هادی بهادری معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در اولین نشست مطبوعاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل ستاد به گفتگو با خبرنگاران پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، در ساختمان ستاد احیا دریاچه ارومیه ، بهادری دبیر ستاد اولین نشست مطبوعاتی به گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه پرداخت.

بهادری در این نشست با بیان اینکه دریاچه ارومیه وضعیت خوبی نداشت و این کارها باید از 10 سال قبل آغاز میشد گفت بحران کنونی نتیجه امنیتی شدن فضا و نبود هیچ برنامه ای در ادوار قبلی بوده که دکتر روحانی با اختصاص بودجه اختصاصی بیش از 1900 میلیاردی در سال 94 برای نجات دریاچه در نظر گرفته است.

دبیر ستاد افزود خشک شدن دریاچه باعث تعطیل شدن کشاورزی در شرق دریاچه و افزایش بیماری های آسم و سرطان در این منطقه بخصوص در آذربایجان غربی شده است و با ادامه این روند دریاچه به بیابان نمک تبدیل خواهد شد  لذا ما باید دریاچه را ناموس خود بدانیم و برای دفاع از ناموسمان تلاش کنیم زیرا خشک شدن دریاچه و کاهش ذخایر آب زیرزمینی جدی است.

وی، صرفه جویی در مصرف آب را لازمه احیای این دریاچه بیمار عنوان کرد و گفت: در این محدوده جغرافیای هفت میلیارد متر مکعب آب داریم که باید 20 درصد آن توسط انسان مصرف شود، این درحالی است که ما 75 درصد این آب را مصرف می کنیم در حالی که مصر با مصرف 41 درصدی در جهان بیشترین مصرف رادارد ، این یعنی مرگ دریاچه ارومیه!

بهادری درباره طرح انتقال آب از خزر هم گفت که این طرح جوابگو نیست زیرا زمان زیادی برای انتقال و تحقیقات برای ثمربخشی آن نیاز است لذا طرح انتقال آب از وان عملی تر است با توجه به اینکه دولت ترکیه هم موافقت های ضمنی اش را با این طرح ابراز کرده است.

او از سیستم اجرایی استان برای ضعف در ساماندهی و بهره وری از بودجه کلان دریاچه ارومیه گله کرد و از دانشگاه آزاد بابت کمک در تلاش برای فرهنگ سازی در بین روستاییان و کشاورزان قدردانی کرد.

وی همچنین از لزوم فرهنگ سازی درباره مصرف آب در استان خبر داد و گفت که بر اساس مبانی دینی، اخلاقی و ملی رها کردن یک لیوان نیمه پر آب هم درست نیست و این حساسیت می بایست برای مردم تبیین شود. او با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت که اسراف کنندگان آب به بهشت نمی روند.

بهادری همچنین از دکتر روحانی بابت توجه ویژه به دریاچه ارومیه تشکر کرد و گفت عیسی کلانتری بعنوان رئیس ستاد احیا اختیارات تام از سوی رئیس جمهور برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی را دارد .

معاون عمرانی استاندار در پایان از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه و مردم دعوت کرد تا نهایت تلاش خود را در به ثمر نشستن احیای دریاچه ارومیه انجام دهند .

سینا افشاریان

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =