رهاسازی آب بالادست برای کشت تابستانه خوزستان

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان با اشاره به اعلام برنامه کشت تابستانه گفت: درست است که زمان اعلام این برنامه به تاخیر افتاده اما بین استانداری و وزارت نیرو صحبت‌هایی شده که میزان آب مورد نیاز کشت در حوضه‌های زهره و کرخه را از سدهای بالادست رهاسازی کنیم و وزیر نیز در این زمینه قول مساعد داده است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از ایسنا ، هاشم بالدي اظهار كرد:​ در حوضه​هاي كارون و دز مشكلي برای تامين آب نداريم اما براي رسيدن آب به پايین دست لازم است آبياري در بخش كشاورزي را مديريت و مصرف آب را بهينه كنيم زيرا مي‌خواهيم آب را از اين حوضه‌ها به حوضه‌هاي ديگر استان انتقال بدهيم.
وي افزود: در حوضه​هاي آبی مارون، كرخه و زهره به دليل كاهش آورد اين رودخانه‌ها با محدوديت كشت مواجه هستیم. در مارون نیز به احتمال زياد كشتي صورت نگيرد اما برنامه داريم براي رودخانه زهره از سد كوثر و برای كرخه از سد سيمره آب را رهاسازي کنیم.
بالدی تصریح کرد: رهاسازي آب برای حوضه​هاي زهره و كرخه به اين معنا نيست كه تمام اراضي کشاورزی اين حوضه كشت شود بلكه كشت در این حوضه‌ها با محدوديت انجام مي‌شود.
وی عنوان كرد: تاكنون براي تحقق قول وزير نيرو پيگيري زيادي كرده‌ايم اما هنوز دستورالعملي به ما ابلاغ نشده است تا برنامه كشت را اعلام كنيم. البته به دليل تاخير زياد در زمان كشت در اين هفته جلسه كشت تابستانه با حضور سازمان‌هاي مربوطه را برگزار مي‌كنيم كه در اين جلسه سازمان آب و برق استان گزارش نهايي رهاسازي آب را اعلام مي‌كند و بر اساس آن برنامه كشت تابستانه اعلام خواهد شد.
بالدی خاطرنشان كرد:​ از آنجایی که شرايط رودخانه كرخه خيلي بحراني است علاوه بر رهاسازی آب از سد سيمره در بالادست، درصدد هستیم مقداري آب را از دز به اين حوضه انتقال دهيم.
مديرکل ستاد بحران استانداري خوزستان تصريح كرد: كشاورزان ما بايد بدانند كه در شرايط خشكسالي هستيم و باید در مصرف آب صرفه جويي كنند و در اين راستا استفاده از روش هاي نوين آبياري جهت كاهش هدررفت آب ضروري است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =