رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک رسانه لبنانی، مقاومت را رسوا کننده حباب خالی رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد که تروریست‌ها به زودی از عراق بیرون رانده می شوند.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با پایگاه خبری العهد فرا رسیدن عید مقاومت و آزادسازی و سالروز آزادی جنوب لبنان و پیروزی بزرگ حزب ‌الله در سال 2000 را تبریک گفته و تصریح کرد که این پیروزی از آن جهت مهم است که رژیم اسرائیل چندین کشور عربی را در تعدادی از جنگ‌ های قبلی  شکست داده بود، اما مقاومت بعد از طی چند سال‌ صهیونیست ‌ها را مفتضحانه از منطقه اخراج نمود. این موضوع ثابت کرد که مسلمانان به هر اندازه که بر خودشان تکیه کنند و در یک صف واحد در جهاد بر ضد اسرائیل قرار بگیرند،‌ متوجه می ‌شوند که غیر از حباب تو خالی چیزی نیست. این روحیه جهاد‌گری و پایداری است که می تواند کرامت و عزت را برای مسلمانان محقق کند.


وی با اشاره به شکست ‌های متوالی کشورهای عربی در جنگ بر ضد رژیم صهیونیستی تأکید کرد: علت این شکست‌ها این بود که کشورهای مذکور از مبنای جهاد دست برداشته بودند،‌ اما حزب ‌الله لبنان این هوشیاری را داشت و آموزش‌ ها و مبانی خود را مبتنی بر جهاد و پایداری قرار داده بود و بحمدالله موفق شد این پیروزی بزرگ را برای ملت لبنان و تمامی مسلمانان محقق کنند.


حزب الله رژیم صهیونیستی را به توقف ماجراجویی واداشت


لاریجانی ادامه داد که دستاورد دیگری که حزب ‌الله لبنان برای تمامی مسلمانان محقق کرد بازگرداندن کرامت آنان از طریق سیلی بود که به دشمن صهیونیستی وارد کرد و این روند منجر به پیروزی مقاومت در جریان جنگ 33 روزه در ژولای 2006 شد. اگر چنین سیلی نبود رژیم اسرائیل به تجاوز طلبی و سخت ‌گیری‌ های خود در منطقه ادامه می ‌داد. شکست‌ هایی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه شد، باعث شد متوجه شود که بزرگ ‌ترین قدرت در منطقه نیست و از انجام هر نوع ماجراجویی جدید بیم دارد.

وی تصریح کرد که این دستاوردها به منزله حمایتی است که باعث می‌ شود تمامی مسلمانان دست خود را در دست یکدیگر بگذارند و در برابر جریان کفر در دنیای ما که نمایندگی آن را رژیم صهیونیستی بر عهده دارد با هم متحد شوند.

حمایت گسترده قدرت‌ های استکباری و صهیونیستی از تکفیری‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در زمینه مقابله حزب ‌الله با جریان تکفیری تصریح کرد: حزب‌ الله در مرحله اخیر از درگیری‌ها بر ضد صهیونیستها در خارج از مرزها وارد عمل شده است. در این رویکرد می ‌توان گفت سوریه نمونه‌ ای از این درگیری‌ ها است. در سوریه جریان تکفیری از حمایت گسترده قدرت‌ های استکباری و صهیونیستی برخوردار است،  کیست که نداند تروریست ‌های سوریه با تسلیحات و امکانات قدرت‌ های بزرگ و مزدوران آنها حمایت می ‌شوند ؟ برخی مسائل در سوریه  با حمایت مستقیم صهیونیست ‌ها صورت می‌ گیرد، به ویژه اینکه مجروحان گروه‌ های تروریستی در بیمارستان‌ های رژیم صهیونیستی مداوا می‌شوند و حمایت نظامی و اطلاعاتی و آموزشی تکفیری‌ ها از سوی رژیم صهیونیستی انجام می ‌گیرد.

درگیری با تکفیری‌ها سختر از جنگ علیه صهیونیست‌هاست

لاریجانی ابراز داشت که مسلمانان امروز با یک جریان تروریستی مواجه هستند که "پرچم لا اله ‌الا الله " در دست گرفته است، اما در حقیقت آنها را از پشت خنجر می‌ زند. حزب ‌الله با تجربه و هوشمندی خود موفق به ورود به درگیری واقعی بر ضد تروریست ها شد و واقعیت ‌ها به زودی نشان خواهد داد این درگیری سخت ‌تر از جنگ بر ضد صهیونیست‌ ها بوده، چرا که به صورت مستقیم بر ضد جریان نفاق انجام شده است. همان ‌طور که امام علی (ع) در جنگ بر ضد خوارج می ‌فرماید که این جنگ سخت‌ تر بود، جریان کفر در صدر اسلام کاملاً مشخص بود، اما جریان نفاق شناخته شده نبود. من امیدوارم که حزب‌ الله در این جنگ نیز پیروز شود.

وی در مورد پیشروی‌های داعش در برخی مناطق سوریه گفت: دائماً در جنگ ها حمله و عقب ‌نشینی وجود دارد، در برخی شرایط یکی از طرف ‌ها در برخی مناطق پیشروی می‌ کند ، این موضوع را بارها در جریان جنگ هشت ساله تحمیل‌ شده بر ضد ایران دیده ایم. با وجود خسارت ‌هایی که در برخی جبهه‌ ها وارده آمد، اما پیشروی ‌ها و پیروزی ‌ها در جبهه‌ های دیگر محقق شد.

وی ادامه داد در مورد بحران سوریه مشخص است که برخی دولت ‌ها از یکی از گروه‌ های تروریستی حمایت می ‌کنند ، اما این دولت ‌ها الان به توافقاتی رسیده اند که براساس اطلاعات موجود عناصر تروریستی را در برخی دولت‌ ها آموزش می‌ دهند ، به بهانه اینکه آنها معتدل هستند. اما واقعیت این است که بسیاری از کشتارها و جنایت ‌هایی که در سوریه واقع می‌ شود به واسطه تروریست‌ هایی صورت می‌ گیرد که غرب آنها را معتدل می‌ خواند. ‌

لاریجانی افزود: در شرایط کنونی برخی کشورهای منطقه تروریست‌ ها را آموزش می ‌دهند و امکانات لازم را برای آنها فراهم می ‌کنند و زمینه‌ های ورود تاکتیکی آنها به جنگ را مهیا می ‌کنند، این اتفاق بویژه بعد از شکست ‌های اخیر که تروریست‌ های داعش در عراق و سوریه دریافت کردند، برای حفظ آبروی آنها تشدید شد. آنها از طریق این اقدامات به دنبال دستیابی به امتیازات سیاسی بیشتر هستند.

وی در مورد نقش قطر و ترکیه در بحران سوریه گفت:‌ این نقش ‌آفرینی تنها منحصر به این دو کشور نیست، هماهنگی زیادی بین این دولت ‌ها در این زمینه وجود دارد، اما قطعاً نمی ‌توان موضوع سوریه را با این روش حل کرد. چرا که سوریه در طی چهار سال گذشته قدرت خوب خود برای پایداری را به اثبات رسانده است،‌ حوادث اخیر نیز تاکتیکی است و در تمام جنگ‌ ها امکان وقوع دارد. طبعاً نباید عواملی که در پشت پرده در ورای این حوادث قرار دارد را فراموش کنیم. جریان‌ های تروریستی هر منطقه ‌ای را که بتوانند، اشغال می‌کنند، اما تروریست ‌ها نمی ‌توانند مناطق نابسامان را تحت سلطه کامل خود بگیرند، چرا که اهالی شهرها آنها را بیرون می‌ کنند. نمونه این موضوع اتفاقاتی است که در عراق رخ داد.  این حمله و عقب ‌نشینی ‌ها طبیعی و جزو ماهیت جنگ است.

لاریجانی ابراز داشت که آمریکا و دولت‌های ائتلافی نتوانستند هیچ دستاورد قابل توجهی داشته باشند،‌ این موضوع نشان می ‌دهد که کشورهای مذکور می ‌خواهند جریان تروریستی در منطقه باقی بماند،‌ چرا که این جریان پتانسیل‌ های مسلمانان را به فرسایش می ‌کشد. آنها در محاسبات خود می ‌گویند که این عامل جدید در منطقه می ‌تواند درگیری‌ های فرقه‌ای را بین مسلمانان ایجاد کند. آنها با این عامل جدید شیعیان و سنی‌ها و ایزدیها را می ‌کشند و کردها را به شکلی دیگر وارد درگیری ‌ها می ‌کنند و فتنه در یمن ایجاد می ‌کنند تا بتوانند گروه تروریستی دیگری در این کشور تشکیل دهند. منافع این اقدامات به سود دولت ‌های بزرگ خواهد بود.

ائتلاف غربی هیچ اقدام مهمی بر ضد تروریست ها انجام نداد

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد که ائتلاف غربی به‌ استثنای برخی حملات هیچ اقدام مهمی بر ضد تروریست ‌ها در سوریه و عراق انجام نداده است، اما در عین حال برخی کشورهایی که از داعش می ‌ترسند سعی دارند از این گروه به صورت تاکتیکی در راستای اهداف ویژه خود استفاده کنند و وقتی این اهداف محقق شد اقدام به سرکوب‌ آنها ‌خواهند کرد. این استراتژی اشتباه است ، چرا که جریان‌های تکفیری نشان دادند که آنها نیز از قدرت‌ های بزرگ به صورت تاکتیکی در راستای منافع خود استفاده می ‌کنند . آنها نشان دادند که گروه‌ های تروریستی جماعت‌ های خودگردان هستند که بر اساس رویکردهای خود کار می‌ کنند و با محیطی که در آن حضور دارند، منطبق نمی ‌شود. دولت‌ های منطقه نمی ‌توانند گروه‌ های تروریستی که خود ایجاد کرده ‌اند را تحت سیطره و مدیریت خود قرار دهند. این موضوع را در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق مشاهده کردیم، هنگامی که جریان ‌های تروریستی در افغانستان شکل گرفتند، این روند به پایان نرسید و گروه‌هایی آن با وجود ناامیدی غرب و آمریکا و بسیاری از دولت‌های منطقه از آن ها  همچنان باقی ماندند.

قدرت‌های بزرگ تروریست‌ها را تأسیس کردند


لاریجانی ادامه داد: در یکی از دیدارهای خود وقتی که از یکی از رهبران منطقه در مورد تشکیل جریان‌ های تروریستی سؤال کردم، خودش اعتراف کرد که ما اشتباه کرده‌ ایم. مشخص است که آمریکایی ها نتوانستند جریان‌  های تروریستی در افغانستان را از بین ببرند، بنابراین تأسیس این جریان‌ ها به دست قدرت‌ های بزرگ بود، اما از بین بردن آنها به دست آنها نیست.  تصور برخی دولت ‌های منطقه این است که می ‌توانند این گروه‌ ها را در پشت پرده پشتیبانی کنند و سپس در موقع لزوم آنها را از بین ببرند. این تفکر کاملاً اشتباه است.
وی با اشاره به بروز دو پدیده جدید در منطقه شامل "جریان‌ های تروریستی شورشی" و برخی "دولت‌های شورشی" و مشکل‌آفرین برای منطقه، تجاوز به یمن از سوی یک کشور مسلمان را موضوعی پیچیده دانست و خاطرنشان کرد: آن ها(دولت های مشارکت کننده در تجاوز به یمن ) مدعی هستند که خون مسلمانان برای آنها مهم است. حتی در جریان جنگ 33 روزه در لبنان و جنگ اخیر غزه نیز برخی از این دولت ‌ها با وجود اینکه هیچ کمکی نکردند،‌ ، ظاهر را حفظ کردند. ولی در جنگ یمن آنها حتی ظاهر را نیز حفظ نکردند و جنایت‌ های زیادی بر ضد ملت یمن انجام دادند، این یک شورش و تمرد به شمار می‌رود. باید به این نکته اشاره کرد که این دو پدیده با وجود اینکه مشکلات زیادی برای مسلمانان ایجاد می‌ کند، اما هیچ نتایجی [برای عاملان آن ] محقق نخواهد کرد.

تروریست‌ها با خفت و خواری از عراق خارج خواهند شد

لاریجانی با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده عراق گفت که معتقد است تحولات این کشور مسئولان آن را به این سمت خواهد کشاند تا ابعادی از اختلال و مشکلات موجود در فضای نظامی و اطلاعاتی را کشف کنند و خطرات ناشی از اختلافات داخلی را بشناسند و در نتیجه به این ترتیب قدرت کشور را تقویت نمایند. وی ابراز داشت که داعش در زمان حمله به عراق ضعیف بود، اما عوامل تقویت اراده این گروه تروریستی در عراق به وجود ضعف در نیروهای مسلح و اطلاعاتی بعلاوه اختلافات سیاسی و گرایش‌ های فرقه ‌ای بین شیعیان و اهل تسنن و کردها در رسانه‌ های جمعی باز می ‌گردد. اینها موضوعاتی بودند که دشمنان از آن سوء استفاده کردند. به صورت کلی من امروز احساس می ‌کنم که این تحولات جریان ‌های مختلف را به نوعی از وحدت و همبستگی رسانده و آنها ضرورت تقویت پتانسیل نیروهای مسلح را درک کردند و این روند می‌تواند ثبات را برای آینده عراق و دولت این کشور محقق نماید.

وی ادامه داد طبعاً برخی دولت ‌های منطقه از اینکه دولتی مهم مانند عراق به ثبات و شکوفایی پایدار برسد،‌ خوشحال نیستند، اما وقتی این کشور قوی ‌شود، خواهد توانست بر تمامی مشکلات موجود غلبه کند. تروریست ‌ها هیچ جایگاهی در آینده عراق ندارند و گروه‌ های تروریستی با خفت و خواری از این کشور خارج خواهند شد. در سوریه نیز با وجود ارتش قوی همین اتفاق خواهد افتاد و پایان تروریست ‌ها مانند عراق خواهد بود.

بحران لبنان تنها در داخل این کشور قابل حل است

وی در مورد اوضاع لبنان  و انتخاب رئیس‌ جمهور این کشور گفت: بحران لبنان تنها در داخل این کشور قابل حل است، طبعا دولت ‌های دیگری وجود دارند که می ‌توانند در این زمینه کمک کنند، تمامی جریان‌ ها و گروه‌  های داخلی لبنان مانند حزب  ‌الله و جنبش امل و اهل تسنن و شیعیان و مسیحیان و گروه‌ هایی که شخصیت‌ های سیاسی مطرح و با نفوذ در کشور دارند، باید دور هم جمع شوند و گفتگوهای ملی را جهت رسیدن به توافق سازنده آغاز کنند. اگر آنها این تصمیم را بگیرند موفق خواهند شد. اراده لازم در بسیاری از شخصیت‌ های سیاسی که من با آنها دیدار کرده ام، وجود دارد و برای تحقق این امر باید گفتگوهای بیشتری صورت گیرد.

تجاوز به یمن اشتباهی استراتژیک

وی در خصوص اوضاع یمن تاکید کرد: حوادث یمن بسیار دردناک است و به وجهه عربستان سعودی آسیب زیادی وارد کرده است، هرچه که باشد عربستان یک کشور مسلمان است و این حوادث یک شکست برای جهان اسلام به شمار می ‌رود، چرا که یک کشور مسلمان به کشور مسلمان دیگر که از لحاظ اقتصادی ضعیف ‌تر از آن است حمله می ‌کند. ملت یمن شجاع و متمدن است. این حوادث زشت به این آسانی ‌ها از ذهن مسلمانان پاک نخواهد شد، به‌ ویژه که سعودی‌ ها از تمامی انواع تسلیحات بر ضد ملت یمن استفاده کردند. تجاوز عربستان به یمن یک اشتباه استراتژیک و بزرگ برای منطقه بود که متأسفانه انجام شد.

عربستان چهره خود را در یمن مخدوش کرده است

وی در مورد تلاش‌های ایران برای توقف تجاوز و کمک به ملت یمن توضیح داد که این تلاش ‌ها به دنبال توقف جنگ در سریع‌ ترین زمان ممکن و رسیدن به تفاهم بین یمنی ها بود، تهران اعتقاد دارد که حل مسائل در هر کشوری باید در عرصه داخلی آن انجام شود. بنابراین گفتگوهای داخلی در عراق و سوریه و یمن را حمایت می‌ کند. در دنیای امروز نمی‌ توان از طریق انجام جنگی کشور را به اطاعت و تسلیم شدن در برابر کشور دیگر مجبور کرد. عربستان اگر به روال کنونی خود در یمن ادامه دهد، وجهه خود را مخدوش کرده است.

روند مذاکرات هسته ای رو به جلوست

علی لاریجانی در مورد مذاکرات هسته ‌ای ابراز داشت که روند مذاکرات هسته  ‌ای با وجود چالش ‌های مختلف ادامه دارد و روندی رو به جلو دارد. مذاکرات در لوزان به چارچوب توافق رسید، اما همچنان جزئیاتی وجود دارد که باید در نشست ‌های آینده آن را حل کرد. طبعا برخی مشکلات و اختلافات وجود دارد و ما به صورت کلی باید نگاه به مذاکرات هسته ‌ای مثبت باشد،‌ به ویژه اینکه این مذاکرات در مسیر پیشرفت است.

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه اتحاد با روسیه و چین برای تشکیل ائتلاف جدید ابراز داشت که در شرایط کنونی به این صورت به این سؤال پاسخ می ‌دهد و این روند مرتبط با مسائل متعددی است،‌ مناسبات طولانی بین دو کشور در تمامی ابعاد و زمینه ‌ها به ویژه بعد از اعمال تحریم ‌ها بر ضد ایران وجود داشته است. این مناسبات بیش از پیش تقویت شده است و می ‌تواند در آینده نیز با استحکام بیشتری دنبال شود. البته ائتلاف با این دو کشور مبتنی بر برخی عوامل است که در شرایط کنونی نمی ‌توان به آن پرداخت.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =