از ابتدای مردادماه امسال تا کنون سه حادثه هوایی و ریلی در کشور به خبرسازترین خبرها بدل شده اند .به طوریکه تنها در یک حادثه سقوط هواپیمای کاسپین 168 نفر جان خود را از دست دادند.این در حالی است که پس از اظهارنظرهای مختلف در خصوص علت این سوانح طی شش ماه گذشته امروز معاون وزیرراه و ترابری علت این سه حادثه تلخ را اعلام کرده است .
به گفته احمد مجیدی ، علت سانحه توپولوف کاسپین به طور قطع ایراد در کمپرسور موتور شماره یک این هواپیما بوده است، که البته هنوز از سوی روسیه تایید نشده اما با این حال اگر روس ها هم تایید نکنند بازهم ایران بر نظر کارشناسانه خود اصرار دارد و در صورت مخالفت روسیه با نظر کارشناسان ایرانی قطعا موضوع به دادگاه کشیده خواهد شد .
البته استدلال این معاون وزیر راه برای به دادگاه کشاندن روسیه برای سقوط توپولف کاسپین حمایت این کشور از شرکت هواپیماسازی خود است .به گفته مجیدی ، روسیه هیچ وقت نظر ایران را که نقص فنی هواپیما را مورد تاکید قرار می دهد قبول نخواهد کرد چرا که این نظر می تواند تماما به ضرر شرکت هواپیماسازی روسیه قرار بگیرد .
این در حالی است که چندی پس از سقوط این هواپیما وزیر راه در یکی از برنامه های تلویزیونی از بروز مشکل در موتور شماره یک هواپیمای خبر داده بود و جالب است که محمد علی ایلخانی چندروز پس ازاعلام این اظهارنظر از سوی وزیر راه تأکید کرد: علت سقوط به مسئله نقص فنی هواپیما برنمی گردد و احتمال میدهیم در حین پرواز، برای توپولف اتفاقی رخ داده که از دستورالعمل هواپیما خارج بوده است.
این در حالی است که امروز نیز معاون وزیرراه و ترابری علت سقوط این هواپیما را نقص فنی اعلام می کند و تاکید دارد ایران آمادگی تکذیب این مساله را از سوی روسیه دارد .
حادثه ریلی و سرعت غیرمجاز
معاون کارآفرینی و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری گفت: هنوز علت سوانح هوایی و ریلی اخیر به صورت مکتوب اعلام نشده است؛ اما براساس نتیجه کمیسیون بررسی سوانح راه آهن علت سانحه ریلی چند روز اخیر در مشهد سرعت غیر مجاز لکوموتیو ران بوده است.
این در حالی است که این حادثه نیز باعث زخمی شدن بسیاری از مسافرین این قطار شد .
بازهم خطای خلبان
به گفته اجمدی مجیدی همچنین علت سانحه توپولوف شرکت هواپیمایی تابان در فرودگاه مشهد خطای خلبان به دلیل فرود در پایینترین دید ( 200 متر) و عدم تنظیم فاصله هواپیما با باند فرودگاه بوده است.
نظر شما