مردم حاشیه‌نشین و از ما بهترون/ پرونده‌ای درباره اختلاف طبقاتی پورشه سواران و پرایدسواران

حدود یک ماه پیش خبر تصادف دو خودروی مدل بالا در اتوبانهای تهران که در نیمه شب اتفاق افتاد به شدت افکارعمومی را تحت تاثیر قرار داد.

زهرا تالانی: تصادف اول مربوط به یک پورشه زرد رنگ در حوالی پل صدر بود که ابتدا اعلام شد خودرو برای پسر قلعه نوعی است، اما چند ساعت بعد هوتن قلعه نوعی پسر سر مربی تیم استقلال در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد که در سلامت کامل به سر می برد و خودرویش را به شخص دیگری فروخته بوده و چون هنوز کارهای نقل و انتقال سند را انجام نداده است باعث شده تا این شایعه به وجود بیاید که فرد فوت شده پسر سرمربی استقلال است. (اینجا) اما بعد مشخص شد که مالک فرد دیگری بوده است. (اینجا) 

همزمان با آن، تصادفی در نقطه ديگری از شهر رخ داد که چند جوان سوار يك B.M.W با سرعت نزدیک به ٢٠٠ کیلومتر اتوبان را طی می كردند که به دليل عدم كنترل با خودرو ديگری تصادف كرده و به واسطه نبستن كمربند هر ٤ نفر از خودرو به بيرون پرت شده و یکی از آنان از بالای بزرگراه به داخل بزرگراه ديگر سقوط كرده و كشته می ‌شوند.

این دو اتفاق همزمان موجی را در شبکه های اجتماعی به وجود آورد و درست همان اتفاقی که در مورد صفحه فیس‌بوک لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا افتاد، بازهم تکرار شد.عده زیادی از جوانان نسبت به فاصله طبقاتی و تغییر سبک زندگی اعتراض های خود را در فضای مجازی اعلام کردند. آنها به صفحه اینستاگرام این افراد رفته و با نظرهایی که پایین عکس‌های آنها نوشتند، همه را تعجب‌زده کردند؛ وجه مشترک تعداد زیادی از این نظرها هم یک موضوع بود: اعلام رضایتمندی از مرگ جوانانی که «با پول پدرهایشان، ماشین‌های گران سوار می‌شوند و با ویراژ در خیابان‌های تهران، جان بقیه را به خطر می‌اندازند.»

تعدادی از آنها هم درگیری‌ لفظی داشتند ومی خواستند: «به جای این حرف‌ها برای این دختر جوان فاتحه بخوانند.» امامعترضان نسبت به سبكی از زندگی اعتراض داشتند كه بیشتر به خاطر اقتصاد رانتی به وجود آمده است و در حالیکه عده ای درگير گرفتن يارانه ٤٥‌هزار تومانی هستند، عده دیگری از بچه پولدارها در خیابانهای تهران با ماشین آخرین مدل دور دور می کنند. (اینجا) 

این موضوع به رسانه ملی هم کشیده شد و در گفت وگوی ویژه خبری درباره آسیب های نوپدید در زمینه ارتباطات در فضای مجازی میزگردی برای آن برگزارشد. در این جلسه، عنوان شد مردم در شبکه های مجازی چون مسئولیت حرفشان را نمی پذیرند چنین اتفاقاتی می افتد.کارشناسان این میزگرد معتقد بودند که باید سواد رسانه ای مردم بالا برود. (اینجا)

برخی جامعه شناسان هم دلیل این حمله ها در دنیای مجازی را حذف طبقه متوسط را مطرح می‌کنند. یعنی معتقدند که در چنین پدیده‌هایی تنها دو طبقه با یکدیگر روبرو هستند. یک طبقه ثروتمند که همیشه در تیررس اتهام است و گروه دیگر، طبقه پایین اقتصادی است که شاید بخشی از آنها، با فشارهای اقتصادی به این طبقه رسیده‌اند. (اینجا) و برای همین است که گاهی بعضی از مرگها که براثر تصادف یا سانحه به وجود می آیند علاوه بر تاثر، تلنگری برافکار عمومی جامعه می زند. (اینجا)

چرا دور دور؟

در یک نظر سنجی که در خبرآنلاین انجام شد (اینجا)، کاربران دلایل متعددی را برای دور دور کردن و به رخ کشیدن خودروهای مدل بالا بیان کردند. آنها عدم بسترهای مناسب برای تفریح جوانان، عدالت اجتماعی وجود ندارد که عده ای را به این روز در می آورد را دلیل این مسئله عنوان کردند. (اینجا) 

در این باره یک جامعه شناس به نام مرتون معتقد است که انحرافات اجتماعی در زمانی رخ می دهند که شرایط افراد برای ورود به راههای مشروع و پذیرفته شده اجتماعی (در این مثال موفقیت مادی) مناسب نیست. او در جایی تبلیغات تجاری تلویزیون را نوعی ایدئولوژی یعنی مصرف گرایی می داند و با طعنه بیان می دارد که یک ایدئولوژی برابر (یعنی مصرف گرایی) توسط تلویزیون به خانه های نابرابر(فاصله طبقاتی) می رود. (اینجا)

به هرحال این حادثه و مسائلی که پس از آن رخ داد، تلنگری برای جامعه بود چون نشان داد که جوانان معتقدند که هم فرصت های مشروع به شکل نابرابر و غیر منصفانه ای توزیع می شود و هم فرصت های نامشروع! در واقع هر دو نوع این فرصت ها در خدمت عده قلیلی قرار می گیرد. و این ای نگرانی دارد چون سرخوردگی، گوشه گیری و عدم تلاش برای تحرک اجتماعی می تواند آسیبای دیگری را به دنبال داشته باشد. جامعه شناسان در این باره معتقدند که مردم و جوانان تمام راهها را برای رسیدن به پیشرفت ثروت می دانند و برای همین وقتی یک نفر را بالاتر از خودشان می بینند که بدون زحمت به این شرایط رسیده حق خودشان می دانند که ناسزا بگویند. (اینجا) 

این حادثه نشان داد که بسیاری از جوانان خودشان را جزو طبقه حاشیه ای جامعه می دانند و در مقابل خود یک طبقه «از ما بهترون» را می بینند. (این گزارش را بخوانید) همان طبقه ای که در فرهنگ ایرانی همیشه وجود داشته است و ظاهرا این روزها خودش و ظواهر زندگی‌اش را بیش از پیش به طبقه فرودست می‌نمایاند. 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    156 5
    ناراحت کننده اینه که هرچقدر وضع اقتصاد بدتر میشه از ما بهترون ها بیشتر فخر فروشی می کنن
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      43 0
      بحث فخرفروشی و یا دارندگی و برازندگی نیست علت اصلی منفور بودن ثروتمندان در کشورهای جهان سوم بالخص ایران بخاطر دولتی بودن اقتصاد ایران و رانتی و انحصاری بودن مناسبات اقتصادی است در کشورهای پیشرفته بیشتر ثروتمندان کارآفرین و صاحب ایده های طلایی هستن و نظام اقتصادیشان آزاد و با وجود رسانه های آزاد درصد اختلاس و رانتخواری پایین
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    98 2
    علت درگيري بين طبقات مرفه و محروم در عدم وجود يك طبقه متوسط است تا همه بتوانند خوب زندگي كنند و وقتي به طبقات بهتر از خود مي نگرند، تفاوت زيادي مشاهده نكنند و دچار نوعي عقده نشوند.
  • امید A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    55 3
    هی.....از چی بگم..
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    89 1
    چندین دانش اموز دارم که سالها پیش فارغ التحصیل شدند.به زور دیپلم فنی گرفتند یا تجربی و انسانی و رفتند بازار کاریا استعداد دانشگاه نداشتند یا هزینشواین روزا هر وقت زنگ می زنند می گن خانم یه جا می رم ماهی سیصد و پنجا می ده صد وبیست کم می کنه برای بیمه به نظرتون خوبه؟و من متعجبم.این ادم کارگر به ماهی دویست و ده راضیه و اون اقا؟؟؟؟ عدالت اجتماعی که وعدشو دادن کجاست؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      8 4
      طبق قانون حداقل حقوق برای هر شغلی 750000 تومن هست و اگه کسی یه ماه هم بره سرکار و پولی کمتر از این مقدار رو بگیره میتونه شکایت کنه و حقشو بگیره.....اما خب این قانونا مثل اکثر قانون های درست ما سوری و الکی هستن و فقط یه متن هستن و کسی اجرا نمیکنه...
  • artor IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    49 0
    شما بياييد اختلاف طبقاتي رو كم كنيد ...اون وقت سواد مردم هم بالا مي رود..
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    63 0
    به رانندگی هر دو طبقه توجه کنیدرانندگی صاحبان ماشین های گران قیمت تفاوتی با بخشی از رانندگان طبقه پایین تر بویژه آنهایی که مسافر جابجا میکنند ندارد زیرا از لحاظ فرهنگی تفاوتی بین آنها نیست. از ما بهتران همان هایی هستند که بلایل نامعلوم با دست یابی به ثروت های بدون زحمت با پرش از روی طبقه متوسط از پراید یا پیکان به پورشه و بی ام و پرتاب شده اند. به آهنگ ها که گوش میکنند و نحوه حرف زدنشان دقت کنید.
  • مینا IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    73 1
    خدا باعث و بانی این همه اختلاف طبقاتی رو لعنت کنه. ضمنا به این نوکیسه های تازه به دوران رسیده هم یکم شعور بده تا با پولی که بی زحمت بدست آوردن لااقل فخر نفروشن.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    24 50
    این تیتر های پوپولیستی رو تا کی می خوایت ادامه بدین؟ آقای احمدی نژاد 8 سال از هر تریبونی این حرف ها رو زد حالا هم رفته ، حالا تو بیا ادامه بده اگه ناراحتی یک طومار جمع کن بفرست به هیات دولت و مجلس بگو ما خواهان جلوگیری از ورود خودرو هستیم و تمام ، چرا بازی احمدی نژاد رو ادامه میدی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      15 1
      هرچي ميكشيم از دست اين دكتر عزيزم
    • یک مرد A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      3 1
      عزیز دل برادر...همون آقای دکتر باعث به وجود آمدن این وضعیت اسفباره....که خیلی ها که ادعای حمایت از اونا رو داشت تو صف نون به خاطر 300تومن گرون شدن نون با هم گلاویز میشن.....شکم گشنه نه فرهنگ میشناسه نه شخصیت.....نگران وقتی باشید که سبک زندگی پولدارها و بی پولها به سمت پوچی و بی خدایی بره
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    91 2
    در کشورهای پیشرفته مردم هر چه دارند از ثروتمندان دارند که همان کارآفرینان هستند مثلا آلمانیها از بنز و ب ام و و زیمنس آمریکاییها از آی بی ام اپل و مایکروسافت در واقع مردم در ثروت آنها شریکند ولی در جهان سوم مردم هر چه ندارند از ثروتمندان یعنی همان دلالها و نابودکنندگان کار ندارند مثل رانتخوارها زمینخوارها و... خوب طبیعی است که با هم مشکل داشته باشند کوتاهی دولت و مجلس است که چنین وضعی وجود دارد قوانین و اجرای آنها باید چنان باشد که سرمایه دار کارافرین شود و ثروت واقعی تولید کند ثروت واقعی یعنی اینکه یک تومان مواد اولیه با کار و تلاش فکری و بدنی بشود دو تومان نه اینکه ثروت شخصی قشر خاصی از جیب دیگر اقشار جامعه افزایش یابد در این صورت یک عده فقیرتر میشوند تا یک عده پولدار شوند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    جمع کردن دوردور و برخورد خیابانی با از ما بهترون پاک کردن صورت مسئله است با این کار فقط واقعیت از جلوی چشم مردم دور میشود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    دلالي دلالي دلالي و پول بي زحمت ريشه همه چيزو خشك كرده
  • سعید A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    رانت.رابطه.اقتصاد بیمار.مافیا و ....................... اینها مشکلات جامعه ماست.جامعه ای که هر چقد فشاد اقتصادی بیشتر شود . فربه ها فربه تر و لاغرها لاغرتر میشوند.جامعه ای که اینروزها ادعای مبارزه با بی عدالتی در جهان را دارد.خدای ابراهیم بر ما رحم کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 3
    حالا اوومدیمو یه نفر با تلاش وضعش خیلی خوبه حالا بچه ی اون یارو باید چیکار کنه؟؟؟؟از ترس یه عده آدم نتونم ببین که فکر میکنن همه باید بدبخت باشند یا هرکی پولداره حرام خور هست بره تو بیابون با بدبختی زندگی کنه... درسته که خیلیا با رانت و رشوه پولدار شدن اما ملت ما و خصوصا صدا و سیمای ما هر چی آدم پولدار هست رو حرام خور نشون میدن...شما کجا رو میتونین بگید که آدم های خیلی پولدار توش نباشه یا همه ملتش پولدار باشن؟؟؟به هر حال امیدوارم خدا هیچکس رو نیازمند نکنه و همه سطح مطلوبی از رفاه رو داشته باشن
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    14 0
    پولدار بودن هیچ جای دنیا جرم نیست بلکه اختلاف طبقاتی شدید حاکم در کشور پولدار بودن رو تبدیل به معضل اجتماعی کرده .
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 0
    من به همه این عزیزان که کامنت گذاشتن حق میدم ولی یه سوال تا کی میخاد این وضع ادامه پیدا کنه و آخرش به کجا میخاد برسه وقتی که هیچ مسئولی شنونده نیست و اهمیت نمیده؟؟؟ فقط موندم این جامعه کی ازهم فرومیپاشه؟؟؟
  • مظفرخان IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 1
    دولت و قوه قضائیه از هیچ چیزی نباید بترسند به پشتیبانی ملت میتوانند 90 درصد ثروت دلالها و زمیخواران و رانت خواران را برای احداث و اجرای پروزه های عظیم ملی ظبط نمایند.
  • Saeed ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 0
    واقعا يه بحثى بزارين راجب تفريح جوانان، يه جوان چه تفريحى داره ؟ تفريح چيزى كه كاملا به خود شخص ربط داره يكى ميره دنبال خلاف يكى ميره دنبال تفريحات سالم ، اختلاف اين دو هم به خود شخص مربوط . بپرسيم چرا كشورهاى دور و اطراف اينقدر پر از ايرانى ميشه و با چرا اينقدر طرفدار قليون زياد ؟ با محدوديت هيچ اتفاقى نميوفته اگر فلان خيابون رو ببندن ميرن يه خيابون ديگه، اينجا نتونن تفريحاتى كه دوست دارن رو انجام بدن ميرن كشور هاى ديگه ، خروج ارز و اقتصاد مريض
  • ایرانی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 1
    حالاقرارداد این بازیکننان فوتبال راهمش زیادکنیدفوتبالیست1میلیارد در1سال کارمندیاکارگر1سال 10میلیون کجای این انصاف است؟اینوطر میشه دیگه بچ فوتبالیست یا مربی پورشه سوارمیشه پوز میده پسر کارمندیاکارگرحسرت وافسرده وسرخورده ونامید وبی پول وبیکاراز دنیا سیرشده.پدرش هم حقوق30ساله اش را خرج نکنه حقوق1فصل فوتبالیستحالاشایدبگید دردیگرکشورها به فوتبالیست ها زیادمیدن ولی شما ببینیداونجاهم درامد یک کارگریاکارمند اینقدفاصله داره؟100درصدخیر
  • آرش A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    مقصراین فاصله طبقاتی تمامی دولتهای گذشته هستند.وقتی بانکها به صاحبان کارگاهها و مشاغل کوچک یک ریال وام نمیدن ولی درعوض به سرمایه دارها میلیاردی و یک شبه وام میدن و ثروتمندان ما هم بجای اشتغال زائی دلالی میکنند و از وضعیت اشفته اقتصاد ایران سوء استفاده میکنند و سرمایه هاشون رو در مدت کوتاهی بدون اینکه نفعی به جامعه برسانندچند برابر میکنند بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنندچه انتظاری دارید؟ میخواهین دراین جامعه شکاف طبقاتی و فخرفروشی ثروتمندان نباشه؟
  • عطا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 3
    پولدارها خمس میدهند مالیات نمیدهند و بی پولها مالیات میدهند و خمس نمیدهند حال فهمیدی چرا پولدارها هی پولدارتر میشوند