عضو هیئت داوران جشنواره فجر درباره اهدای نادرست جایزه بخش صدا تاکید کرد اشکالی متوجه علی معلم نبود و تایپیست در این مورد مقصر بوده است.

سمیه علیپور: محسن علی​اکبری فیلم​های حاضر در این دوره از جشنواره را آثاری متنوع ارزیابی کرد که برخی از آن​ها به استانداردهای سینمای ایران نزدیک بوده​اند. او در گفت​​​و​گویی درباره داوری​های این دوره از جشنواره سخن می​​گوید.

کیفیت و ساختار فیلم​های بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رضایت​بخش بود؟
فیلم​های امسال از تنوع خوبی برخوردار بودند که گاه تماشای آن​ها خستگی ما را از بین می​برد. تصور می​کنم این فیلم​ها انتظارات مخاطبان را در سال 1389 در جریان اکران عمومی تامین کند. فیلم​ها در فضاهای متفاوتی بودند و در ژانرها مختلفی ساخته شده بودند و در نتیجه نیاز ذائقه​های مختلف را تامین​ می​کند. با توجه به کیفیت فیلم​ها در جریان این جشنواره فاصله​ها تا سینمای استناداردی که مدنظر است، کمتر شده و تعدادی فیلم که تقریباً منطبق با استانداردها ساخته شده بودند، در جشنواره به نمایش درآمدند.

منظورتان از این سینمای استاندارد چیست؟
اولین و مهمترین ویژگی سینمای استاندارد و فیلم استاندارد، وجود یک فیلمنامه خوب است؛ فیلمنامه​ای که فقط یک تعلیق نداشته باشد و داستان آن با چند تعلیق پیش برود. مساله دیگر مدت​ زمانی است که برای تولید فیلم​ها صرف می​شود. نمی​توان انتظار داشت همه فیلم​ها یکی دو سال فرصت برای آماده سازی داشته باشند اما برای بهبود کیفیت فیلم​ها لازم است تا مانند استانداردهای جهانی پنج تا هفت هفته به پیش​تولید آثار اختصاص پیدا کند. معمولاً​ در ایران زمانی اینچنین به پیش​تولید اختصاص نمی​یابد. در مورد سخت افزار هم می​توان انتظار داشت که دولت تا حدودی نیازهای سینمای ایران را برای ارتقای کیفیت تکنیکی فیلم​ها فراهم کند.

کدام فیلم​ها به استاندارهایی که به آن اشاره کردید، نزدیک بودند؟
«ملک سلیمان» در بسیاری از موارد فنی پیشرفت​های زیادی نسبت به سینمای ایران داشت و به استاندارهایی که مدنظر است، نزدیک شده بود. اما از آن​جا که بخش​های فنی این فیلم در خارج از کشور انجام شده بود، برای نادیده نگرفتن زحمات هنرمندان ایرانی جایزه​های موازی را در بخش​های بهترین صدا، جلوه​های ویژه​ رایانه​ای و موسیقی اهدا کردیم.

پس جایزه بخش صدا به درستی مشخص و حتی موارد موازی تعیین شده بود، اما در مراسم اختتامیه جایزه به فردی دیگری غیر از علیرضا علویان اهدا شد. خبرنگاران در سالن اختتامیه حضور نداشتند از این رو به درستی نمی​دانم چه اتفاقی روی سن رخ داده اما در جریان مراسم جایزه به حسین ابوالصدق اهدا شد؛ در این لحظه شما به عنوان هیئت داوران که روی سن حضور داشتند، هیچ واکنشی نشان ندادید؟
ابتدا باید این مساله را بگویم که من به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران، به دلیل شرایطی که برای خبرنگاران در این برنامه رخ داد از آنان عذرخواهی می​کنم، اما واقعیت این است من به عنوان داور هم جایی برای نشستن نداشتم. به هر حال ممکن است مسائلی از این دست در جریان برنامه​ای رخ بدهد و نباید خبرنگاران چندان از این قضیه دلگیر شوند؛ چون حداقل این بوده که به مدت 10 روز این گروه در برج میلاد بدون اینکه نگران محل پارک باشند حضور یافتند و امکانات رفاهی مناسبی برای آنان تامین شد و فضایی به وجود آمد که در کمال رفاه و آرامش فیلم​ها را ببینند و آن​ها را نقد کنند براین اساس احساس می​کنم به دلیل مشکلی که به وجود آمد نباید همه حسن​ها را نادیده گرفت.

در مورد جایزه صدا چه اتفاقی رخ داد؟
مساله جایزه​ای که بین آقای ابوالصدق و علویان به اشتباه رد و بدل شد، اشتباه تایپی بود. یعنی تایپیست به اشتباه به جای نام آقای علویان چیزی شیبه علایی یا علیدی نوشته بود که آقای معلم براساس این اشتباه تایپی تصور کرد، «آل» نوشته شده و جایزه را به نام آقای ابوالصدق خواند.

جایزه​های بخش بازیگری نیز خبرساز شد. در گفت​و​گوهایی که با برخی از اعضای هیئت داواران داشتم، آنان دلیل اهدا نشدن جایزه به حمید فرخ​نژاد را مشابه بودن بازی​های او به هم عنوان کردند. نظر شما در این مورد چیست؟
از ابتدا قرار ما این بوده که هیچ یک از اعضای هئیت داوران سخنگوی باقی نباشد و هرکس نظر شخصی​اش را بیان کند،​ من هم در این مورد نظر خودم را می​گویم. به نظر من محسن تنابنده در «سنگ اول» بازی بسیار ویژه​ای داشت. مشخص بود که او مدت​ها روی این نقش کار کرده تا در نهایت به این شکل از بازی رسیده است. بازی او در این فیلم بسیار درخشان بود و به همین دلیل جایزه را هم به دست آورد.

جایزه برای این فیلم به تنابنده اهدا شد؟
در نهایت جایزه برای هر دو کار او، «هفت دقیقه تا پاییز» و «سنگ اول» اهدا شد.

بازی حمید فرخ​نژاد چطور؟
بازی فرخ​نژاد هم قابل تقدیر و ستایش بود اما جمع شش نفره داوران متفق​القول تنابنده را به عنوان برگزیده سیمرغ بخش بازیگری معرفی کردند.

در مورد جایزه نقش مکمل زن هم سیمرغ به کسی داده شد که برای اولین بار در سینما بازی می​کرد. علت اهدای این جایزه چه بود؟
در این بخش بازی​های خوب آناهیتا نعمتی را در «آل» و مهناز افشار را در «تسویه حساب» داشتیم اما بازی این خانم به گونه​ای بود که توجه ما را کاملاً به خود جلب کرد. هرچند ایشان برای اولین بار در «لطفاً مزاحم نشوید» مقابل دوربین سینما رفتند اما از بازیگران تئاتر هستند.

البته او بازیگر تئاتر نیست، شیرین یزدان​بخش تماشاگر حرفه​ای تئاتر است.
ایشان در مورد اینکه گفتند بازیگر تئاتر نیستند،​ شکسته نفسی کردند، او بازیگر تئاتر است.

اهدای جایزه سیمرغ زرین به فیلم سینمایی «عصر روز دهم» در حالی که این فیلم در هیچ رشته​ای جایزه نگرفت، واکنش​هایی را از سوی منوچهر محمدی، تهیه​کننده آن به همراه داشت.
واقعیت این است که جایزه سیمرغ زرین هیچ ارتباطی با هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران که جمع شش نفره ما مسئولیت آن را برعهده داشت، ندارد. این سیمرغ را معاون امور سینمایی اهدا می​کند. آقای شمقدری «عصر روز دهم» را دیده بودند و به دلیل نگاهی که در این فیلم به کربلا و شیعیان وجود داشت آن را پسندیدند و تصمیم گرفتند جایزه را به این فیلم اهدا کنند. البته تاکید می​کنم این جایزه به آقای راعی به عنوان کارگردان اهدا شده است.

شش نفره بودن گروه داوران مشکلی را در مورد رای​گیری​ها به وجود نیاورد؟
قرار ما از ابتدا این بود اگر رای ها 3 به 3 شد، از نظر دبیر جشنواره به عنوان رای هفتم استفاده کنیم اما در هیچ موردی این اتفاق نیافتاد و حداقل با آرای 4 بر 2 به نتیجه می​رسیدیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =