بازگشت مهران مدیری به تلویزیون خود موضوعی خبرساز بود، اما حاشیه‌های «درحاشیه» این ماجرا را داغ‌تر کرد.

درنا حسین‌زاده: مخاطبان «درحاشیه» را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ پزشکان و غیرپزشکان. واکنش‌ها پیش، در جریان پخش و پس از پخش این مجموعه تلویزیونی تایید می‌کند که گروه گسترده‌ای از دسته اول همواره با ساخت و پخش این مجموعه مخالف بودند و اغلب گروه دوم مشتاق تا به تماشای تازه‌ترین سریال کارگردان محبوب خود مهران مدیری بنشینند.

بعد از حواشی پیش از پخش این مجموعه و توقف ساخت آن و تغییر فیلمنامه و مسائلی از این دست برخلاف فشار و خواست وازرت بهداشت و پزشکان، مجموعه مدیری همزمان با نوروز 94 روی آنتن رفت. به دلیل همزمانی روزهای نخست پخش مجموعه با نوروز و تعطیلی رسانه‌ها کمترین میزان واکنش به این سریال در همان روزها منعکس شد، سکوت در حدی بود که به نظر می‌رسید برخلاف تصویر پیشین جامعه پزشکی این مجموعه چندان موجب رنجش آنان نشده است، اما بعد از 15 فرودین و شروع کار رسانه‌ها به مرور اخباری در مورد این مجموعه و حواشی‌اش منتشر شد.

صحبت‌ها نشان از آن داشت که پزشکان از نتیجه کار مدیری رنجیده‌اند و همچنان خواست آنان توقف پخش آن است. «درحاشیه» به روزهای پایانی پخش نزدیک می‌شد که صداوسیما با برگزاری یک نظرسنجی به این جمع‌بندی رسید که بیش از 60 درصد مخاطبان اعلام کرده‌اند انتقادات ولارد شده با این سریال در واقع متوجه آن نبوده است. (اینجا)

در همین مقطع بود که خلاصه داستانی از قسمت‌های بعدی مجموعه و ساخت دو فصل دیگر آن منتشر شد. (اینجا)

فشارها به سازندگان مجموعه و صداوسیما تا جایی پیش رفت که بالاخره دست‌ها به نشانه تسلیم بالا رفت و سریال در آستانه 30 قسمتی شدن از ادامه راه بازایستاد. در شب پایانی پخش مجموعه مدیری با تماشاگران «درحاشیه» صحبت کرد و وعده ساخت دو فصل دیگر داد. (اینجا)

در حالی که به نظر می‌رسید «درحاشیه» برود تا در خاطره‌ها بماند، انتشار یک خبر دوباره آن را به صدر اخبار بازگرداند. اینکه گویا توافقی بین نمایندگان جامعه پزشکی و مسئولان صداوسیما برای توقف پخش این مجموعه صورت گرفته است. (اینجا) این خبر با واکنش‌های گسترده کاربران خبرآنلاین مواجه شد. (اینجا)

ماجرا به اینجا ختم نشد و در خبرهایی که از گوشه و کنار می‌رسید جزئیات این توافق صورت گرفته انتشار یافت، جزئیاتی که نمایندگان جامعه پزشکی آن را رد کردند. (اینجا)

اما حاشیه‌های «درحاشیه» فقط محدود به خود این مجموعه نبود. تاثیر آن در گسترش محافظه‌کاری در فضای مجموعه‌های تلویزیونی از سوی برخی کارگردانان مطرح شد. نتایج اعتراض‌ها و حاشیه‌های ایجاد شده برای این مجموعه و البته تجربیات قبلی صداوسیما در نیمه گذاشتن پخش برخی از مجموعه‌ها زمینه کلی‌گویی را در برخی سریال‌ها به وجود آورد. (اینجا)

نویسندگان و کارگردانان در گفت‌و‌گوهایی به این تاثیرات اشاره کردند و یادآور شدند که محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی سریال‌ها، آن‌ها را در همکاری با صداوسیما سردرگم می‌کند. (اینجا)

همچنان «درحاشیه» یکی از دغدغه‌های مخاطبان است، به گونه‌ای که انتشار خبری با عنوان «در حاشیه واقعی در خیابان ولیعصر» با کامنت‌های متعدد کاربران روبرو می‌شود. (اینجا)

مجموعه اتفاقاتی که برای «درحاشیه» رخ داد، نشان می‌دهد که صداوسیما همچنان مخاطبانی دارد که با جزئیات برخی از تولیدات آن را دنبال می‌کند؛ تولیداتی که فعلا چنین صلاح دیده شده از ادامه حرکت بایستد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    تنها سریالی که تماشا می کردم در حاشیه بود. تی وی دیگه تعطیل
    • بی نام EU ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      24 44
      ولی خداوکیلی به نظرم کارای قبلیش بهتر بود درحاشیه لودگی شده بود
    • بی نام RO ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      73 6
      واقعا من هم صرفا برای دیدن این سریال تی وی را روشن میکردم. الان هم که یک سریال مزخرف گذاشتن جای در حاشیه سریال در حاشیه بیانگر واقعیت تلخی بود که به مذاق پزشکان عزیز زیر میزی بگیر خوش نیامد ولی این واقعیتی هست که اگر سر و کار کسی با بیمارستان و عمل جراحی افتاده باشد به خوبی باهاش آشنایی دارد البته پزشکان با وجدان حسابشون جداست. پس آقایون پزشک که با جون آدمها تجارت میکنید: "خود شکن آیینه شکستن خطاست" سریال در حاشیه آیینه کارهای شما بود.
    • بدون نام ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      17 3
      افرين به تو
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    کلاه قرمزی/ در حاشیه/ خندوانه/ ایرانگرد. تنها برنامه هاییه که از تلویزیون میبینم و دیده ام. به شدت دلم " سرزمین من" میخواد. کاش ادامه ش زودتر پخش بشه.
    • حسین A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      9 1
      ایضا رادیو هفت
    • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      2 0
      آخ بله. رادیو هفت عزیز یادم رفت. چقدر جاش خالیه.
    • ار A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
      2 0
      ایرانگرد درنوع خودش بی نظیره . درود برقارابی که برنامه اش طرفداران زیادی دار د
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    51 3
    تنها یه نفر میتونه طی 1 قسمت کاری کنه که دیالوگ سریالش به صورت اینقدر گسترده بیفته سر زبون ها و اون هم مهران مدیری است، اگر میذاشتن بدون مشکل کارشو بسازه و از سر و تهش نزنه سریال های فاخری میتونه بسازه ... قهوه تلخ با اینکه از هزار جور فیلتر گذشته بود بازم سریال عالی بود ... هر چند نذاشتن کارشو تموم کنه... دوستانی هم که فکر میکنن که در حاشیه ضعیف بود باید گفت اینی که پخش شد اینقدر سانسورش کردن که دیگه حکم سریال رو نداشت ولی بازم خوب بود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    25 36
    تحلیل ناقصی است بنده معلم بازنشسته هستم و به شدت منتقد این سریال بودم. برجسته ترین شاگردانم طبیب شده اند و بارها بنده را مرهون الطافشان کرده اند و سلامتم را از ایشان دارم وبرایشان طول عمر مسا لت دارم. این حسادت نسبت به این قشر برای ما معلمین بسیار اشناست سر کلاس هم بارها شاهد اینگونه رفتار ها بوده ایم
  • rmz A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    7 24
    این چند روزه ، هر روز از فیلم در حاشیه ده تا خبر گزاشتید..به نظرم اگه این انرژی تون را سره مسائل مهمتر بزارید نتیجه ی بهتری داره.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    27 2
    کلا پزشک های مملکت خیلی زودرنج بوده و هستند.
  • بی نام RO ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    43 5
    خداییش صدا وسیما لیاقت کسانی مثل مهران مدیری را نداره همین سریال های آب دوغ خیاری براش کفایت میکنه ما هم که خیلی وقته این صدا و سیما را بوسیدیم گذاشتیم کنار
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    24 2
    خودشیفتگی برخی اقشار به اندازه ای رسیده که دیگر هیچ نهاد و سازمانی جلودارشان نیست. هر کار بخواهند می کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    22 2
    نگران نباشید. از این پس شاهد پخش مجموعه هایی با درون مایه "از جان گذشتگی" پزشکان خواهیم بود.
  • م.ا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    17 1
    سریال در حایشه به برخی از مشکلات با نگاه طنز پرداخته است حال شاید که کمی اغراق شده باشد ولی تا حدودی از مشکلاتی که بیماران در بیمارستان ها که پیش می آید اشاره کرده که ظاهر به مذاق جامعه پزشکان خوش نیامده جای تاسف داره که روحیه ی انتقاد پذیری ندارن ....
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    15 1
    تیز بینی خاص آقای مدیری بیشتر بخش خصوصی درمان را نشانه گرفته بخشی کهبا اجرای طرح سلامت بسیار پر درامد شده و مردم فکر میکنند که کسیکه زیر میزی یک میلیونی میگرفته حالا در بیمارستان دولتی منتظر مریض ۵۰ تومانی است در حالیکه تمام این جراح ها به سیستم خصوصی رفته و با رومیزی دو برابر عمل میکنند
  • بی نام EU ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    26 0
    زیر میزی ها کی قراره تعطیل به؟ الله اعلم.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    14 0
    خبر انلاین که اونقد پیگیری ..برو اخبار جند رو پیش شبکه مازندران رو پیدا کن اینجا بذار ..که چند هفته پیش زنی به خاطر بیماریش مورد عمل جراحی تو یکی از بیمارستان های بابل قرار میگیرد اما بعد چند روز درد او بیشتر میشود و جالب اینجاست بعد عکس مجدد پزشکان می گویند سرطان دارد اما با گرفتن عکس سه بعدی مشخص میشود باند اضافه در درون خانم گذاشتن و بخیه کردن ..بیچاره همسر این خانم که چه زچرهایی کشید در همین بیمارستان ها خانمی پس از ورود به بیمارستان توسط پرستاران افتاده بود و دستش شکست ..ایا کسی پیگیری کرد؟؟؟ واقعا در حاشیه حیف بود که زود تموم شد ..هنوز خیلی مونده بود درد مردم رو بگه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    6 0
    بدبختی این است که می گویند فقط پزشک ها و دندانپزشک ها و داروسازها درس های سخت خوانده اند و زحمت کشیده اند و کارشان پرمسئولیت است و بقیه رشته ها درس هایشان اصلا سخت نیست، زحمت هم نمی کشند و کارشان هم مسئولیت ندارد. یک مهندس که دکتری تخصصی دارد و یک واحد صنعتی یا کشاورزی زیر دستش است، هر اتفاقی بیفتد، هزار جور باید پاسخگو باشد. این مسئولیت و اضطراب نیست؟ زحمت نکشیده؟ تا سی و چند سالگی درس های سخت نخوانده است؟