طلب 91500 میلیاردی تامین اجتماعی از دولت/ کدام جراحان، شکم بیمار را باز می کنند ولی درمان نمی کنند؟

موضوع گفتگوی دیشب درباره هزینه های پزشکی و بدهی دولت و بیمه ها به بیمارستانها بود. در این میزگرد، عنوان شد دولت 90 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته به بیمه تامین اجتماعی دارد و 1500 میلیارد تومان نیز به بدهی های دولت، امسال اضافه شده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر میرسیدی، مجری برنامه های پزشکی صدا و سیما در ابتدای میزگرد پزشکی گفت: بدهی های سنگین بیمه ها موضوع امشب گفتگوی ما در گفتگوی ویژه خبری است. سایه بدهی 3500 میلیارد تومانی بیمه ها بر سر طرح تحول سنگینی می کند. برخی کارشناسان می گویند اینت بدهی سنگین ممکن است آثار منفی در روند اجرای طرح تحول داشته باشد.

او با پخش گزارشی، سخنان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیراز و البرز را مطرح کرد که از تاخیر 5 ماهه بیمه ها در پرداخت بدهی های خود، گلایه کردند.
مهمان اصلی این برنامه دکتر همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بود که سئوال اول را پاسخ داد: بدهی های بیمه ها سنگین است. مشکل کجاست؟
همتی گفت: باید شرایط سازمان را که تحویل گرفتیم مرور کنیم. تیم مدیریت جدید در حالتی سازمان را تحویل گرفت که 9 ماه تاخیر در پرداخت بدهی بیمارستانها داشتیم. ما سال گذشته در طول 12 ماه، 16 ماه بدهی های سازمان را پرداختیم. در سال گذشته مراکز درمانی نسبتا به روز دریافت کردند.


ادامه تاخیر بیمه ها برای دادن طلب بیمارستانها
مجری پرسید: الان وضعیت چطور است؟
همتی گفت: الان با تاخیر دو تا 3 ماهه در کل کشور روبرو هستیم.

مجری پرسید: چرا دانشگاه های علوم پزشکی می گویند 6 ماه است به آنها پرداخت نمی شود؟
همتی گفت: اینطور نیست. به داروخانه ها تا بهمن ماه سال گذشته بدهی مان را پرداخت کرده ایم. ممکن است برخی داروخانه ها طلب بهمن ماه را دریافت نکرده باشند، ولی در حسابهایشان ریخته ایم که از ابتدای ماه، دریافت می کنند. ما از لحاظ وضعیت بدهی در ابتدای اسفندماه قرار داریم. طبق قانون می توانیم 2 ماه به اسناد داده شده از سوی بیمارستانها رسیدگی کنیم. فکر می کنم تاخیر نسبت به قبل خیلی کمتر شده باشد.


گلایه یک رئیس بیمارستان از تاخیر در دریافت طلبها
در این بخش از برنامه دکتر فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی به صورت تلفنی وارد بحث شد و به این سئوال جواب داد: بیمارستان شما دو ماه طلب دارد از بیمه ها؟
دکتر نوحی گفت: نکته مهم این است که بسیاری از هزینه های درمانی وابسته به سازمانهای بیمه ای است، مانند پرداخت به شرکتهای دارویی، پرداخت حقوق پرسنل، پرداخت کارانه پزشکان. سازمانهای پایه بیمه ای، اگر منابع کافی در اختیار داشته باشند دلشان می خواهد هر چه زودتر بیمه شان را بپردازند.


مجری به دکتر نوحی اصرار کرد که: ما می دانیم شما دوست نداریم رابطه تان با بیمه ها بهم بخورد. راستش را بگویید چند ماه از بیمه ها طلبکارید؟
نوحی گفت: ما در ارتباط با طلب بیمه اجتماعی آبان پارسال به روز بوده ایم. آذرو دی و بهمن را علی الحساب پرداخت کرده اند. البته این طلبها کامل نمانده و بخشی اش مانده است.


میرسیدی از این رئیس بیمارستان پرسید: این تاخیرها بر کیفیت درمان شما تاثیر گذاشته؟
نوحی گفت: این تاخیرها در موارد خودش تاثیرگذار باشد و طرح تحول درمان را تحت تاثیر جدی قرار می دهد. انشاالله این طرح متوقف نمی شود ولی طلب ما نیز مهم است و مراکز ما به شدت وابسته به پرداختی بیمه ها هستند و به نظرم بیمه ها تلاش دارند که این بدهی هر چه زودتر پرداخت شود. البته باید اسناد ما را هم ببینند، امیدوارم هر چه زودتر این پرداختی ها صورت گیرد.

مجری پرسید: پس تسویه حساب قطعی تا شما چه زمانی است؟
نوحی گفت: درباره تسویه حساب قطعی ما حدود 5 ماه طلب داریم.


تامین اجتماعی برای تحول درمان 3200 میلیارد تومان پول کنار گذاشته
همتی، معاون درمان تامین اجتماعی وارد بحث شد و گفت: ما درباره داروخانه ها، ارقام بدهی را تا بهمن ماه پرداخت کرده ایم. سال گذشته تقریبا پرداخت ما به مراکز طرف قرارداد به روز شد و داروسازان، بخشهای زیادی از مطالبات خود را گرفتند. ما بدهی 16 ماه را در 12 ماه سال گذشته پرداختیم. در ابتدای طرح سلامت، بار زیادی به ما تحمیل شد و 100 درصد پرداختی سازمانهای بیمه گر افزایش یافت. در طرح تحول نظام سلامت، سازمان تامین اجتماعی با تمام وجود کار کرد. ما 3200 میلیارد تومان برای این طرح در سال جاری برآورد هزینه کرده ایم. این مبلغ، منابع ما را تحت تاثیر قرار می دهد. سازمان تامین اجتماعی به دولت وابسته نیست و باید حق بیمه وصول کند تا بتواند پرداخت کند.


مجری از او پرسید: مواردی هست که شخصی برای درمان حضور می یابد و بعد می گویند چون از پرداخت بیمه ها مطمئن نیستیم، تا پول ندهید شما را بستری نمی کنیم یا مواردی بوده که جراحان شکم بیمار را باز کرده اند و بعد دیده اند مشکل دیگری نیز به جز تشخیص اولیه دارد ولی چون در اوراق بیمه ای نیامده، شکم را دوباره دوخته اند تا بیمار برود اوراق بیمه ای اش را تکمیل کند. چرا این مسایل در درمان پیش می آید؟

همتی جواب داد: ما هیچ بیمارستانی نداریم که بیمار تامین اجتماعی را پذیرش و بستری نکند. مسئله دیگر درباره بدهی ها این است که برخی از بیمارستانهای دانشگاهی نتوانستند به موقع اسناد را به ما برسانند. به همین خاطر در دو هفته گذشته با بیمارستانهای دانشگاهی مکاتبه کردیم که اسناد را ارائه کنند تا سریعتر پرداخت کنیم. ما مصوبه هیات مدیره را گرفتیم که معادل شهریور ماه را به صورت علی الحساب به آنها پرداخت کنیم.


طلب 91هزار و 500 میلیاردی تامین اجتماعی از دولت
میرسیدی از این مدیر ارشد تامین اجتماعی پرسید: طلب شما چقدر از دولت است؟
همتی گفت: ما 90 هزار میالیارد تومان طلب انباشته از دولت داریم که دیوان محاسبات نیز این مبلغ را تایید و محاسبه کرده. در سال جاری نیز 1500 میلیارد تومان از دولت به دلیل پرداخت سهم حق بیمه بیکاری طلب داریم.


طلب های وزارت بهداشت چقدر است؟
در این بخش از برنامه دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز به صورت تلفنی وارد بحث شد و به این سئوال جواب داد که آیا او سخنان آقای همتی را تایید می کند؟
حریرچی گفت: من تشکر می کنم از اقدامات سازمانهای بیمه گر ولی باید گفت ما از مجموع 8373 طلب خود که اسنادش را به بیمه ها در سال 93 تحویل دادیم، تنها 5023 میلیارد تومان یعنی 60 درصد حاصل کرده ایم و 40 درصد از مطالبات سال 93 ما حاصل نشده. این را هم باید گفت ما در وزارت بهداشت هیچ مریضی را به خاطر ندادن پول با محدودیت بستری مواجه نمی کنیم، این هم که گفته می شود جراحی، شکم یک بیمار را باز کرده و درمان نکرده، این مسایل را نداریم. این مسایل خط قرمز ما است.

مجری پرسید: ولی از این مسایل در بیمارستان خصوصی داشتیم؟
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بیمارستانهای خصوصی در حیطه ما نیستند. تعهد ما در طرح تحول درمان، درباره بیمارستانهای دولتی است. تعرفه هایی هم که اعلام شده با هماهنگی سازمانهای بیمه گر و مصوبه شورای عالی بیمه بوده است.
مجری باز گفت: قول وزیر رفاه را داشتیم که از این طرح حمایت کند ولی مثل اینکه حمایت او کامل نبوده؟
حریرچی گفت: این حمایت را نیز وزیر رفاه کامل انجام داده. این صحبتها کمکی به حل موضوع نمی کند. ما روشی که پیشنهاد دادیم این است که برای بیمه ها منابع جدیدی خلق شود. بعد هم در برخی هزینه های بیمه ها، صرفه جویی کنیم.

در این بخش از برنامه، دکتر میرسیدی مجری این میزگرد، جمع بندی خود را ارائه کرد: این اتفاق در نظام درمان کشور افتاده که بر اساس منابع، باید طرح تحول سلامت را دنبال کند. امیدواریم با همت دولت، بدهی های بیمه ها تاخیر نداشته باشد و امیدواریم ادامه طرح تحول سلامت را در مراکز درمانی شاهد باشیم.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    4 5
    هر روز هزینه های درمانی زیادتر میشه و خدمات کم