سه شنبه 13 بهمن وزاری بهداشت و رفاه به مجلس فراخوانده شدند تا درباره کوتاهی شان نسبت به بیمارستانهای دولتی و خطر ورشکستگی بیمارستانها توضیح دهند

سپیده سعیدی :بدهی سازمانهای بیمه گر به بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی آنقدر برای بیماران مشکل ساز شده که برای حل این معضل همه دستگاه های مربوطه دست به کار شده اند تا در چند جلسه بتوانند این مشکل را خاتمه بخشند . دیوان محاسبات کشور و نمایندگان در کمیسیون بهداشت درمان و آموزش پزشکی هر کدام به نوعی با بر قراری جلسات منظم پی گیر این ماجرا شدند و هر کدام راه کاری را ارائه دادند . اینکه خود دولت باید بدهی را بپردازد و از سازمان تامین اجتماعی بخواهد که از صندوق ذخیره مبلغ بدهی را پرداخت کند و یا به زعم دیوان محاسبات کشور حتما باید برای رفع این مشکل کار گروه ویژه ای برای محاسبات تشکیل داد .به هر حال کمیسیون بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر آن شده تا نهایتا به این ماجرا پایان دهد . دکتر مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان و وزیر بهداشت در دولت هشتم معتقد است که این بحران تا کنون سابقه نداشته و امید است که امروز بدان خاتمه دهند .

درباره چگونگی اقدامات کمیسیون مبنی بر خاتمه دادن این بحران مالی که برای بیمارستانهای دولتی به وجود آمده است بگویید ؟
در حال حاضر تنها اقدامی که می توانست به این ماجرا خاتمه دهد آن بود که از وزرای بهداشت و رفاه بخواهیم که به مجلس بیایند و توضیحات مبسوطی را بر این بحران ارائه دهند .

بدهی سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمانهای بیمه گر به بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی را طبیعتا باید وزیر رفاه وتامین اجتماعی پاسخگو باشد دعوت از وزیر بهداشت به چه منظور است ؟
اتفاقا خوب است که بدانید اگر در حال حاضر بیمارستانهای دولتی در معرض ورشکستگی قرار دارند به جهت کوتاهی است که تا کنون وزارت بهداشت انجام داده است  و بدهی سازمانهای بیمه گر به این بیمارستانها به این بحران دامن زده است

چگونه ؟
پیش از این قرار بود بیمارستانها هیات امنایی شود اما نشد .اینطور هم که نمی شود بیمارستانها را اداره کرد با این تاخیر ده دوازده ماهه ای که سازمانهای بیمه گر در پرداخت بدهی داشته اند به هر حال باید هر دو وزیر پاسخگو باشند چرا که باعث شده اند که بیمارستانها به این مشکل بزرگ بر خورند و بیماران بسیاری از این بابت در رنج و عذاب هستند وبه خاطر عدم دریافت سرویس مناسب دائم به بیمارستانهای دیگر ارجاع داده می شوند که صحیح نیست

پیش از این دیگر همکاران شما در کمیسیون بهداشت گفته بودند که مجلس نمی تواند در این رابطه کمکی به وزارت بهداشت کند چرا که مسئولیت اجرایی ندارد .در حال حاضر آیا می توان با حضور دو وزیر مشکل را با بحث و گفتگو خاتمه داد ؟
مجلس در این راستا می تواند وزرای مدعو را دعوت به پسخگویی به سوالات بسیاری کند که در اذهان نمایندگان است .مثلا از وزیر رفاه بپرسد شما با پول هایی که از کارگران گرفتید چه کردید و در حال حاضر این پول ها کجاست .شاید پاسخ به این سوالات بتواند در اجرایی کردن بسیاری از اقدامات موثر باشد .

  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =