۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
عملیات نجات در برده مار

همزمان با شروع عملیات نجات بخشی گسترده در محدوده سد و نیروگاه داریان با آثار 12 تا 40 هزارساله توسط 4گروه باستان شناسی از کشف آثار معماری سنگ چین در اورامان خبر داده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش محوطه برده مار (ده کُن) در دره پل ملا از توابع شهرستان سرو آباد استان کردستان بخشی از برنامه کاوش‌های نجات بخشی محوطه‌های فرهنگی-تاریخی واقع درمحدوده سدونیروگاه داریان در منطقه اورامان است.

در مراحل نخستین کاوش این محوطه، آثاری ازمعماری سنگچین همراه با پراکندگی سفال یافت شده که لایه سطحی آن دارای آثاری از دوره اسلامی است.

بنابه این گزارش، علاوه بر کاوش در این محوطه،مکان‌های دیگری با آثار دوره‌های پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه‌سنگی با قدمت بین 12 تا 40 هزار سال پیش و مکان‌های مربوط به دوره‌های متأخرتر طی چند ماه اخیر شناسایی شده‌اند و کاوش آن‌ها توسط چند تیم از باستان شناسان شروع شد.

کاوش‌های باستان شناسی در محدوده سد داریان توسط 4گروه باستان شناسی و با هدایت فریدون بیگلری انجام می شود.

برنامه کاوش نجات بخشی در مکان های "پارینه سنگی هجیج محدوده سد و نیروگاه داریان" ، کاوش در "مکان های سلین و بررسی محوطه های فرهنگی تاریخی محدوده سد و نیروگاه داریان"، کاوش در "مکان های مرشیخ (پل ملا)و بررسی محوطه های فرهنگی و تاریخی محدوده سد و نیروگاه داریان" و کاوش در "مکان های سوچر و پل ملا و بررسی محوطه های فرهنگی -تاریخی محدوده سد و نیروگاه داریان" به ترتیب با سرپرستی سونیا شیدرنگ ، حنان بحرانی پور ،امیر ساعد موچشی و فریدون بیگلری انجام می شود.

همزمان با کاوش‌های باستان‌شناسی، بررسی‌های مردم‌شناسی در محدوده سد داریان به زودی توسط تیمی از مردم‌شناسان ایرانی و فرانسوی شروع خواهد شد.

حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه گفت:حوزه فرهنگی اورامان زیستگاهی است که از دوره پارینه سنگی تا دوره اسلامی تداوم داشته است.

او افزود: این دره جایگاه فرهنگی مهمی در منطقه دارد به گونه ای که آثار وجودی آن هنوز در گویش اهالی دیده می شود واز این سو شناخت آن دارای اهمیت فراوان است .

این باستان شناس پیشکسوت ابراز امیدواری کرد که در کنار ساخت این سد ضمن حل مشکل کم آبی منطقه به ارزش های فرهنگی موجود در منطقه نیز اهمیت داده شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    3 0
    بلکه به این خاطر دست از احداث. این سد بردارند