پنهان کردن خطر گسل تبریز اشتباه است/ تامین شرایط زیست آرتمیا 8 بعد محقق می شود

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی، پنهان کردن خطر گسل تبریز را اشتباه خواند و گفت: با توجه به اینکه گسل تبریز یکی از خطرناک ترین گسل های کشور است، با پنهان کاری ها در خصوص خطرناک بودن این گسل مخالف هستم؛ چرا که آگاهی مردم نقطه عطفی در زمان وقوع حادثه است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، خلیل ساعی اظهار کرد: در گذشته تبریز در اثر زلزله های شدید بارها با خاک یکسان شده است، ولی اکنون بر این باور نیستیم که با یک زلزله تمامی بناها از بین می روند.
وی افزود: با نظارت درست سازمان نظام مهندسی ساختمان و برخورد جدی کمیسیون ماده صد شهرداری با متخلفان ساختمانی می توان خسارات ناشی از زلزله را به حدأقل رساند.
وی عمودی بودن لایحه های زمین بر روی گسل تبریز را نشان از فعال بودن این گسل دانست و افزود: باید در ساخت و سازها به شکل لایه ها و کیفیت خاک توجه ویژه شود.
ساعی با اشاره به عزم جدی دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خشکی دریاچه ارومیه در طول 19 سال اتفاق افتاد و از این رو احیای آن نیز در بازه زمانی طولانی انجام می شود که طبق پیش بینی ها در سال 1402 سطح آب این دریاچه به تراز اکولوژیک می رسد و شرایط برای زیست گونه "آرتمیا" فراهم می شود.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در بهترین شرایط 32 میلیارد متر مکعب آب داشت، گفت: اکنون تنها 2.6 میلیارد مترمکعب از آب این دریاچه باقی مانده است و اگر حجم آب دریاچه ارومیه را به 14.5 میلیارد مترمکعب برسانیم، دریاچه احیا می شود.
ساعی با اشاره به راهکارهای مصوب برای نجات دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: 26 راهکار برای احیای این دریاچه مصوب شده است که معتقدم انتقال پساب تصفیه شده شهرهای تبریز و عجب شیر و انتقال آب رود زاب نقش موثری در احیای دریاچه ایفا خواهند کرد.
وی افزود: به منظور اجرای برنامه های محول شده، سال گذشته 88 میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی تصویب شده بود که 43 میلیارد آن تخصیص یافت و در سال 94 در مجموع 2117 میلیارد تومان برای احیای این دریاچه تصویب شده است.
مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی گفت: در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه شاهد شیوع انواع سرطان های پوستی و ریوی خواهیم بود.
وی درخصوص برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستاد مدیریت بحران غدیر، گفت: پیش از این در سال 89 چنین کارگاه آموزشی برگزار کرده بودیم که باتوجه به کارنامه قابل قبول، بار دیگر برگزاری این کارگاه آموزشی به استان ما محول شد.
ساعی افزود: این کارگاه با شرکت شش استان شمال غرب کشور و با هدف تبادل اطلاعات و تجربیات و ارایه راهکار برای واکنش سریع و بلادرنگ در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: در این کارگاه چهار روزه از اساتید دانشگاهی نیز دعوت کرده ایم و معتقدیم با بهره گیری از دانش فنی می توان بحران را مدیریت کرد و خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه را به حداقل رساند.
مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی، ارایه آموزش به مردم را یکی دیگر از ترفندهای مهم در کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه دانست و افزود: به ارایه آموزش در دل جامعه اعتقاد داریم و کشور ژاپن نیز از این ترفند استفاده کرده و بخاطر همین است که تلفات جانی و مالی زلزله های ژاپن بسیار کم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =