تغییر اقلیم در همدان آغاز شد/اقدامات برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ناکافی است!

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تغییر اقلیم در استان آغاز شده است، گفت: کاهش بارش برف و مقدار بارندگی و گرم شدن هوا از نشانه های تغییر اقلیم است و باید خود را با این شرایط وفق داد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین در همدان ؛عربی در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان همدان با تاکید بر اینکه کشور ایران در یک دوره خشکسالی طولانی مدت قرار گرفته است افزود: مسئله تغییر اقلیم جدی است و افزایش ریزگردها از سال 88 نیز به طور مستقیم با کاهش منابع آبی مرتبط است.

عربی اظهار داشت: مسائل و مشکلات زیست محیطی در جامعه پر رنگ تر شده است و در شبکه های اجتماعی هم موضوعاتی چون کم آبی و صرفه جویی مطرح شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اقلیم همدان سرد و کوهستانی بود، اما در چند سال اخیر با افزایش دمای هوا در این استان مواجه شده ایم و موضوع جیره بندی آب نیز با توجه به خشکسالی مطرح شده است.

به گفته عربی استان همدان با شرایط خاص اقلیمی مواجه شده است و باید اقدامات بیشتری در راستای حفظ منابع آبی در این استان صورت گیرد.

وی بیان کرد: استان در زمینه محصور کردن چاه های غیر مجاز رتبه اول کشور را دارد با این حال اقدامات صورت گرفته در کشاورزی کافی نیست و با وجود کم آبی ها شاهد خشک شدن تالاب احیا شده پیر سلمان و تالاب آقل گل هستیم.

وی در این نشست اذعان کرد: باید برای کاهش مشکلات ناشی از کم آبی ادارات مرتبط از جمله صنایع و معادن، محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و ... دیدگاه های خود را به هم نزدیک کنند و به برنامه های عملی مشخص برسند.

وی در پایان گفت: جدی گرفتن ارزش اقتصادی آب، حفظ حریم های کمی و کیفی آب، رعایت ضوابط و مقررات استاندارد کیفیت آب، ارائه برنامه های آتی در خصوص پیش بینی ، پیش گیری و ... در حوزه آب از جمله اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    امیداواریم اما چند نکنه باید توجه بسیار داشت این که جلوی زمین خواران طبیعت سبز راگرفت بیابان زدایی وجنگل زایی انجام شود سازمان تصفیه آب فاضللاب تاسیس کرد مثل المان از کارافرینان برای مشکل کمبود اب ایده گرفت از دو دریا شمال وجنوب لوله کشی کرد مثل عربستان که بایک تصفیه خانه در خلیج فارس زدند کشورشان تامین میکنند و از انرژی هسته ای برای تبدیل کردن اب شور به اب شیرین استفاده کرد