ایسنا نوشت:

سخنگوی دولت که در جلسه امروز خود خبر تازه‌ای برای مخاطبان اقتصادی نداشت به مروری بر آمار رشد اقتصادی، خبرهایی در حوزه انرژی و همچنین یارانه پرداخت و بازهم وعده پیگیری موضوع نظام پرداخت‌ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را یادآور شد.

محمد باقر نوبخت امروز - سه شنبه - با اشاره به از آمار اعلامی بانک مرکزی در هفته گذشته یادآور شد که مطابق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی سال 1393 حدود 3 درصد است که برای ایجاد رفاه ملموس در جامعه لازم بسیار محدود است اما اهمیتش از این جهت خواهد بود که بعد از دو سال رشد اقتصادی منفی روند آن مثبت شده و به 3 درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که طبق قانون برنامه پنجم باید سالانه به طور متوسط 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، تصریح کرد: رشد اقتصادی 3 درصد برای دولت مطلوب نیست، اما با در نظر گرفتن شرایط سخت تحریمی و کاهش درآمدهای نفتی، تبدیل آن از منفی به مثبت مهم قلمداد می‌شود.

تاکید مجدد بر عدم افزایش دوباره نرخ بنزین

ییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در رابطه با کاهش 100 تومانی قیمت سی ان جی گفت که با توجه به این‌که در ماه‌های تابستان سفرهای مسافرتی به اوج می‌رسد برای این‌که 3 میلیون و 400 هزار سواری و 3 هزار اتوبوس از سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند برای تسهیل کارشان هزینه سی‌ان‌جی را از 600 تومان به 500 تومان کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: این‌که گفته می‌شود 3 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای بنزین به دست می‌آید باید بدانیم در مقابل کاهش قیمت نفت نسبت به سال گذشته اثر بسیاری در درآمدها داشته است.

نوبخت در مورد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: تا این لحظه صحبتی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نشده است.

نظام پرداخت ها همچنان در دستور کارسازمان مدیریت و برنامه ریزی

اما وعده یکسان سازی نظام پرداخت ها و سرو سامان دادن به پرداخت کارکنان از موضوعات دیگر مورد سوال از نوبخت بود که عنوان کرد :مهمترین دستور سازمان برنامه مسأله نظام پرداخت‌ها است تا پرداخت‌ها به نحوی انجام شود که احساس تبعیض در بین کارکنان به وجود نیاید و هرگونه تقویت این احساس به جامعه فرهنگی کمک نخواهد کرد.

پرداخت 400 میلیاردی به تولید

یارانه‌ها هم به روال اغلب جلسات سخنگوی نوبخت با خبرنگاران باز هم محور سوالات قرار گرفت که در راس آن پاسخ به اظهارات یارانه ای نعمت زاده قرار داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آقای نعمت‌زاده گفته‌اند پرداختی 30 درصدی به تولید نداشته‌ایم نظر شما در این مورد چیست، گفت: طی این سال‌ها مجموع منابع از سال 1389 تا به امروز از محل افزایش قیمت‌ها 135 هزار میلیارد تومان بوده است که باید 70 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم می‌شد در حالی که بیش از 1800 هزار میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شد. بنابراین، نه تنها پرداختی بخش دولت و تولید انجام نشده است حتی از خزانه برداشت کرده‌ایم و دولت قبلی هم برای پرداخت به مردم 5 میلیارد و 800 هزار میلیون از بانک مرکزی استقراض کرده است.

وی توضیح داد: البته همه بخش تولید به مسائل مربوط به حوزه صنعت و آقای نعمت‌زاده نمی‌شود و بخش‌های دیگر آن مربوط به حوزه کشاورزی و حمل و نقل است که ما پرداختی‌هایی در این دو بخش داشته‌ایم و در واقع امسال برای تولید 400 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه در سال بعد ادامه خواهد داشت؟ گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم توسعه است که سال 1394 سال پایانی آن است و این‌که در برنامه ششم تکرار خواهد شد پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود چون هنوز برنامه ششم به جمع بندی نرسیده است.

وی همچنین در مورد آمار افرادی که یارانه دریافت می‌کنند، گفت: بعد از ثبت نام مجدد در سال گذشته حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر اعلام انصراف کردند. اما از سوی دیگر هرسال بیش از یک میلیون بر جمعیت ما افزوده می‌شود و در همین راستا نیز وزارت کار مسوول حذف پردرآمدها از دریافت یارانه است و موظف شده است تا این کار را با دقت انجام دهد که کار دشواری است چرا که دولت خواهان آزار مردم نیست.

نیازی به تشکیل سازمانهای استانی سازمان مدیریت نیست

با توجه به احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال گذشته و به تبع آن بحث تشکیل سازمانهای استانی این سازمان گفت: در سطح استانی این اجازه داده شده است، اما در سطح شهرستان‌ها نیازی به این کار نیست و ما هم معاونت‌ها را در ساختار جدید فعال کرده‌ایم و برای اکثریت آنها رئیس و سرپرست تعیین کرده‌ایم.

پاسخ به خبر وارداتی یک رسانه

سخنگوی دولت همچنین در توضیح انتشار خبری در یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که واردات دولت یازدهم در دو سال گذشته با هشت سال دولت‌های نهم و دهم برابر است،‌ گفت: واردات و صادرات ارزی ما با توجه به برابری قیمت ارز و ریال به خصوص دلار با ریال در طول سال‌های گذشته متفاوت بوده است و حتی در مقاطعی این رقم دوبرابر شده است و با توجه به این مطلب در سال 93 واردات کشور 52 میلیارد و 477 میلیون دلار و صادرات 94 میلیارد و 709 میلیون دلار بوده است و همین ارقام در سال 92 برای واردات 49 میلیارد و 422 میلیون دلار و برای صادرات 31 میلیارد و 332 میلیون دلار بوده است.

وی توضیح داد: واردات از سال 92 تا 93، 3 میلیارد دلار افزایش داشته است که با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای تأمین ذخایر استراتژیک در شرایط تحریم داشته‌ایم و میزان افزایش صادرات نیز در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.

نوبخت تأکید کرد: جمع واردات در سال 93- 92،‌ 101 میلیارد دلار بوده است، اما متأسفانه این رسانه محترم اعلام کرده است طی دو سال دولت یازدهم به اندازه کل 8 سال دولت‌های نهم و دهم واردات داشته‌ایم که این موضوع درست نیست.

فعلا جیره بندی آب نداریم

سخنگوی دولت به یک سوال آبی هم پاسخ داد و در رابطه با جیره بندی در کشور گفت: آب هست ولی کم است و ما با مشکلات منابع آبی و کاهش نزولات جوی مواجه هستیم و نیازمند استفاده از انواع روش‌های محدود کردن مصرف هستیم. البته فعلاً برنامه جیره بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست. گرچه شاید در برخی شهرها بسته به شرایط اقداماتی شده باشد، اما به طور کل وزارت نیرو موظف است برای مدیریت منابع و مصارف آب از همه روش‌ها استفاده کند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    2 0
    با سلام من فرهنگی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته1393نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.