رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جلسه امروز شورای شهر در مورد آلودگی هوا، پارک پردیسان و کیفیت آب توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: از نظر کمی و کیفی در موضوع آب دغدغه جدی وجود دارد از این رو پیشنهاد داریم که کمیته مشترک با حضور شهردار، عضوی از شورای شهر و معاونین غذا و دارو و بهداشت وزارت بهداشت تشکیل شود و در مبحث پیشگیری و بهداشت در موضوعات آب و خاک و هوا و مواد غذایی و عوامل موثر بر سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه با جدیت امور را رصد و پایش کند.

رحمت اله حافظی در جلسه شورای شهر تهران پس از صحبت های وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، درباره پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر اعلام آمادگی برای واگذاری اداره بیمارستان ها به شهرداری تهران به مزاح، گفت: هراس دارم شهرداری در بیمارستان ها تغییر کاربری داده و ساخت و ساز کند.

او با تشکر از حضور وزیر بهداشت و همکاران در شورای شهر تهران، اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم از اجرای طرح تحول سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم در هزینه های درمان صمیمانه سپاسگزاریم .

او ادامه داد: اعتقاد دارم تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه از وظایف اصلی وزارت بهداشت است و معتقدیم که درمان مردم وظیفه اصلی دولت است که می تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این خدمات ارائه شود ولی مجموعه وظایفی در حوزه بهداشت یا سلامت شهری وجود دارد که می تواند فصل مشترک فعالیت های وزارت بهداشت و مدیریت شهری را شکل دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه مهمترین این بخش فصل مشترک، پایش مواد خوراکی و غذایی است، تصریح کرد: طبق قانون شهرداری وظیفه توزیع مواد غذایی در سطح شهر را به عهده دارد و بر اساس قانون می تواند از توزیع مواد غذایی غیراستاندارد جلوگیری کند ولی پتانسیل اقدام را در این حوزه ندارد این موضوع می تواند وجوه همکاری مشترک باشد قطعا این اقدام ارزش افزوده برای سلامت جامعه ایجاد خواهد کرد.

آلودگی هوا

حافظی درباره آلودگی گفت: از خروجی دودکش موتور خانه یک ساختمان تا اگزوز یک خودرو شهرداری موظف به کنترل و نظارت است. به استناد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری، مدیریت شهری می تواند فعالیت صنایع و مشاغل آلاینده و فعالیت های تهدیدکننده سلامت مردم را متوقف کند ولی متاسفانه مشاهده می کنیم دولت همراهی و همکاری لازم را ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت با عینک اشتغال به موضوع نگاه می کند و مانع خروج این فعالیت ها از شهر می شود، گفت: مصداق این مساله نیز کارخانه روغن نباتی پارس قو است که 20 سال قبل حکم پملب آن صادر شده و در یک و نیم سال گذشته کمیسیون سلامت شورا به موضوع ورود جدی کرده است، اما در نهایت معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری تهران آن را متوقف کرده است از این رو خواهش می شود از منظر سلامت مردم، وزارت بهداشت تاکید و پیگیری لازم را داشته باشد.

او با اشاره به اینکه سنجش عدالت شهر مطالعه ای بود که طی چند سال گذشته صورت پذیرفت، ادامه داد: متاسفانه اقداماتی عملی برای مقابله با چالش های احصا شده دراین زمینه هنوز صورت نگرفته است.

حافظی طرح تحول در نظام سلامت را به عنوان یک طرح باارزش دانست و اظهار کرد: انتظار می رود بخش بهداشت پررنگ تر دیده شود به خصوص در شهر تهران که وضع موجود بهداشت، نابسامان است آقای وزیر ابتدای سال جاری اشاره داشته است برنامه هایی برای تمرکز موضوع بهداشت در دست اقدام داریم که کمیسیون سلامت از این موضوع حتما حمایت خواهد کرد.

او درباره جمع آوری زباله های شهر تهران اعم از زباله های خانگی، شهری و بیمارستانی گفت: وضعیت پردازش و دفن زباله ها و شیرابه های زباله ها، موارد تهدیدکننده جدی برای سلامت مردم و محیط زیست را فراهم کرده است و هیچ تذکری و مطالبه ای از سوی وزارت بهداشت دراین زمینه مشاهده نشده است.

حافظی با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا ، آب و مواد غذایی در آستانه بحران هستیم، ادامه داد: در موضوع هوا به واسطه مداخلاتی که انجام شده است بارقه‌هایی از امید دیده می شود که امیدواریم در سایر موارد نیز با مداخله از شدت این آلودگی ها کاسته شود.

سلامت مواد غذایی

او با اشاره به اینکه سلامت مواد غذایی توسط شورا رصد می شود، تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس پایش صورت گرفته میزان آلودگی در مواد غذایی در سال 93 در مقایسه با سال 92 کاهش یافته است اما هنوز آلودگی ها وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، درباره وضعیت آب نیز گفت از نظر کمی و کیفی در موضوع آب دغدغه جدی وجود دارد از این رو پیشنهاد داریم که کمیته مشترک با حضور شهردار، عضوی از شورای شهر و معاونین غذا و دارو و بهداشت وزارت بهداشت تشکیل شود و در مبحث پیشگیری و بهداشت در موضوعات آب و خاک و هوا و مواد غذایی و عوامل موثر بر سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه با جدیت امور را رصد و پایش کند.

او با اشاره به اینکه کمیسیون سلامت شورا در این زمینه ها در یکسال و نیم گذشته اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: متاسفانه با مقابله و تکذیب دستگاه های مختلف روبه رو شده ایم انتظار داریم این رویه اصلاح شود اعتقاد داریم نباستی ذکر مشکلات باعث تشویش اذهان مردم و اختلال در آرامش روان مردم شود، اما به چه قیمتی؟ نبایستی آرامش روان مردم ابزاری برای پوشش کوتاهی و تعلل دستگاه ها باشد.

حافظی ادامه داد: اگر مطمئن باشیم موارد تهدید سلامت جامعه با دقت توسط دستگاه ها رصد و پیگیری می شود قطعا مشکلی نخواهیم داشت ولی وقتی تهدیدات مشاهده می شود و بی تفاوتی دستگاه های مسئول را مشاهده کنیم نمی توانیم بی تفاوت باشیم.

حافظی با اشاره به اورژانس پیش بیمارستانی یا اورژانس 115، تاکید کرد: معتقدم اورژانس می تواند پاشنه آشیل وزارت بهداشت شود اورژانس از نظر تجهیزات، نیروی انسانی و خودرو از برنامه پنجم توسعه عقب است به طوری که بر اساس برنامه باید تعداد آمبولانس ها 425 دستگاه باشد اما 165 دستگاه است و تعداد نیروی انسانی به جای 5 هزار و 50 نفر ، هزار و 700 نفر است.

او ادامه داد: به همین جهت پیشنهاد ایجاد سازمان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی تهران را داریم و همانگونه که پلیس راهور از نظر حاکمیتی زیر نظر ناجا است اما بخشی از هزینه های آن توسط خزانه شهر تامین شود اگر این سازمان تشکیل شود می تواند بخشی از هزینه ها و امکانات مورد نظر را از طریق خزانه شهر تامین کند.

او با انتقاد از توزیع نامتوازن خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهر تهران، گفت: منطقه یک شهر تهران دو برابر منطقه 18 شهر امکانات بهداشتی و درمانی دارد.

او همچنان درباره پارک پردیسان گفت: 275 هکتار زمین پارک پردیسان ظرفیت بالقوه ای است که می تواند ظرفیت های زیست محیطی شهر تهران را ارتقا دهد، ما خواستاریم که مالیکت این پارک در اختیار دولت بماند و نظارت نیز در اختیار محیط زیست باشد و اجازه دهند شهرداری این محیط رابه تفرجگاه عمومی تبدیل کند.

حافظی اعلام کرد: برای سومین بار است که از رئیس جمهور درخواست خود را به طور جدی درباره پارک پردیسان مطرح می کنیم تا مشابه آنچه در پارک جنگلی شهید بابایی شاهد بودیم، اتفاق بیفتدو ظرف یک هفته دستور واگذاری بهره برداری از پارک پردیسان توسط شهرداری صادر شود تا این نهاد عمومی با ایجاد مبلمان و فضای سبز در این پارک فضای تفریحی درخوری را برای شهروندان آماده کند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    3 0
    حافظی یکی از پاک ترین و شریف ترین نماینده های ماست که هدفش خدمت به مردم هست