دهمین زنی که در سیستان و بلوجستان مسئولیت سیاسی به عهده گرفت کیست؟

کلیدملی نوشت:

«علی‌اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان در مدیریت خود رکوردی در به‌کارگیری و اعتماد به زنان ثبت کرده است. او به تازگی دهمین مسئولیت را به یک زن سپرد و یک زن را به‌عنوان بخشدار مرکزی میرجاوه معرفی کرد. «سیمن دخت تقی مفخمی»،به عنوان نخستین بخشدار زن بخش مرکزی میرجاوه سکان بخشداری این شهرستان را بر عهده گرفت.

او که روزگاری برای ادامه تحصیل از شمال به جنوب کشور سفر کرده بود، فصل جدیدی در زندگی‌اش رقم خورد. از تنکابن به زاهدان رفت تا ادامه تحصیل دهد، در زاهدان با یک مرد زابلی ازدواج کرد. مردی که تا کنون در پیشرفت‌های اداری - مدیریتی او همراهش بوده است.

همسر خانم تقی‌مفخمی وقتی او در امتحان پذیرش برای وزارت کشور قبول شد و مشخص که باید به سراوان برود انتقالی خود به شهرستان سراوان را گرفت و همسرش را همراهی کرد تا او بتواند در فرمانداری سراوان مشغول به کار شود. سپس وقتی خانم تقی‌مفخمی به زاهدان و به عنوان کارشناس معاونت سیاسی استانداری انتخاب شد باز هم همسرش او را همراهی کرد تا بسترساز موفقیت‌های امروز این زن شمالی در سیستان و بلوچستان شود. این فوق لیسانس جغرافیای برنامه ریزی شهری، سعی دارد تمام تلاش خود را برای بهتر شدن میرجاوه به کارگیرد. در ادامه گفتگوی کلید ملی با بخشدار مرکزی میرجاوه را می خوانید.

شما اولین بخشدار زن در منطقه‌ای هستید که کمتر مدیریت زنان را تجربه کرده است. حتی در انتخابات شوراهای دوره چهارم که خانم رییسی به عنوان عضو شورای میرجاوه انتخاب شد برای ادامه تحصیل از حضور در این مسئولیت منصرف شد. چه شد که این پست به شما پیشنهاد شد و با آن موافقت کردید؟

چند پیشنهاد خوب کاری داشتم از جمله معاونت فرمانداری، اما از آنجایی که میرجاوه به تازگی شهرستان شده است و از سوی دیگر دوست داریم که بانوان در عرصه های اجتماعی حضور داشته باشند، در نتیجه تصمیم بر این شد که یک زن انتخاب شود تا بتوانیم مشارکت زنان میرجاوه را نیز باخود داشته باشیم. گرچه میرجاوه، زنان تحصیل کرده زیادی دارد، اما هیچ وقت این شهامت را پیدا نکرده‌اند که در جامعه فعال باشند و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند تا بتوانند پا به پای مردان در عرصه های سیاسی حضور داشته باشند. در میرجاوه، زنان مشارکت چشمگیری ندارند چرا که بافت آن قبیله‌ای و قومی است. شاید هدف از این انتخاب، یک جرقه‌ای برای بانوان باشد تا به خود باوری برسند.البته استاندار ما نگاه ویژه‌ای به حضور بانوان در عرصه های اجتماعی دارند و آنها را حمایت می‌کنند. وی با نگاه به لیاقت و شایسته سالاری افراد را انتخاب می‌کند. نگاهی به مرد یا زن بودن فرد ندارد. لیاقت پست و مقامی را داشته باشی، آن را احراز می کنی.

آیا همسرتان با شغلتان کنار آمده‌اند و در این خصوص مشکلی ندارد؟

از آنجایی که همسرم فرهنگی است، نه تنها با مشکلی ندارد، بلکه خود او مشوقم در این راه بوده. او در خیلی از زمان‌ها من را همراهی کرده تا با مشکل مواجه نشوم.

شما به عنوان بخشدار میرجاوه چه برنامه هایی را برای میرجاوه دارید؟

در اولین قدم از روستاهای بخش مرکزی بازدید کردم تا بتوان با مشاهده مشکلات از نزدیک برای رفع و حل و فصل آنها قدمی بردارم و اگر مشکلی وجود دارد آن را به فرمانداری و بعد به استانداری اعلام کنم تا بتوانیم بهتر واردعمل شویم. موضوع و هدف دیگر ارتباط موثر با بانوان است. هدف ما این است که بانوان در تمام سطوح به خود باوری برسند و دراجتماع حضور پیدا کنند و مشارکت داشته باشند. ایجاد شورای هم‌اندیشی برای بانوان نیز یکی دیگر از برنامه‌هایم است.

 

نگاهی به مسئولیت‌های زنان در مدیریت‌های سیستان و بلوچستان

 

نام

مسئولیت

۱

زهرا اربابی 

معاون توسعه منابع انسانی استانداری

۲

حمیرا ریگی

فرماندار قصرقند

۳

معصومه پرندوار

فرماندار هامون 

۴

طاهره هامون‌نورد 

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان 

۵

رابعه اربابی

رییس مرکز بهداشت شهرستان فنوج

۶

ملیحه رضایی

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیکشهر

۷

مرضیه طاهری 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان

۸

سعیده دهمیری

مدیر اداره تامین اجتماعی ایرانشهر 

۹

مروه بانو جهانی 

بخشدار بخش مرکزی سیب و سوران

۱۰

سیمین‌دخت تقی‌مفخمی

بخشدار بخش مرکزی میرجاوه 


۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    1 0
    عالیه ....
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    سوال برام پیش اومد: مدیرای آموزش و پرورش را هم استاندار انتخاب میکنه؟
  • معصومه A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    موفق باشی بانو
  • همشهری IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 1
    مدیر محترم سایت از مدیران زن استان سرکار خانم دکتر خسروی مدیر انتقال خون استان را از قلم انداخته اید.