قانون انتقال پایتخت تحت عنوان قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی-اداری کشور، ساماندهی و تمرکززدایی از تهران در ۴ بند از سوی رییس دولت یازدهم به وزارت راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی اداری کشور، ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، این ابلاغ در حالی صورت می گیرد که انتقال پایتخت سالهاست بحث روز دولتمردان در دوره های مختلف روسای جمهور بوده است.

این قانون در جلسه علنی روز یکشنبه (6 اردیبهشت سال جاری) در در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در 16 اردیبهشت ماه به تایید شورای نگهبان رسید و در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری (29 ام) توسط حسن روحانی ریاست جمهوری ایران برای اجرا به وزارت کشور، راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد.

این ابلاغیه در 4 ماده قانونی و تحت‌عنوان قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی- اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران تنظیم شده است. در ماده یک این قانون آمده است: «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران با استفاده از ظرفیت ها، اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی(دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور انجام اقدامات 4 بندی تشکیل می‌شود.»

بندهای این ماده شامل؛ بررسی و جمع‌بندی مطالعات انجام شده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران پیرو مطالعات مجموعه شهری تهران مصوب سال 1382 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، انجام پژوهش های ضروری با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرائی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ، و امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری و جانمایی مکان مناسب برای آن در افقهای زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است.

در ماده دوم این قانون به اعضای شورا اشاره شده و آمده است: «رئیس جمهور یا معاون اول وی به عنوان رئیس شورا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر شورا حضور دارند.»

همچنین در این ماده قانونی، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر نیرو، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور دارند. دو نفر از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، یک نفر از اعضای کمیسیون امنتی ملی و سیاست خارجی و یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به انتخاب مجلس نیز به عنوان ناظر در این ماده قانونی حضور خواهند داشت.

ماده 3 قانون انتقال پایتخت نیز به وظایف شورا اشاره دارد: «شورا موظف است حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، نتایج تحقیقات و مطالعات را تهیه و به دولت ارایه کند.»

ماده 4 نیز به وظایف وزارت راه و شهرسازی اختصاص دارد و در این بند آمده است: «وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت کشور و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، آیین نامه اجرایی این قانون را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب آن تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران ارائه کند.»

قانون فوق مشتمل بر چهار ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 16/2/1394 به تأیید شورای نگهبان رسید.

۴۷۴۷

کد خبر 421098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    44 0
    دو سال مطالعه بیست سال انتقال............
    • بی نام ES ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      0 0
      همش الکیه
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    بیارین خمین.مرکز ایران
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    اگر هزینه انتقال صرف به سازی زیر ساختهای همین تهران بشه بهتر نیست؟
  • کرمانی A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    به نظر من ایران باید ایالتی بشه و بخش هایی هم که از ایران در زمان ننگین قاجار جدا شدن به ایالات متحده ایران بپیوندند، در ضمن امیدوارم هرچه زودتر نیروگاه های آب شیرین کن در ایران راه اندازی بشوند
  • حاجی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    کجا بریم از این جا بهتر. همین جا خوبست
  • وحید IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    انتقال من که باور نمیکنم
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 1
    ما اصفهانی ها حسابی دود و ترافیک و شلوغی داریم خواهشا رو اصفهان حسای نکنید. ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید.
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بنظرم پایتخت باید جایی برود که اطراف آن چند تا بزرگراه و مترو داشته باشد و رفت و آمد ها سریع انجام شود و حریم آن معلوم شود و اطلاع رسانی شود بصورت عمومی