به گفته یکی از داوران جشنواره فیلم فجر بعضی از اعضای هیئت داوری اعتقاد داشتند بازی حمید فرخ‌نژاد در «شب واقعه» تفاوتی با «عروس آتش» ندارد و به همین دلیل سیمرغ بلورین به او اهدا نشد.

سمیه علیپور: در شرایطی که جشنواره فیلم فجر فعالیت خود را به پایان رسانده، ابراهیم فیاض در گفت‌ و‌گو با خبرآنلاین درباره کیفیت داوری در بخش​های مختلف جشنواره صحبت کرده است.

فیلم​هایی را که در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره به نمایش درآمد و مورد داوری شما قرار گرفت چطور ارزیابی می​کنید؟ کلیت کارها رضایت بخش بود؟
فیلم​های خوبی زیادی در این دوره از جشنواره دیدیم. رقابت در میان این فیلم​ها بسیار زیاد بود.​ روزانه هفت هشت فیلم می​دیدیم و حدوداً​ 11 ساعت را به دیدن فیلم​ها اختصاص می​دادیم.

زمانی طولانی را روزانه به دیدن فیلم​ها اختصاص می​دادید. کار بازبینی فیلم​ها را دیر شروع کردید؟ اسامی هیئت داوران روز چهارن بهمن ماه اعلام شد.
یادم نیست از چه روزی دیدن فیلم​ها را شروع کردیم. به هر حال برای اینکه کپی فیلم​ها از میان نمایش​هایی که در سایر سینماها داشتند به دست ما برسد، زمانی نیاز بود که همین مساله موجب شد مدتی طولانی در یک روز فیلم​ها را ببینیم.

گفتید رقابت بین فیلم​ها بالا بود. به همین دلیل در بخش بازیگری دیپلم​های افتخار متعددی اهدا شد؟
ما نمی​توانستیم بازی مریلا زارعی را در «کیفر» نادیده بگیریم و یا خانمی که اولین بازی خود را در فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» انجام داده بودند. بازی بازیگر مردی که در فیلمی با زن برادر اسیر خود ازدواج می​کند به گونه​ای نبود که نادیده بگیریم.

منظورتان امین حیایی در «بیداری رویاها»​است؟
بله، بازی او بسیار حرفه​ای بود و مانده​ بودیم که درمقابل این کیفیت بازی چه کاری باید انجام دهیم. سینمای ما به حدی از شکوفایی رسیده که نمی​توان بعضی کارهای ارزشمند را نادیده گرفت.

از میان این بازی​های خوب، بازی حمید فرخ​نژاد نظرتان را جلب نکرد؟
اتفاقاً من بازی فرخ​نژاد را بسیار پسندیدم، او هم در «شب واقعه» و هم در «به رنگ ارغوان» بازی خوبی انجام داده بود، اما برخی از اعضای حاضر در گروه داوری معتقد بودند بازی او در «شب واقعه» تفاوتی با «عروس آتش» ندارد. به همین دلیل او موفق به کسب جایزه نشد.

گفتید در میان بازیگران زن هم کار سختی برای انتخاب پیش رو داشتید. چطور از میان تمامی بازی​های خوب بازیگران جایزه را به کسی اهدا کردید که برای اولین بار مقابل دوربین رفته بود؟
شخصیت واقعی این بازیگر در نقشی که ایفا می​کرد،​گم شده بود و این مساله​ای نبود که ما نادیده بگیریم. اتفاقاً​ در مورد این بازیگر همه داوران نظر موافقی داشتند.

جایزه صدا چرا در جریان اهدا دچار مشکل شد؟ هیئت داوران در جلسات خود به چه کسی رای داده بودند؟
در مورد جایزه این بخش چیزی به خاطر ندارم،​ چون این بخش بیشتر در حوزه کارگردان​ها و فیلمبردار​های حاضر در گروه بود و چندان به حوزه من مربوط نمی​شد.

به هرحال زمانی که جایزه روی سن به اشتباه اهدا شد،​ متوجه این مساله نشدید که به مجری تذکر بدهید؟
اشتباهی بود که بعداً تصحیح شد. این بخش مربوط به امور اداری است و به ما ارتباطی پیدا نمی​کرد.

فیلم شاخصی در این دوره از جشنواره دیدید؟
«طلا و مس» از نظر من فیلم بسیار خوبی بود. کارگردان این فیلم سه فیلم میرکریمی را در هم تلفیق کرده بود و اثری به مراتب بهتر از فیلم او به وجود آورده بود. «شب واقعه» هم فیلم خوبی بود. «به رنگ ارغوان» مضامین پیچیده​ای را در خود گنجانده بود و «ملک سلیمان» هم کاری پیشرفته بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =