دیوان عدالت اداری حکم خروج سرای دلگشا بنای تاریخی باقی مانده در خیابان 15 خرداد از زمره آثار ملی را داد. پیرو این رای، شهرداری منطقه 12 بدون گرفتن استعلام از سازمان میراث فرهنگی، مجوز تخریب این بنا را امضاء کرد.

نازنین مهر اندیش: کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند در صورتیکه این مجوز مسئولان شهرداری منطقه 12  اجرایی شود، منطقه بازار به زودی شاهد زیر پا گذاشته شده قوانین و مقرارت مربوط به حفظ آثار تاریخی خواهند بود.به نظر می رسد با این تخریب برای همیشه تنها بنای قاجاری  این خیابان به زیر چرخ لودرها افتاده  و تخریب می شود.

 نادرکرمی، شهردار منطقه 12 دراین باره قاطعانه خبر تخریب را تایید می کند و می گوید: «چون رای دیوان عدالت اداری است ، پس ما هم اجرا می کنیم .. هر بنایی که میراث فرهنگی ثبت کرده که قابلیت ثبت ندارد!»

 او اعتقاد دارد که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی هر طوریکه دل خواهشان باشد آثار را ثبت می کنند و به خاطر همین هم است که اثر را  به راحتی از فهرست خارج می کنند.»

 محمد بیرقی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث تهران تخریب این سرا را مغایر با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی می داند و می گوید: «هرچند این بنای تاریخی به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار میراث فرهنگی خارج شده است اما این بنا جزو بافت تاریخی و ثبت ملی به شمار می رود و میراث فرهنگی هرگز با تخریب این بنا موافقت نمی کند و این اقدام صد در صد غیر قانونی است».

 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث تهران که از ابتدا در جریان چگونگی خروج این اثر از زمره آثار ملی نبوده به شدت از وضعیت کنونی اظهار نگران  می کند و امیدوارست که این وضعیت ببه زودی عوض شود.

 البته روایت بیرقی از روند کنونی تخریب سرای دلگشا از این قرار است که شهرداری منطقه 12 یک سری نقشه برای سازمان میراث فرهنگی فرستاده اما از آن جایی که کارشناسان میراث فرهنگی هنوز جواب قطعی درباره تخریب این بنا نداده اند  اگر این بنا تخریب شود کاملا غیر قانونی است و تخلف محسوب می شود.

 هرچند که برخی از شنیده ها در سازمان میراث فرهنگی استان تهران حاکی از آن است که شهرداری به هیچ عنوان اقدامی برای استعلام نکرده است.

  این روزها بافت تاریخی تهران رو به نابودی تدریجی می رود و این بنا تنها لکه قاجاری پانزده خرداد است که بعد از تعریض این خیابان از زمان بوزجمهری باقی مانده ، این تخریب می تواند پایانی برای بافت تاریخی محسوب شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸
    0 1
    خرابش کردن از بین رفت مردمو از نون خوردن انداختن کی جواب زن و بچه اون بدبختایی رو میده که تو اون پاساژ مغازه داشتن؟
  • ترامشلو IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
    1 0
    اینم یک جور از گرفتن حکم تخلیه برای مستاجرین است .
  • sokoot IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    1 0
    aghaye bedoone nam shoma negarane oonaii ke zano bache daran nabash motmaen bash bishtar az hagheshoonam gereftan raftan