کشاورزی آذربایجان غربی باید به سمت مکانیزه شدن و استفاده از فناوریهای نوین حرکت کند

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه کشاورزی استان باید به سمت مکانیزه شدن و استفاده از فناوریهای نوین حرکت کند، گفت: ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی در استان نسبت به سرانه کشوری می تواند کمک شایانی به بهبود وضع درآمد و معیشت مردم بکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از استانداری آذربایجان غربی ،تقی کهوریان در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان، بر لزوم تجهیز حداقل 70 درصد از اراضی استان به سامانه های آبیاری تحت فشار تاکید کرد و افزود: محصولات کشاورزی در استان با هزینه بالا و مصرف آب بسیار تولید می‌شود در حالی که برای کشاورزان درآمد ناچیزی در بردارد .

وی اظهار کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی بیش از 60 درصد از ارزش افزوده متعلق به بخش خدمات، 18.4 درصد مربوط به بخش کشاورزی و تنها هشت درصد به بخش صنعت تعلق دارد هرچند که تاکید بر اولویت و افزایش بخش صنعت است.

كهوريان افزود: باید بخش صنعت با بهره گیری از فنآوریهای نوین جایگاه خود در استان را بازیابد و بتوان این بخش را توسعه داد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در راستای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات در کنار یکدیگر می توان صنایع تبدیلی را گسترش داد و از این ظرفیت برای تولید با کیفیت به خصوص در زمینه مواد لبنی بهره برد.

وی ادامه داد: هم اکنون26 درصد تولید سیب کشور در آذربایجان غربی صورت می گیرد که می توان با تغییر الگوی کشت میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد.

کهوریان اضافه کرد: استان همان گونه که در تولید می تواند سرآمد باشد باید در بازاریابی و فروش محصولات تولیدی نیز پیشرو باشد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای ارتقای کیفی و کمی محصولات و نیز فروش و صادرات باید تشکلهای صنفی در کنار دولت باشند چرا که باید باور کنیم استقلال کشور به کشاورزی وابسته است و اگر بهترین صنایع را داشته باشیم ولی محتاج واردات مواد غذایی باشیم متضر خواهیم بود.

در این مراسم یک مرتعدار نمونه و دبیر انجمن صنفی کشاورزان آذربایجان غربی نیز به بیان مشکلات وارائه پیشنهادات خود در جهت حل مشکلات کشاورزان پرداختند. در ادامه از 60 کشاورز نمونه استانی نیز با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

رو نمائی از سه دستاورد تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

همچنين طی مراسمی با حضور معاون برنامه ریزی استاندار، مديركل جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی ازسه دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی استان همزمان با گرامیداشت روز جهاد کشاورزی رونمایی شد.

بررسی فراوانی زنگ زرد گندم و تاثیر آن بر عملکرد و اجزای عملکرد برخی ارقام گندم نان، سیستم کنترل تلفیقی جوندگان مضر در باغات سیب استان، مطالعه بیولوژی و فنولوژی سس و بررسی روش های مکانیکی و شیمیایی مناسب برای کنترل انگل سس زراعی در مزارع چغندر قند استان سه طرحي بود كه در اين مراسم رونمايي شد.

برای اجرا و عملیاتی کردن این طرحها اعتباری حدود یک میلیارد ریال هزینه شده است .

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =