درختان ۱۵۰ ساله چهار باغ، قربانی متروی اصفهان/مسئولان:اطلاعی از قطع درختان نداریم

بیش از ۱۷ سال است که مار خوش خط و خال مترو آرام آرام می‌خزد و زیبایی‌های شهر اصفهان را می‌بلعد و این بارسرو قامتان ۱۵۰ ساله چهارباغ عباسی به دلیل احداث مترو قربانی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان به نقل از مهر، درختان چهار باغ اصفهان این روزها هیچکدامشان یارای مقاومت ندارند و هر بار که تیغه‌های اره برفی با پایشان برخورد می‌کند بدون هیچ واکنشی کمر خم کرده و نقش بر زمین می‌شوند و خاطرات ۱۵۰ ساله مسافران را با خود به گور می برند.

همه جهانیان زیبایی چهار باغ را به دالانی می‌دانند که به واسطه درختان سر به فلک کشیده‌اش ایجاد شده است درختانی که احساس خوبی را در وجود عابران ایجاد می‌کنند و با خضوع به مسافران خوش آمد می‌گویند.

اما اینبار خبرها حاکی از قطع و جابجایی برخی از درختان چهار باغ عباسی که در محدوده کارگاهی مترو اصفهان قرار گرفته‌اند می‌دهد، مترویی که سال‌هاست همچون ماری آهنین در شهر اصفهان می‌خزد و زیبایی‌های شهر تاریخی اصفهان را می‌بلعد.
قطع شبانه درختان در محوطه کارگاهی مترو در میدان انقلاب

زهرا حاجیان یکی از فروشندگان خیابان چهارباغ عباسی که از قطع شبانه درختان در محوطه کارگاهی مترو اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی سخن به میان می‌آورد با انتقاد از عملکرد شهرداری در پروژه مترو اصفهان می‌گوید: مترو فقط شهر را خراب می کند و هیج سودی برای شهروندان ندارد. مگر خرابی‌های ابتدای چهارباغ بالا کم بود که اینجا را نیز دستکاری کردند.

وی که معتقد است همه مردم جهان اصفهان را به چهار باغش می شناسند، ادامه می‌دهد: چهارباغ را هم خراب کردند و دیگر چیزی برای اصفهان نمانده است.

شهرداری باید بهای درختان را بپردازد

رضا جواهریان از دیگر فروشندگان خیابان چهارباغ عباسی نیز که قطع درختان با سن بالای ۱۵۰ سال را ضربه‌ای بزرگ به اعتبار خیابان چهارباغ عباسی می‌دانداظهار داشت: شهرداری درختان دو، سه ساله را جابجا می‌کند و درختان با سنین بالا را قطع می‌کند و برای این کار باید بهای سنگینی را بپردازد چرا که سال‌ها زمان نیاز است تا این درختان دوباره در خیابان چهارباغ شکل بگیرند.

وی که چهارباغ را اصلی‌ترین نقطه گردشگری اصفهان می‌داند، ادامه می‌دهد: اگر مترو نبود هیچ اتفاقی نمی افتاد و امروز این پروژه چهارباغ را از قیافه انداخته است.

اطلاعی از قطع درختان ندارم

در این راستا جواد شعرباف، مدیر عامل قطار شهری اصفهان که معتقد است تنها اقدام صورت گرفته در خصوص درختان چهارباغ عباسی در ایستگاه میدان انقلاب فقط جابجایی بوده است،می‌گوید: اطلاعی در خصوص قطع درختان در این محوطه کارگاهی ندارم.

وی که معتقد است برای قطع و یا جابجایی درختان در محوطه کارگاهی مترو نیازی به مصوبه نیست، ادامه می‌دهد: هرگونه اقدامی در خصوص درختانی که بر سر راه مترو قرار دارند با توجه به روش اجرایی پروژه صورت می گیرد و تصمیم لحظه‌ای در این خصوص اعمال می‌شود.

قطع درختان اجتناب ناپذیر بود

فتح‌الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه در ایستگاه میدان انقلاب که در تقاطع خیابان چهارباغ عباسی است نیاز به قطع تعدادی از درختان بوده است، می‌گوید: اما در این راستا باید یادآور شوم که بحث بر این بوده است که تعدادی از درختان که با استفاده از تکنیک‌های جدید امکان جابجایی را داشته اند جابجا شوند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های نهایی قطع بسیاری از این درختان امری اجتناب ناپذیر بوده است، ادامه می‌دهد: از این رو شهرداری مجبور به قطع این درختان بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: شهرداری اصفهان موظف شده درختانی که امکان جابجایی را داشته در محل دیگری نگهداری و پس از انجام عملیات این منطقه کارگاهی درختان به منظور احیای فضای سبز دوباره راهی چهارباغ شوند.

قطع و جابجایی درختان ایستگاه انقلاب دارای مصوبه است

محسن رنجبر، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این باره می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد درختان جابجا و یا قطع شده از محوطه کارگاهی میدان انقلاب ندارم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح قطع و یا جابجایی درختان در محوطه کارگاهی میدان انقلاب دارای مصوبه است و در کمیسیون حفظ و گسترش نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه می‌کند: بر این اساس از آنجایی که درختان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند در حفظ و نگهداری آنها تلاش زیادی صورت گرفته است و همان اقداماتی که در میدان امام حسین (ع) انجام شده در میدان انقلاب نیز در حال اجراست.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌افزاید: تمام اقدامات صورت گرفته در خصوص قطع و یا جابجایی درختان در محوطه‌های کارگاهی مترو اصفهان با بررسی کارشناسانه و علمی صورت گرفته است.

استفاده از نهال‌های ۶ تا ۸ سال تنها راه درختان چهارباغ

اما افراسیاب دهلوی، کارشناس فیزیولوژی درختان نیز که حداکثر سن درخت برای جابجایی و نگهداری برای استفاده دوباره از درختان را ۸ سال اعلام می‌کند، می‌گوید: جابجایی این درختان نیز باید کاملا علمی و با توجه به شرایط موجود صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان امکان جابجایی درختان بسیار سخت است، ادامه می‌دهد: در این راستا باید از مواد آلی برای نگهداری درختان استفاده شود و آنها را در کیسه‌های پلاستیکی مشکی نگهداری کرد.

کارشناس فیزیولوژی درخت که تنها راهکار جبران درختان قطع شده خیابان چهارباغ عباسی را استفاده از نهال‌هایی با عمر ۵ تا ۸ می‌داند، می‌افزاید: البته این موضوع نیز بسته به شرایط و و نوع ارتباط با گلخانه‌ای مختلف است که این طرح نیز زمان بر خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =