رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به کامنت یکی از مخاطبان درباره عملکرد اعضای این اتحادیه درباره عملکرد مشاوران املاک توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی مخاطبان، کم و بیش از دست برخی از اعضای صنف زحمتکش مشاوران املاک گلایه می کنند و می گویند آنها سواد درست و حسابی ندارند و مشخص نیست چه کسی بر کار آنها نظارت می کند.

یکی از مخاطبان در سرویس مشکلات مردم، این کامنت را نوشته: باسلام"این بنگاه های مشاوراملاک چه کارفوق العاده ای انجام میدهند که دریک معامله کوچک میلیونها تومان ازطرفین معامله درقالب حق کمسیون دریافت می کنند .تازه بدون هیچ محدودیتی دراین شهرقارچ گونه درحال گسترش است .وهیچ نظارتی هم ازجانب مراجع ذیصلاح برکارآنها صورت نمی گیرد پس دراین وسط دفترخانه های ثبت اسناد چه کاره اند؟خواهان پیگیری هستیم .باتشکر

در این رابطه با حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفتگویی ترتیب دادیم که در پی می خوانید:

کامنت را برای شما خواندم، در این باره نظری دارید؟
اولا اینکه از سال 87 تعداد مشاوران املاک افزایش نیافته و همچنین کاهش هم نداشته است. در تهران تا حدود 12 هزار نفر مشاور املاک داریم. روزانه تعدادی انصرافی داریم و ورودی هم به همین میزان داریم. لذا افزایش مشاوران املاک قارچ گونه ای نداشته.
دوم اینکه ما با صدور پروانه کسب جدید مخالفیم، ولی واقعیت این است که دولت، حدود صنفی و سقف صدور پروانه همه اصناف را در کل کشور برداشته. یعنی در هیچ نقطه ای از ایران، در هیچ صنفی محدودیت صدور پروانه وجود ندارد. این را دولت به دلیل بیکاری انجام داده است. به آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دو کارت زرد برای مسایل دادند تا بیکاری را از این طریق کاهش دهند. لذا ممنوعیت صدور پروانه ها در اختیار ما نیست، مضافا اینکه گفتم 12 هزار مشاور ملکی در تهران از سال 87 تاکنون افزایشی نداشته اند.


درباره مبالغی که این مشاوران از مردم مطالبه می کنند، چه نظارتی صورت می گیرد؟
بگذارید چون خودم وکیل هستم از کار وکلا مثال بزنم: یک وکیل دادگستری در دادگاه می رود و پرونده قتل را دفاع می کند و حکم متهم را از قصاص به حبس کم می کند. از دادگاه که بیرون می آید، می گوید 2 میلیارد تومان دستمزد من است. موکلش نمی گوید تو پس چه کردی؟ یک کلمه حرف زدی. یک کلمه حرف مگر 2 میلیارد تومان می ارزد؟ وکیل می گوید یک عمر زندگی ام را گذاشته ام و وکیل شده ام و بدانم در دادگاه چه حرفی بزنم که تاثر بگذارد. وگرنه تو اگر می توانستی خاله خانباجی ات را می آوری در دادگاه از تو دفاع کند. حالا او حساب نمی کند که این وکیل یک عمر درس خوانده، بارها پرونده ها را باخته، بارها جریمه شده، با قضات مشکل پیدا کرده تا حالا بتواند اینطور دفاع کند. دفاع وکیل از موکل قیمت ندارد.

 

این چه ربطی به مشاوران املاک دارد. شما نرخنامه داده اید که نیم درصد از معاملات را دریافت کنند ولی به همین هم توجه نمی شود؟
مردم پیش مشاور املاک می روند. البته مردم که می گوییم منظور آن بخش از مخاطبان شماست، وگرنه همه مردم را اینطور نیستند و خوب می دانند از مشاوران چقدر خدمت می کنند. این بخش از مردم پس از اینکه کارشان تمام شد به مشاور ملکی می گویند چه کرده ای؟ یک برگه نوشته ای. مشاور می گوید من عمرم را گذاشته ام تا یاد بگیرم این را نویسم. بارها ضرر و زیان داده ام، بارها مشکل برایم پیش آمده تا یاد گرفته ام اینطور قرارداد بنویسم وگرنه خانه خانباجی ات را می آوردی این برگه را برایت بنویسد. من صد بار تاوان دادم تا یاد گرفتم. لذا برخی مردم با حوزه تخصصی و مشاوره آشنایی ندارند. ما فرهنگ مشاوره نداریم. در فرهنگی که مالیات ندادن زرنگی تلقی می شود، اینطور می شود. وگرنه در کشورهای غربی هر کس مالیات ندهد، از حیوان کمتر است. لذا فرهنگ مشاوره باید در کشور جا بیفتد و این مبالغ که به عنوان حق کمیسیون می گیرند نسبت به زحمات و کاری که مشاور می کند مبلغ کمی است.


ولی برخی موارد مشاهده شده که با وجود توافق بین طرفین معامله، مشاور املاک بنا به دلایلی، قیمت را بالاتر می برد. این کار درست است؟
برخی مواقع مشاور املاک باید قیمت واقعی ملک را بگوید. لذا مشاور تکلیف دارد اگر قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده کمتر است لذا مشاوره می آید و به او می گوید در این منطقه، قیمت واقعی اینقدر است. مشاور اصلا باید به کسی که اطلاع ندارد بگوید قیمت منزل در این منطقه اینقدر است. لذا این کار مشاور املاک بسیار پسندیده است. باید واقعیت را باید بگوید.


شما می گویید قیمت واقعی را باید بگوید، مگر مشاور املاک کارشناس دادگستری است که قیمت واقعی روی خانه ها بگذارد؟
نخیر. اتفاقا کارشناس دادگستری می آید از مشاور املاک نرخ می گیرد. واقعیت این است که هیچ مرجعی برای قیمت گذاری وجود ندارد.

اگر مرجعی برای قیمت گذاری وجود ندارد، چرا مشاوران املاک با بالابردن قیمت مسکن در محلات، می گویند فقط ما می دانیم قیمت "واقعی" چقدر است؟
مشاور املاک سعی دارد قیمت عرفی و منطقی و واقعی منطقه را که به حقیقت نزدیک است را بگوید. ممکن است کسی بگوید خانم ام را متری 10 میلیون بفروش. این مال اوست، مشاور می گوید اینقدر نمی ارزد، فروشنده می گوید تو به این نرخ برای فروش بگذار. مشاور نمی تواند دخالت کند. قانونی وجود ندارد بگوید چرا این شخص خانه اش را متری 10 میلیون برای فروش گذاشته.

وقتی قاعده ای وجود ندارد، فکر نمی کنید مشاوران املاک با نرخ هایی که می گویند، باعث افزایش قیمت در محلات می شوند؟
قاعده ای برای قیمت گذاری روی خانه های مردم وجود ندارد، چرا وجود ندارد؟ چون قاعده ای به نام "تسلیط" داریم که می گوید مردم به اموال خود مسلط هستند. یعنی املاکشان را هر چه بخواهند می توانند بفروشند و اگر کسی نخواست، نخرد.


بررسی کرده اید 12 هزار مشاور ملکی تهران دارای چه تحصیلاتی هستند؟
کسی که پروانه مشاوره می گیرد 116 ساعت آموزش اجباری دارند. برخی مردم تصوراشتباه دارند که اینها سواد ندارند. ما در اتحادیه صنف مشاوران املاک دانشگاه علمی کاربری تاسیس کردیم و 3 هزار دانشجو داریم و بنده رئیس این مرکز هستم. این مرکز آموزشهای رسمی از کاردانی تا کارشناسی را ارائه می کند و امسال نیز در تلاشیم دوره های کارشناسی ارشد برای این مرکز بیاوریم. حدود 80 درصد کسانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند دارای پروانه کسب هستند و افرادی نیز که در این صنف هستند، اشخاص بسیار فهیم و عموما آدمهای باسوادی هستند. حتی آنهایی که مدرک تحصیلی ندارد، دانش و بینش بالایی از مردم و مشکلاتشان دارند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    9 10
    دزد با چراغ روشن .اینها فکر می کنند برنده شدند از خون ما مردم الهی خون از دماغ شون در بیاد خیلی ادمهای بدی هستند خیلی بد تو فرشته ادمی می شناسم با پایاده امد سرایدار خونه بود بعد اقا مشاور املاک شد الان یکی از ثروتمندان فرشته است .
  • محمود IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    6 10
    یعنی یه سری مغلطه در ازای سوالات پرسشگر جواب دادند جناب رییس. یه ذره بهش رو بدی سطح کار این قشر رو در حد دانشمندان ناسا و ریاضیات و فیزیک می برن بالا. همشون آدم های فهیم و تحصیلکرده و به درد بخور جامعه. خدایی نکرده هیچ مشاور املاکی بی سواد و کم سواد و بدی وجود نداره. خجالت هم خوب چیزیه.
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    5 8
    این حرفا الکیه کاملا مشاوران مسکن جو ایجاد می کنند.
  • شهروندی ازاردبیل A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 4
    اصلابنده اظهارات رییس مشاورین املاک راقبول ندارم .اولا80درصدمشاورین املاک رادراستان اردبیل معلمان به خوداختصاص داده اندونه افرادبیکارثانیا اینهاهیچ اطلاعاتی ازقیمت مسکن ندارند ودربرخی مواقع باتبانی قبلی با خریداریافروشنده مبالغ گزافی به جیب می زنندواصلا مشاوره دادن رابلد نیستند .این معلمان که شغل ثابتی دارند نباید به انهامجوزداده شود .بلکه باید به افراد بیکارمجوزداده شود تاازامشکلات زندگیش کاسته شود.وشاهد برخی اعمال وحرکات ناهنجاردرجامعه نباشیم.
  • احمدرضا ايراندوست A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    4 6
    متاسفانه هنوز در بين برخي از مردم فعاليت مشاورين املاك جا نيفتاده ، خيلي ها پرداخت حق الزحمه مشاوران املاك را به نوعي پرداخت پول زور ميدانند ، همانطور كه جناب عقبايي رياست اتحاديه توضيحات كافي در اين مورد ارائه نمودند، مورد ديگر مبني بر حقانيت دستمزد افراد شاغل در اين صنف ، سرمايه اي است كه تحت عنوان محل كار و وسايل مورد نياز توسط افراد داراي پروانه ، به كار گرفته شده .همين افراد ميتوانند با فروش محل كسب خود ، وجه آن را در بانك اندوخته نموده و ماهانه بدون هيچ گونه زحمتي ، سود آن را دريافت نمايند.خيلي از افراد نيز خودشان مبادرت به تنظيم قراردادهاي اجاره و مشاركت ميكنند كه به دليل آشنا نبودن با مواد قانوني ، دچار مشكل شده كه دست آخر براي رهايي دست به دامان مشاور املاك ميشوند .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 5
    باید مشاور املاکا جمع بشن چون باعث افزایش تورم میشن . املاکی ها برای دریافت 500 هزار تومن اسکونت بیشتر با تبلیغ خونه رو چندین میلیون تومن گرونتر میفروشن. بهتره یه اداره جداگانه برای معملات ملک تاسیس بشه و مشاور املاکی های مفتخور هم بناچار مجبور به اشتغال تو قسمتهایی خواهتد شد که برای جامعه مفید باشن
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 5
    جناب عقبايي همونطور كه ميدونيد درصدهايي كه در ايران لحاظ كرده ايد هيچ تفاوتي با درصدهايي كه مثلا در امريكا وجود دارد ندارد ولي مشكل محاسبه شما ميدونيد كجاس اينه كه مشاور شما تصورش اينه كه از هر دو طرف بايد هرچقدر ميتونه بگيره در صورتيكه مشاور شما بايد تكليف خودشو مشخص كنه يا مشاور خريداره يا مشاور فروشنده و ادمهايي كه شما با اصطلاحا ١٦٠ ساعتتون تربيت ميكنيد اينقدر سعه صدر ندارن كه بتونن اعتدال رو رعايت كنن و خواه ناخواه طرف كسي رو ميگيرن كه اول بهشون رسيده پس لطفا دندون طمعتون رو بكشون و قانون خودتون رو اصلاح كنيد
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    4 5
    خداییش واسه توجیه پول املاکی ها چه مثالی از وکلا ایشون زده...خیلی به هم شبیه بود...خدا انشالله سوادایشونو زیاد کنه و به کسایی که ایشون وکلیلشونه صبر و توکل عطا کنه...
  • محمد ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    4 5
    آبروى هرچى وكيل بردى
  • مهندس ناظر A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    4 5
    مهندس ناظر ساختمان با حداقل لیسانس مهندسی عمران در یک ساختمان پانصد متری فقط سه میلیون تومان در یکسال حقوق میگیرد ولی مشاور املاک بدون مسئولیت با یک ربع کار و یک مبایعه نامه نوشتن ده میلیون درآمد دارد۰۰۰۰این به جز تبعیض چیست؟؟؟؟ قشر زحمتکش مشاور املاک ۰۰۰ خودتان بگویید زیر کولر چه زحمتی داره
  • کوروش IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    9 5
    "در کشورهای غربی هر کس مالیات ندهد، از حیوان کمتر است". متاسفم با این طرز صحبت. کلا حرفاش پا منقلی بود. اون مثال وکیل هم خیلی بی ربط بود. پدر بنده منزلش رو برای اجاره به بنگاه سپرد با قیمت 40 میلیون، تمام مشتری هایی که می آمدند از منزل بازدید کنند، می گفتند بنگاه گذاشته 45 میلیون. چون طبق محاسبات خودشون، 5 میلیون تو اجاره نزدیک 40 هزار تومن به پول کمیسیون شون اضافه می کنه. با همچنین صنف زحمت کشی روبرو هستیم. دلم برای اون استاد دانشگاهی می سوزه که برای یک ساعت و نیم درس دادن 7000 تومن می گیره. کلا هم روزی 2 کلاس بهش می دن. تو کشورمون فقط باید دلال باشی تا پله های ترقی رو طی کنی
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    2 6
    عمده گرانی مسکن دست بنگاه های املاک است توخیابان وحیدیه نظام آباد 100تابنگاه هست 99تا ازاینها بسازبفروشند پس هرچی ملک گرانتربشود دوسرسودند اکثراینها کارمندان شهرداری هم هستند تحقیق کردم بنگاه میاد یک خونه بفروشه به من خونه متری 2میلیونی را به من میگه 3میلیون نهایت وسطش بیشتریاکمتر را میگیره جورمیشه ملکش را فروخت حالامن هی میگ پول ندارم مهم نیست 40وام داره 50رهن میدیم 100هم خودت بیار 50رهن نمیره کاری نداشته باش بامن حالا من کم آوردم یکسال بعد بفروشم متری نهایت زوربزنم 2میلیون همین خونه را چند فروختی به من .بنگاه ها عامل گرانی هستند توهمین خیابان بنگاهی را میشناسم تو یکسال 1میلیارد سود کرد چی میگه شعبه دوم را رفت تو نارمک زد
  • مردم A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    5 6
    دلایل خیلی کودکانه است