلامت در پروژه های بزرگ ملی

وی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی را در این زمینه بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر در پروژه های مربوط به این وزارتخانه ها پیوست سلامت وجود نداشته باشد، طرح های اجرا شده به جای اثربخشی ضرر خواهند داشت.

وزیر بهداشت همچنین نقش وزارت جهاد کشاورزی را در حوزه غذا بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ضرورت دارد در میزان و نوع سموم محصولات کشاورزی نظارت و دقت بیشتری صورت گیرد.

25 میلیون نفر در کشور اضافه وزن و چاقی دارند

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بسیاری از مشکلات و بیماری های دوره میانسالی و کهنسالی به خاطر سوء رفتارها و تغذیه نامناسب در دوره جوانی است و موید این مطلب ابتلا به 25 میلیون نفر از هموطنان به اضافه وزن و چاقی است که چاقی احتمال دیابت را افزایش می دهد.

وزیر بهداشت همچنین به مصرف 2 برابری نمک در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه 50 درصد از مبتلایان به بیماری فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با بیان این که با عزم ملی و توجه ویژه به اهمیت سلامت می توان به آینده ایران امیدوار بود، گفت: چرا که در آن افراد سالم تر خواهند بود و افراد سالم می توانند منشأ توسعه باشند و در جامعه با وجود افراد بیمار و معلول انتظار پیشرفت و ترقی وجود ندارد.

شهر مشهد نیاز به 3000 تخت بیمارستانی دارد

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در 4 سال گذشته نتوانسته ایم در شهر مقدس مشهد با توجه به زائران امام رضا (ع) بیمارستانهای استاندارد را اضافه کنیم.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از برخی کج سلیقگی ها در تصمیم سازی های کلان گفت: شهر مشهد با وجود زائران بسیار زیاد کمتریم سرانه سلامت را در کل کشور دارد و باید برای ارتقاء این سرانه تعدادبیمارستان ها و تخت های آن افزایش پیدا کند. شهر مشهد حداقل نیاز به 3000 تخت بیمارستانی دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =