ترکیه به دنبال بازار پوشاک ایران / عوامل موثر در افت کیفیت تولید داخلی پوشاک و لباس

صنعت پوشاک به دلایل مختلف از رشد خوبی در سال های اخیر برخوردار نبود. افت سطح کیفی لباس و پوشاک از یک طرف و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از طرف دیگر عمده دلایل عدم رغبت مصرف کننده داخلی برای خرید پوشاک تولید داخل است.

مریم یعقوبی

لباس و پوشاک مهمترین نشانه فرهنگی و بارز ترین و مشخص ترین مظهر قومی و بهترین وسیله انتقال نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگ پذیری در بین جوامع گوناگونی انسانی قرار گیرد. این تاثیر تا بدانجا است که استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت گرفته است و در بسیاری از جوامع با تغییر پوشاک یک جامعه رفتار اجتماعی و معیشت آنها نیز دچار دگرگونی شده است. امروزه نقش و اهمیت پوشاک به حدی است که به راستی می توان تمامی فرهنگ و هنر هر کشوری را در پوشاک مردم آن سرزمین جلوه گر دانست.

صنعت تولید پوشاک و لباس صنعتی بسیار گسترده و دارای پتانسیل بالا است. این صنعت باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال شده و می تواند در چرخه اقتصادی کشور کمک بسزائی داشته باشد.

صنعت پوشاک به علل مختلف از رشد خوبی در سال های اخیر برخوردار نبود. افت سطح کیفی لباس و پوشاک از یک طرف و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از طرف دیگر، عمده علل عدم رغبت مصرف کننده داخلی برای خرید پوشاک تولید داخل است.

برای آسیب شناسی این عدم تمایل مصرف کنندگان با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و لباس تهران به گفتگو نشستیم.

به گفته شیرازی متاسفانه مشکلات صنعت نساجی به حوزه پوشاک هم سرایت کرده است.

وی افزود: «در واقع مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک، پارچه است که تولیدکنندگان کوچک یا بنگاه های بزرگ تولید پوشاک با چالش کمبود پارچه و ملزومات اولیه تولید پوشاک مواجه هستند.»

رئیس اتحادیه پوشاک و لباس از عوامل دیگر عدم پیشرفت این صنعت به فضای باز واردات پوشاک خارجی و در نتیجه ارزانی بیش از حد پوشاک خارجی اشاره کرده و می گوید: « تولیدکننده داخلی هزینه هایی دارد که نمی تواند آن را بر قیمت تمام شده کالای تولیدی سرشکن نکند. افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تبلیغات برندینگ، افزایش حقوق و دستمزد و نظارت و جرائم سنگین هزینه هایی است که روی تولید پوشاک تاثیر منفی داشته و از طرفی پوشاک و لباس هم متناسب با سایر محصولات داخلی افزایش قیمت ناخواسته دارد.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و لباس با ابراز نگرانی نسبت به تحویل بازار پوشاک ایران به ترکیه از این اقدام دولت به عنوان اقدامی عجیب و خارج از اصول حمایت از تولید داخل نام برده و تاکید کرد: «25 سال پیش ترکها صنعت تولید را به دست گرفتند و الان به بازار ما چشم دوخته اند. در جایی که ما می توانیم تولید با همان کیفیت ترکیه داشته باشیم و دراختیار مصرف کننده قرار دهیم چرا باید امکانات و تسهیلات در اختیار فروشگاه ها و برند های ترکیه ای قرار گیرد؟»

 

مشروح این گفتگو به زودی منتشر خواهد شد.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    8 2
    ترکیه خیلی وقته بازار ایران را در دست دارد البته باخیاطان ایرانی که با دستمزد کمتر در ترکیه کار می کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    9 1
    تو خوبی.ریس تحمیلی.از خواب کی بیدار شدی.جنس ایرانی را نمی خرند چون قیمت آن از کیفیت آن بالا تر است.نه نظارت.نه کیفیت.تازه بازرس های بی تربیت شما برای هر چیز کوچک اخطار میکند.امثال شما لطمه به پوشاک زدید.
  • بی نام US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    13 1
    من مطلب بالا را نخوندم ولی پوشاک ترکی از چینی خیلی بهتره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    24 11
    الان یه عده میان اینجا به ترکیه فش میدن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    25 4
    اغلب لباسهایی که در بازار به اسم ترک فروخته می شوند در اصل چینی اند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    17 14
    به این رییس بفرمایید صنف خود را توجیه کند اینقدر تبلیغ جنس ترک نزد مشتری نکنند آن وقت زخم طرح شده التیام می یابد .
    • hosseinh A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
      12 5
      پوشاک تُرک نیازی به تبلیغ نداره.
  • ایران بزرگ A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    2 10
    ایران اگه وارد نکنه اقتصاد پوشاک داخلی رونق خوبی میگیره
  • reza RU ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    8 5
    ایران اگه بهترین پارچه ها رو داشته باشه که نداره به علت دوخت بد و نا متناسبش نمی تونه رقابت کنه اگه میخواید پوشاک رشد کنه اول باید طراح و دوزنده ماهر پرورش دهید اگه یه کمی واضح تر میخواید حرفام رو درک کنید یک کت و شلوار ایرانی با بهترین پارچه بپوشید بعدش یک کت و شلوار ترک با بدترین پارچه
  • ایرانی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    6 5
    اهل شهرستانهای مرزی هستم بسیار دوست دارم پوشاک ایرانی استفاده کنم ولی انصافا در سالهای اخیر تولیدات ما بهر دلیل توان رقابت خود را از دست داده وبنظرم بیشتر ین مشکل ما فرهنگ حاکم بر تولید وبازار ماست که میخواهیم بجای تولید محصولات خوب وجلب رضایت مشتری در دراز مدت بیشترین نفع را در کوتاهمدت از تولیداتمان ببریم وطبیعی است که از مواد اولیه وکیفیت می زنیم تا بیشتر سود کنیم غافل از اینکه در دراز مدت مشتری را از دست میدهیم واین همان افت تولید پوشاک وسایر تولیدات ماست .
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    12 1
    چرا باید پول گزافی را بابت لباس بی کیفیت بنجل تولید داخل یا همان چینی بدهیم یه عده به اسم حمایت از تولید داخل دست تو جیب مردم کرده اند دزدی فقط این نیست که از دیوار مردم بالا بری گران فروشی هم از مصادیق دزدی است بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند
  • بی نام US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    6 3
    تا وقتی که پوشاک تولید میشه بدون در نظر گرفتن ذائقه و تمایل مصرف کننده با قیمت بالا و کیفیت پایین این خیلی طبیعی هست که مصرف کننده به دنبال تامین خواسته خودش میل به کالای خارجی داشته باشه .برای مثال شلوارهای جین تولید داخل فاق بسیار کوتاه دارند و تنگ و چسبان هستند اگر دنبال شلوار با اندازه معمولی باشید چاره ای جز خرید لباس خارجی ندارید
  • تور ترکیه IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    20 1
    مردم جنس با کیفیت و مرغوب می خوان . براشون فرقی نداره کجا تهیه شده لطفا اینم در نظر بگیرین