توصیه های پیامبر(ص) برای ماه رمضان/ اخلاق خود را در این ماه خوب کنید

پیامبر اکرم(ص) در خطبه ای که توسط حضرت علی (ع) روایت شده، در فضیلت ماه رمضان سخنانی بیان کرده است.

ترجمه متن اين خطبه را در ادامه می خوانید:

اي مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوي شما روي كرده است. ماهي كه نزد خدا برترين ماه‌هاست و روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعت‌هايش بهترين ساعت‌هاست.

ماهي است كه در آن شما را به ميهماني خدا خوانده‌اند و از كساني قرار داده شده‌ايد كه از كرامت خدا بهره مي‌برند. نفس‌هاي شما در آن تسبيح و خوابتان عبادت است و كارهاي شما در آن مورد قبول و دعاهايتان در آن مستجاب است. پس از خدا با نيت‌هاي راستين و دل‌هاي پاك بخواهيد كه در اين ماه توفيق روزه داري براي او، و تلاوت کتابش(قرآن) را به شما بدهد.

با گرسنگي و تشنگي (به واسطه روزه) گرسنگي و تشنگي روز قيامت را به خاطر آوريد. بر فقيران و خانه نشستگان(مساكين) صدقه بدهيد. 

بزرگان خود را گرامي بداريد و به کوچکتران خود محبت كنيد و به خويشان خود مهر بورزيد. زبان‌هاي خود را از آنچه نبايد گفت نگاه داريد و چشمان خود را بر حرام بپوشانيد و گوش‌هاي خود را از شنيدن ناشنيدني‌ها حفظ كنيد. با يتيمان مردم محبت بورزيد تا بعد از شما به يتيمان شما محبت كنند. از گناهان خود به سوي خدا توبه كنيد. هنگام نماز دست‌هايتان را به دعا بلند كنيد‏؛ زيراكه وقت نماز بهترين وقت‌هاست. در اين اوقات خداوند با رحمت به بندگان خود نظر مي‌كند و هرگاه با او مناجات كنند‏‏ جوابشان مي‌دهد و هرگاه او را ندا دهند به آنان لبيك مي‌گويد و اگر او را بخوانند (دعايشان را) مستجاب مي‌كند.

اي مردم! جان‌هاي شما در گروي كارهاي شماست. پس جان خود را با طلب آمرزش (از بند) رها سازيد. پشت‌هاي شما از بار گناهان گران است؛ پس با طول دادن سجده‌ها آن‌ها را سبک کنيد و بدانيد كه خداوند به عزت و جلال خود قسم ياد كرده است كه نمازگزاران و سجده كنندگان در اين ماه را عذاب نكند و در روز قيامت آن‌ها را از آتش جهنم نترساند.

اي مردم! هر كه در اين ماه مومن روزه داري را افطار دهد ثواب آن برابر آزاد كردن برده و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود.

اي مردم! هر كه اخلاق خود را در اين ماه خوب كند، در روزي كه قدم‌ها بر صراط مي‌لغزد از آن به راحتي مي‌گذرد و هر كه كار خدمت گزار يا كنيز خود را سبك گرداند خدا در قيامت حساب او را راحت مي‌كند و هر كه در اين ماه شر خود را از مردم باز دارد خداوند در قيامت غضب خود را از او باز مي‌دارد.

هر که در اين ماه يتيمي را گرامي دارد خداوند او را در قيامت گرامي مي‌دارد و هر که با خويشاوندان خود ديدار کند (صله ارحام)، خداوند او را از اتصال به رحمت خود در قيامت منقطع نخواهد کرد. هر که در اين ماه سنتي را به پا دارد خداوند براي او برات دوري از آتش جهنم را مي‌نويسد. هر که در اين ماه نماز واجبي بخواند خداوند براي او ثواب هفتاد نماز(ماه‌هاي ديگر) را مي‌نويسد. هر که در اين ماه بر من صلوات بفرستد، خداوند ترازوي اعمالش را براي روزي که ترازوي اعمال سبک است سنگين مي‌گرداند و کسي که در اين ماه يک آيه از قرآن را بخواند ثواب کسي را دارد که در ماه‌هاي ديگر ختم قرآن کرده باشد.

اي مردم! همانا در اين ماه درهاي بهشت باز است؛ پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر روي شما نبندد و درهاي جهنم در اين ماه بسته است پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر روي شما باز نکند. شياطين در اين ماه در زنجيرند پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    27 1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • محمد ES ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    12 2
    اللهم صل علی محمو وآل محمد و عجل فرجهم از همه التماس دعا داریم
  • بی نام RU ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    1 1
    فیض بردیم دست شما درد نکند
  • رضا IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    3 1
    سلام ودرود خدا بر محمد وآل محمد صل الله علیه واله وسلم
  • محمد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 1
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم
  • مهرداد بشیری ES ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    درود خدا بر پیامبررحمت.ص وشما مروجین آیین نورانی اسلام عزیز التماس دعا