۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰

تغییر استراتژی پنتاگون یعنی پذیرش آرام شکست در افغانستان و عراق

پنتاگون اندک اندک در حال پوست انداختن است . استراتژی نظامی ایالات متحده به زودی تغییر خواهد کرد. 25 سال است که امریکایی‌ها بر اساس یک منشور واحد که پنتاگون آن را تهیه و تنظیم کرده است حضور نظامی خود را در منطقه توجیه می‌کنند. با این وجود خبرهای رسیده از پنتاگون حاکی از آن است که ایالات متحده از این پس دست خود را داغ کرده تا در دو جنگ به شکل همزمان و با یک شیوه وارد عمل نشود. از این پس نیروهای دفاعی ایالات متحده خود را آماده می‌کنند تا با رهبری چندین مناقشه آن هم با توسل به راهکاری متفاوت کار خود را در مناطق مختلف پیش ببرند.
به گزارش سی ان ان این شیوه جدید راهبردی در حقیقت ابزاری می‌شود برای جایگزینی بیست و پنج سال استراتژی نه چندان موفق ارتش ایالات متحده. از این پس پنتاگون به جای آنکه وقت خود را در میدان‌های جنگ تمام عیار سپری کند استراتژی پیش‌برد چندین مورد همزمان برای تامین امنیت خود در سطح بین‌المللی را دنبال خواهد کرد .


یکی از مقام های نظامی پنتاگون در این خصوص می‌گوید: از این پس ایالات متحده تنها به واسطه مناقشه‌های منطقه‌ای به قشون کشی نمی‌پردازد . متن این استراتژی جدید درست در روزهایی که بودجه پنتاگون برای سال 2011 مشخص می‌شود در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. به گفته مقام‌های دفاعی ایالات متحده این‌بار روبرت گیتس در جامه وزیر دفاع درخواست بودجه 700 میلیارد دلاری را ارائه می‌کند . بودجه سال 2010 برای پنتاگون ، 600 میلیارد دلار بود. آخرین بار پنتاگون در سال 2006 میلادی تغییر در مواضع خود را اعلام کرده بود. از قرار معلوم از آن زمان تا‌کنون امریکایی ها از نبرد در افغانستان و عراق درس بسیاری گرفته‌اند . در برنامه مکتوب پنتاگنون که در سال 2006 میلادی تنظیم شد اساس فعالیت ها بر مبنای جنگ سرد با چین یا احتمال وقوع درگیری میان تایوان و این کشور بود . در همین سند تنظیم شده بر لزوم استفاده از نیروهای ویژه در افغانستان و عراق هم تایید شده بود .

 در متن تنظیم شده برای سال 2010 هم به تهدید چین اشاره شده بود اما محور توجه احتمال حملات سایبر بود . در سال 2010 ایالات متحده خود را برای انواع حملات الکترونیک آماده کرده بود . در همین سال بود که روبرت گیتس تاکید کرد که ایالات متحده برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان و عراق به جنگنده‌های بیشتر بدون سرنشین نیاز دارد . در این برنامه تاکید شده بود که پنتاگون باید راهکاری برای تعیین دقیق اهداف جنگنده های بدون سرنشین بیندشید تا از حجم تلفات غیرنظامیان در این حملات بکاهد .پنتاگون تغییر استراتژی را تنها یکی از برنامه‌های خود برای تغییر چهره این نهاد نظامی اعلام کرده است .
پنتاگون از این پس باید برحجم نهادهای اطلاعاتی خود افزوده و خود را برای مقابله با حملات بیولوژیکی ، شیمیایی و احتمالا هسته‌ای مهیا کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =