۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷

ایسنا نوشت:

با وجود عدم انتشار آمار چک‌های برگشتی شواهد حاکی از افزایش شش برابری سالانه برگشت این سند است.

بانک مرکزی در حالی شمای کلی چند شاخص اقتصادی را در فروردین ماه امسال منتشر کرد که به روال چند ماه گذشته خبری از آمار چک های برگشتی در آن نیست. هر چند که پیش تر راه اندازی سامانه چکاوک و خروج آمار از اتاق پایاپای اسناد بانکی عامل این موضوع اعلام و عنوان شده بود که در ادامه آمار از طریق چکاوک منتشر می شود ولی به هر حال ماههاست که از مبلغ و تعداد چک های برگشتی که طبق آخرین آمارهای اتاق پایاپای در حال افزایش بود خبری نیست. آماری که انتظار می رود با راه اندازی چکاوک به عنوان سامانه مبادله الکترونیکی چک با افزایش شفاف سازی وامنیت در این رابطه، کاهش یافته باشد.

اما به هر حال دبیر کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده بود که در 5 سال گذشته چک های برگشتی شبکه های بانکی 27 میلیون برگ بوده است.

به گفته احمدی در سال 1384،‌ یک میلیون چک برگشتی داشتیم و این رقم در سال 1392 به 5 میلیون و در سال 1393 به شش میلیون برگ چک رسید.

با استناد به آمارهای دبیر کل بانک مرکزی، میزان فزاینده چک های برگشتی در فاصله 9 سال گذشته بیش از 5 میلیون برگ در طول یک سال افزایش یافته است به گونه ای که تعداد این چک ها در سال 1384 حدود یک میلیون و درسال 1393 به شش میلیون برگ رسیده و نشان از رشد شش برابری سالانه آن دارد.

همچنین بررسی گزارش بانک مرکزی از شاخص های اقتصادی در سال جاری نشان می دهد که در فروردین ماه امسال میزان سفته های به اجرا گذاشته شده نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل تا بیش از 291 درصد افزایش یافته است که این آمار نسبت به اسفندماه 1393 حدود 32 درصد کاهش دارد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =