یک مقام اتحادیه اروپا، خواستار احتیاط در مورد اعمال تحریم علیه ایران شد

کاترین آشتون که به تازگی به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت برگزیده شده، این اتحادیه را از هر نوع شتاب زدگی و تعجیل در مورد تحریم علیه ایران بخاطر برنامه هسته ای، برحذر داشت و خواستار دور اندیشی در این زمینه شد.

خانم آشتون که به تازگی عنوان شغلی‌اش از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت تغییر کرده (پس از پایان دوره ریاست خاویر سولانا) روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد که وی می‌پندارد نقش میانجی بین‌المللی برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران مفید و موثر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت ، در مصاحبه با این خبرگزاری از اظهار نظر در مورد موضع‌گیری کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند فرانسه که خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده است، فاصله گرفت.

وی در ادامه این گفت وگو خاطرنشان کرد: ما در مورد هیچ مساله‌ای نباید بطور سریع اقدام کنیم و تاکید کرد که در مورد تحریم‌های ایران بخاطر برنامه هسته‌ای‌اش ، نیاز به تصمیم‌گیری شورای امنیت است.

خانم اشتون در پاسخ به پرسشی که در این مصاحبه در رابطه با مساله مظنون بودن کشورهای غربی به برنامه هسته‌ای ایران و اصرار این کشورها به اینکه تهران درصدد تولید بمب اتمی است ، مطرح شد ، گفت که از جمهوری اسلامی می خواهد که به آژانس بین‌المللی اتمی اطمینان کامل دهد که غنی‌سازی را در خارج به عمل می‌آورد.

خبرگزاری فرانسه در ادمه نوشت: احمدی نژاد دیروز گفت: ایران با ارسال اورانیوم به کشورهای دیگر برای غنی‌سازی سطح پایین برای تامین نیاز سوخت راکتور خود ، مشکلی ندارد.

برپایه این گزارش ، در حالیکه پیشتر ایران طرح آژانس بین‌المللی اتمی را برای ارسال اورانیوم به کشورهای ثالث جهت غنی‌سازی رد کرده بود ، اظهارات دیروز احمدی نژاد ، شگفتی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را باعث شده است.

آژانس بین‌المللی اتمی برای رفع تنش‌هایی که از برنامه هسته‌ای ایران به بار آمده بود ، پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم ایران را در کشورهای دیگر مطرح و ارائه کرد.

برپایه این گزارش ، شورای امنیت پیشتر سه دور تحریم علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تصویب کرده و خانم کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت در این رابطه ، گفت: توپ همچنان در زمین شورای امنیت باقی مانده است.

خانم آشتون افزود: آنچه ما انجام می‌دهیم به وضوح بیان کرده‌ایم که گام بعدی در مورد ایران شورای امنیت است و خیلی این مساله برایم واضح است.

بر اساس این گزارش ، فرانسه از شرکای خود در اتحادیه اروپا مصرانه خواسته است که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کنند و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نگرانی پاریس را از بیانیه ایران در مورد آزمایش موشک ساخت ایران ، با بیان اینکه فناوری ساخت این نوع موشک می‌تواند در مورد موشک های بالستیک به کار رود ، ابراز داشته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: این بیانیه می‌تواند تنها به نگرانی‌های بیشتر جامعه جهانی دامن زند و ایران به موازات توسعه برنامه هسته‌ای خود ، به فناوری موشک‌های بالستیک دست یابد و برنامه هسته ای ایران فاقد ماهیت اهداف غیر نظامی است.

خانم آشتون در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه همچنین به نقش خود به عنوان مذاکره‌کننده ارشد بین‌المللی با تهران ، سمتی که پیش تر خاویر سولانا تا پایان سال میلادی گذشته به عهده داشت ، اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =