با تصویب مقررات و تعرفه ارائه خدمات در مراکز تبادل داده، هزینه اتصال مراکز داده غیردولتی مجاز به مراکز تبادل داده شرکت ارتباطات زیرساخت رایگان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امروزه دیتاسنترها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت به اینترنت و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساخته‌اند و شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت‌های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده‌ای می‌کردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می‌کردند.

پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده‌ای بستگی دارد.

اما اخیرا و به منظور حمایت از توسعه محتوا و کاربرد داخلی، شکل‌گیری اقتصاد مراکز داده یا دیتاسنترها در کشور و افزایش سهم چرخش محتوا و کاربرد داخلی، مقررات و تعرفه ارائه خدمات peering در مراکز تبادل داده (IXP) به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید.

براساس این مصوبه شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است مراکز تبادل داده (IXP) را حداقل در چهار نقطه ایجاد کرده و درصورت نیاز در آینده، این مراکز را در نقاط بیشتری توسعه دهد.

در این زمینه علی‌اصغر عمیدیان - دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات - با اشاره به اینکه اتصال به مراکز IXP زیرساخت برای تبادل محتوا به صورت غیرانحصاری و کاملاً اختیاری است و سایر شرکتها نیز امکان ایجاد مراکز IXP و ارائه خدمات peering در خارج از شبکه زیرساخت را دارند، گفته است: سقف تعرفه اتصال اپراتورها به مراکز IXP زیرساخت به ازای ظرفیت پورت تعیین شده است. اما هزینه اتصال مراکز داده غیردولتی مجاز به مراکز IXP زیرساخت رایگان خواهد بود.

بر این اساس تعرفه‌های تعیین شده در این مصوبه، سقف تعرفه اتصال به تمامی مراکز IXP اعم از مراکز IXP زیرساخت و سایر مراکز IXP ایجاد شده در کشور است و هزینه‌های انتقال برای تبادل محتوا بین مراکز IXP زیرساخت براساس تعرفه‌های مصوب، به عهده شرکتهای ارائه دهنده مراکز داده و شرکتهای ارائه کننده خدمات داده دارای پروانه از رگولاتوری است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =