حیات اولیه از اینجا شروع شد: برج‌های 22 متری و فواره‌های آب 400 درجه‌ای

در بستر اقیانوس، دودکش‌هایی روی گسل‌های فعال زمین‌گرمایی وجود دارد که آب فوق‌داغ و مواد معدنی از آن‌ها فوران می‌کند و عجیب‌ترین گونه‌های حیات نیز در آنجا زندگی می‌کنند.

مجتمع فالتی‌تاورز (به معنی برج‌های معیوب) در عمق 2 کیلومتری آب‌های ساحلی ایالت واشنگتن و روی خط‌الرأس خوان دفوکا واقع شده است. در این مجموعه از دودکش‌های طبیعی که به دودکش‌های سیاه معروف است، آب داغ پرفشار و غنی از مواد معدنی از دل زمین فوران می‌کند. این مواد معدنی از گسل‌های فعال زمین‌گرمایی به آنجا راه می‌یابند.

تصویر فوق ترکیبی از 144 تصویر گرفته‌شده با روبات زیرآبی بی‌سرنشین جیسون است که توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سیاتل هدایت می‌شود. مجموعه فالتی‌تاورز بزرگ‌ترین مجموعه دودکش‌ها در محدوده دریچه‌های گرمابی Mothra است و از 14 دودکش که ارتفاعشان تا 22 متر هم می‌رسد، ساخته شده است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‏‌تر، اینجا را کلیک کنید.

منافذ پوسته‌ای در اعماق دریا جزو جذاب‌ترین نقاط زمین برای استخراج مواد معدنی محسوب می‌شوند، چراکه اغلب حاوی کانی‌های فلزی با خلوص و کیفیت بالا هستند؛ اما این مناطق هم‌چنین محل زیست برخی از شگفت‌انگیزترین شکل‌های زندگی روی زمین هستند که می‌توانند حرارت 100 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. دودکش‌های سیاه هم‌چنین داغ‌ترین آب روی زمین را تولید می‌کنند. دمای آب فوران‌یافته از آن‌ها تا 400 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و برخی دانشمندان، این دودکش‌های عجیب را نخستین محل پیدایش حیات اولیه روی زمین می‌دانند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    22 8
    چه جالب من تا حالا فکر میکردم حیاط از جایی شروع میشه که درب داره
    • حمید EU ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      6 9
      مردم از خنده ... خیلی باحال گفتی :
  • شانلی A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    10 2
    شبیه نمای دور قلعه های هری پاتره
  • s RO ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    خوب