سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره حاشیه‌های به وجود آمده درباره نمایشگاه کتاب سخن گفت.

الهه خسروی یگانه:‌ شش روز پس از برپایی نمایشگاه کتاب و قد کشیدن حاشیه‌هایی که پیرامون متن این اتفاق بزرگ فرهنگی طی این مدت پا گرفتند و رشد کردند حالا سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد از این حاشیه‌ها و دست‌هایی که باعث به وجود آمدن شدند سخن می‌گوید.

او که در نشست خبری پیرامون همین موضوع در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کرد به خبرنگاران گفت که بابت اتفاق پیش آمده برای مهدی خزعلی و انتشاراتش از او عذرخواهی کرده است.

خزعلی که امسال با انتشارات حیان در نمایشگاه شرکت کرده بود، با برخورد حراست نمایشگاه روبرو شد. آنها غرفه این انتشارات را تعطیل کردند و دلیل هم اقدام خارج از آیین‌نامه خزعلی عنوان شد. او نیز به این حرکت به شدت اعتراض کرد. اما همین امروز خبر مبنی بر حضور سیدعلی صالحی با دسته گل و شیرینی در غرفه حیان منتشر شد. اقدامی که خبرگزاری فارس از آن به عنوان نعل وارونه یاد کرد. 

حالا سیدعباس صالحی در نشست خبری‌اش می‌گوید: «دیروز من در نشستی اول با خانواده ایشان و بعد با خود ایشان شرکت کردم. این ناشر هم با من صحبت کرد و معتقد بود اگر ضواب و قوانین نمایشگاه به او اجازه نمی‌داده ثبت نام کند پس چرا ثبت نام صورت گرفته و او هزینه‌هایی برای حضور در نمایشگاه کتاب متقبل شده است. در این جا بود که من به عنوان یک مدیر فرهنگی جمهوری اسلامی اخلاق خودم را مقید دانستم که به خاطر اشتباه صورت گرفته ــ که نباید رخ می‌داد ــ عذرخواهی کنم و این اشتباه را بپذیرم.»

اشتباهی که معاون فرهنگی از آن حرف می‌زند نحوه ثبت نام انتشارات حیان در نمایشگاه کتاب بود. امسال ثبت نام ناشران به عهده تشکل‌های نشر بود و طبق آیین‌نامه هر ناشر باید در سه سال گذشته ۳۵ کتاب منتشر کرده باشد تا بتواند در نمایشگاه شرکت کند اما به خاطر نقص سیستم ثبت‌نام این ناشر بدون رعایت این ضوابط ثبت نام کرده و ثبت نامش هم پذیرفته شده بود. او هم دکور غرفه زده بود ولی چون مسئولان نمایشگاه متوجه شدند این ناشر حق ثبت نام نداشته غرفه‌اش را تعطیل کردند. 

بازخورد این خبر و اتفاق باعث به وجود آمدن جوی علیه نمایشگاه کتاب شد که حاشیه‌های بسیاری را ایجاد می‌کرد. صالحی اما می‌گوید کاری به آدم‌ها و علایق سیاسی‌شان ندارد: «هیچ اشکالی ندارد وقتی اشتباهی در حوزه مدیریتی انجام شد مدیر آن بخش اشتباهش را بپذیرد و عذرخواهی کند. اخلاق و معرفت اسلامی به من می‌گفت که این کار را انجام دهم و من این کار را انجام دادم.» 

صالحی درباره دخالت برخی نهادهای خارج از وزارت ارشاد و اقدام‌های آنها در زمینه جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه هم گفت: «ما با این نگاه حرکت می‌کنیم که هیچ کس به صورت مستقیم در حوزه مسئولیت وزارت ارشاد مداخله مستقیم نداشته باشد. امروز هم به خاطر برخی تحرک‌ها با برخی از نهادها گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم. ما با برخی از مجموعه‌هایی که گزار‌ش‌هایی از آنها به دست ما می‌رسد و البته طبیعی هم هست با همین نگاه و گفت‌وگو و تاکید موکد کردیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول مستقیم نمایشگاه کتاب است و مجموعه‌های دیگر بدون هماهنگی وزارت ارشاد نباید در نمایشگاه دخالت کنند.» 

عرضه کتاب‌های زرد دیگر موضوعی بود که معاون فرهنگی به آن اشاره کرد و گفت که اقتصاد نشر ما در شرایطی است که با این بدن نحیف من جرات ریسک ندارم: «البته این به آن معنا نیست که مشکلات را نمی‌دانم. خوب درک می‌کنم که مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را حل کنیم اما چون فعلا در شرایط رکود هستیم توصیه به حراجی‌های عمیق خطرناک است.»

او به رسانه‌ها هم گفت که شیطنت نکنند:‌« اصلا از دعواهای تشکل‌های نشر خوشم نمی‌آید و از این گونه دعواها ناراحت می‌شوم. البته این برای رسانه‌ها جذاب است. البته تشکل‌ها مختارند در مورد مسائل مختلف صحبت کنند اما نه در رسانه. ما به گفت‌وگوهای پشت پرده نیاز داریم. منظورم این نیست که رسانه‌ها حق ندارند به این مسائل بپردازند اما در شرایط فعلی بهتر است تشکل‌های نشر گفت‌وگوها را به سطح رسانه‌ها نبرند. کمتر سراغ مسائل حاشیه‌ای بروید و سعی کنید برای این گونه اخبار از تیترهای مناسب‌تری استفاده کنید.» 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هي ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    50 3
    اميدوارم در مورد ساير حق تضييع شدگان فرهنگي نيز چنين برخوردي پسنديده اي بشود
  • سیدمحمد A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    1 1
    درود بر صداقت صالحی